Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 11 til 17 av 17
    Ja, er det is hele vinteren må man jo vurdere hva som er best for hesten/seg selv - sko eller boots med brodder. Det er nok mere pes med boots, men høvene har det kanskje bedre. Får man en god hovslager som trimmer hoven på en mer fornuftig måte enn majoriteten kan nok sko være vel så bra, men man klarer nok ikke å få en velfungerende barfothest sommerstid om den skal gå med sko vinterstid. Jeg tror ikke man klarer det om man lar den gå med boots hele vinteren heller, de aller færreste hester får nok stråletrykk/hæl først landing med boots, og da blir de heller ikke velfungerende. Da ville jeg faktisk latt den gå med sko hele året (kanskje med unntak av beitesesong eller perioder der den ikke blir brukt), dersom man finner en god hovslager.

Høres fornuftig ut det du sier..
    Jeg piner meg selv med dårlig samvittighet hver gang jeg ringer hovslager x)
    Selv om hun er kjempeflink og hesten har veldig fine høver etter hun har vært der er det noe med kaldt gjern, sømmer og høver som ikke får utspille seg naturlig som plager meg:p
    Ada og Muledyra

PitaPata Horse tickers

http://www.facebook.com/pages/Tattin...67922769914895

Danica Athene 1997 ~ 2012 Borte gjemt, men aldri glemt

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    27
    Bilder
    8
    Jeg har ridd en hest som noen ganger hadde kun sko framme på sommeren, noen ganger ingen sko, noen ganger på alle fire, dette varierte også på vinteren, ig høvene fungerte flott uansett. Det som ikke fungerte var jo når det ble is og hun sklei på de beina hun ikke hadde sko... Men, de dagene det var snø fungerte det kjempefint å ri barfot, trengte ikke tenke på klabbing i det hele tatt!
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Selv om det så ut til å fungere greit de gangene hun ikke hadde sko tror jeg du ville blitt overrasket over forskjellen dersom hun hadde blitt holdt barfot slik at hun ble skikkelig velfungerende :) Det er ganske mye som skiller en hov som er så og si 100% "herdet" eller hva jeg skal kalle det, med en stråle og innvendige strukturer som er velutviklede og "gjennomarbeidet" enn på en hov som brukes uten sko men som har sko en god del av tiden i løpet av et år Og det er først da man får et uproblematisk barfotliv (om man ser bort fra blåholke på vinterstid), og en hest man kan bruke til hva som helst uten å måtte tenke på annet enn å holde seg i salen

Men det er ikke gjort i en håndvending, og kan kanskje ikke gjøres på hester som har vært skodd som unge, eller som har sko i perioder, da disse strukturene antakelig må utvikles gjennom hestens