Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Tregt holdt

Tregt holdt

Hei! Har et ørlite problem med hesten min. Den er veldig treg ned i holdt! Den er ekstremt myk i munnen og reagerer godt på skjenkler, men akuratt når det gjelder holdt, både fra trav og skritt, må hun "skritte seg ned" altså hun tar alltid et par skritt ekstra etter jeg har bedt om holdt. Jeg er alltid nøye med å sitte godt ned og tilbake, pluss gjøre halvparader før jeg ber om holdt, for å forbrede henne.

Dette høres ikke ut som noe stort problem, men som dressurhest så tar det seg dårlig ut på stevner!

Noen tips til ting jeg kan prøve? :)

Hei og velkommen til forumet

Når du sitter "ned og tilbake", presser du kanskje ubevisst frem med setet. Det var mitt problem før også. Hjelper å tenke at du er en marionettedukke (sånn som styres med tråder) og at du har en tråd på toppen av hodet som retter det ørlite grann opp når du ber om holdt eller halvparade (og husk å slippe magen ned i setet/pusten ned i magen samtidig). Begge disse øvelsene skal jo gjøres fra setet og har lite med om hesten er myk i munnen å gjøre.

Et ekstremt eksempel, men tar det med; Jeg vet om dressurryttere som har eksakt samme sete når de ber om travøkning som når de ber om holdt. Hvordan skal hesten forstå forskjellen? Når rytter setter seg ned og lener seg litt tilbake, presser jo vekten hesten fram, slik vi ønsker i travøkningen. Å gjøre det samme når hesten skal stoppe, fungerer veldig dårlig og ender ofte med at hesten går mot bittet og ikke svarer for brems på tøylen.

Hesten blir dermed fanget mellom hjelperne og det oppstår en konflikt der den er usikker på hva som er riktig, og ofte ender den med å velge en midt-i-mellom-løsning (gå litt, så stoppe).

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

nå gikk det et lys opp for meg! Takk for svar :) Mulig jeg presser litt frem med setet ja, skal prøve å lette vekten litt når jeg ber om holdt og se om det hjelper

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Muskelbygging som går tregt
    Av Nina i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 40
    Siste innlegg: 23-05-2010, 11:17
  2. Hest.no = Tregt
    Av Chocolate i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 7
    Siste innlegg: 22-02-2008, 14:17
  3. Hestemarked.no er TREGT.
    Av Gulponnis i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 27