Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11

hvordan få traveren min til å galoppere?

Hei! Jg bare lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan få traveren min til å gå i kort kontrollert galopp på tur. *Hun blir veldig ivrig når hun skal galoppere. Hun tar ned hodet og hyler fordi hun blir så ivrig**! Jeg lurer på hva jeg gjør feil. Jeg gir henne galoppsjenkel (innvendig sjenkel bak) og smatter litt, men enten flyr hun frem i et forferdelig trav eller så galopperer hun uten å bry seg om meg til jeg får stoppet henne, men innen det er vi begge veldig slitne. Hun er utrolig sta! Og noen ganger blir jeg veldig oppgitt over henne**, men jeg har fått henne bedre*. Før gikk hun ikke i lett trav en gang. Hun bare rettet ut*beina foran seg og gikk veldig fort sånn som i*travløp, men jeg fikk henne til å gå lett.Jeg vet at hun kan galoppere og har kapasitet til å bli en fantastisk ridehest. Det vil bare ta litt tid. Jeg stoler 100% på henne og er villig til å gjøre alt for at hun skal bli bedre og stole 100% på meg. noen som har tips til hvordan jeg kan få henne bedre?

+*Lag ny blogg

Camillasmija*Gå til profil*Legg til som venn*Marker som lest*Abonner på denne bloggenBle medlemAug 2013StedØstfoldInnlegg7Blogginnlegg1Finn blogginnlegg av CamillasmijaInneholder tekst:*Søk kun i titlerAvansert søkBloggkategorier

Lokale kategorier

*UkategorisertSiste blogger postet på forumethvordan få traveren min til å galoppere?*03-08-2013*21:24

Arkiv

***August 2013***SøMaTiViToFrLø21222324252627282930311234567 8910111213141516171819202122232425262728293031*Nyt t budsjetthotell i Oslo*www.AnkerApartment.noHestifokus.noAlt til islandshestTjen penger på nettewww.epostannonse.noVi garanterer respons på din annonsewww.directmedia.no* * -- vB4 Default2*---- Grønn/Oliven*---- Rød1*---- Høst1*---- Rød/grå*---- Lys grå/lett rød*---- Blå/grå*---- Sort/grønn*---- Lilla2*---- Henri2*---- Natur*---- Rafael*---- Natur1*---- Lilla1*---- Syrin*---- Rød/svart*---- Natur2*---- Rosa/grå*---- Lys grå/mørk grønn*---- Høst2*---- Blå/beige*---- Kongeblå*---- Rød*---- Grønn*---- Rosa* * * * -- English (US)*-- Norsk (bokmål)* * Kontakt oss*Forumhest*Arkiv*Forumregler*ToppAlle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken*17:26.Drevet av: vBulletin versjon 4.0.6Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.*Driftet av:*Diskusjonsforum.no

Eh... ignorer alle de greiene under.. er litt ny på dette

Anbefaler at du får litt hjelp og undervisning og veiledning fra en dyktig instruktør i klassisk dressur eller AR. Tidligere travere trenger å aktivere og styrke helt andre muskler enn det de har brukt i sin travkarriere (dersom de ikke allerede har vært allsidig trente), og det kan godt være du må bruke tid på å styrke, smidiggjøre og balansere hesten din i skritt og etterhvert trav en god stund før den er klar for galopp. Galopp er for mange hester en tung og vanskelig gangart, og typiske tegn på at hesten ikke er klar for en sunn og korrekt galopp er nettopp at de enten må løpe seg inn i fatningen eller at de legger seg hardt på bittet og flyr flatt av gårde.
    Hvordan galopperer den dersom du longerer eller løslongerer den, eller lar den løpe fritt på banen?
    El Equilibrio Natural!

På banen i stallen hun stod på før gjorde hun akkuratt det samme løs som hun gjør når jeg rir... hun hyler, bukker og sparker. Hun blir en helt annen hest så fort jeg prøver galopp på noen måte. Hun tar også veldig krappe svinger i galoppen når jeg skal snu henne. Det resulterer i at jeg mister balansen og faller av... Hele hesten forandres, hun blir helt vill, men med en gang jeg sakker av til trav eller skritt blir hun verdens snilleste igjen... kanskje hun bare ikke liker galopp... Longere har jeg derrimot ikke prøvd, så kan kanskje prøve det visst jg får muøigheten. Er litt vanskelig her da siden vi ikke har bane eller andre store områder...

Eller så er det bare meg det er noe i veien med, kanskje jeg gjør noe feil...

Nå vet jeg ikke om hesten har vært ridetrent tidligere eller om den kun har vært travhest og blitt "sittet på" på tur. Sannsynligvis mangler hesten musklene som skal til for å galoppere rolig og kontrollert. For å bygge muskler og opparbeide samspill og kontroll kan du gjøre følgende:

- Ri klatreturer i skritt.
    - Ri mange overganger holdt-skritt og skritt-trav.
    - Ri sidebevegelser i skritt (sjenkelvikninger og versader f.eks.) dersom hesten viker for sideførende press. Mulig dette er greiest å starte med fra bakken, f.eks. med arbeid med lange tøyler.
    - Ri masse bøyde spor (volter, slangelinjer, åttetall) i skritt og trav.
    - Longere hesten i alle gangarter, med masse overganger og med fokus på rolig tempo.
    - Tømmekjøre i ulendt terreng og gjerne i bakker. Siden hesten er en traver regner jeg med den er trygt innkjørt, og dermed burde ikke tømmekjøring være noe problem.

Når du rir er det viktig at du fokuserer på en god sits som gir hesten rom til å gå korrekt. Dette vil si et sterkt sete, stabil midje/kjernemuskulatur, myk og bevegelig hånd og balanse. Hesten skal både øke og senke tempo av beskjedene du gir med setet ditt - selv om det er sååå vanskelig å ikke ta et godt tak i tøylene når farten blir for stor, det sliter i alle fall jeg med.

Å ri for instruktør vil nok være veldig nyttig. En dyktig instruktør vil kunne se hvordan hesten din bærer seg, og veilede deg for å gjøre hesten til en enda bedre og finere ridehest.

Etterhvert vil du merke at overgangene skritt-holdt og skritt-trav går lettere. Hesten vil sannsynligvis bli mer vár for dine beskjeder, lære seg å lytte og vente, og kombinert med arbeid fra bakken og turer i variert terreng vil den etterhvert bygge musklene som trengs for å gå rolig. Det er tyngre for en hest å gå rolig og korrekt under rytter enn det det er å løpe fort og "flatt", som Silje illustrerer flott i sitt innlegg. Når overgangene i skritt og trav sitter kan du begynne med overganger trav-galopp. Kun noen få galoppsteg om gangen, før det er ned i trav igjen (evt. skritt dersom hesten fyrer seg opp og heit). Masse, masse repetisjoner.

Det kan også være greit å få en kiropraktor til å se på hestens kropp. En traver har et helt annet bevegelsesmønster enn en ridehest, og det er mulig at overgangen fra trav til ridning har gitt hesten en låsning eller to et sted. Dette kan for eksempel gi utslag i vanskeligheter med galopp.

Lykke til
    Ingvild Oline

Tusen takk! Dette hjalp masse! Må jeg prøve neste år hun blir veldig stressa i galopp og siden hun er drektig skal jeg ikke presse henne men har lenge lurt på dette, så det var veldig hjelpsomt! Kanskje søsteren min kan prøve det på varmblodstraveren sin han er en 17 år gammel vallak så det skulle ikke være noe problem Takk igjen!

Vel, en traverhest "skal jo IKKE" galoppere - da blir det gæli på travbanen.
    Og å "omvende" en traver til å gå i vanlig ridning, er vel et problem de fleste eiere av ex-travere har å slite med.
    Hvis dama di er nydrektig, ville jeg nok tatt det ganske med rooo - i forhold til "omskolering" - da dette kan stresse hesten.
    Bruk det neste året - da hun går drektig, til å lære henne å stresse ned og "glemme travløp".
    Bare sitt på henne på turer, ta det roolig, og lær henne muntlige komandoer - ja, lær henne å kjenne, og hun får en avstressende og hyggelig drektighet.
    Og så - leenge etter at føllet er kommet til verden - kan du begynne å tenke på "omskolering" av hoppa.
    Som nydrektig og tydeligvis ikke mottagelig for "aktiv rehabilitering" - så anbefaler jeg at du bare lar henne være seg sjøl - ikke stresser henne - enn så lenge. Ja, hun må lære seg å stresse ned

Herregud trodde jeg var den eneste med dette problemet. Har en ex-traver jeg rir på og blir utrolig fortvilt når jeg skal galoppere med henne og hun bare raser av sted... Tar til meg tipsene og skal prøve dem neste gang jeg rir henne! :)

nemi-dior-elisabeth isabia sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    østfold
    Alder
    30
    Bilder
    10
    I Tillegg til det invild skriver så ville jeg lagt til masse bom trening:) (i skritt og trav) når hun igjen kan trene hardt ville jeg prøvd å gallopere hun i oppoverbakke. Da må ho sette seg litt på rompa:) og forhåpentligvis ikke styrte av gårde:p
    PitaPata - Personal picturePitaPata Horse tickers

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Bilder av traveren din:)
    Av Marte+Quicky i forumet Trav
    Svar: 501
    Siste innlegg: 23-08-2013, 01:04
  2. Galopperer du med traveren din?
    Av Issa i forumet Trav
    Svar: 17
    Siste innlegg: 27-06-2012, 15:53
  3. kaldblods traveren?
    Av britney i forumet Hesteraser
    Svar: 25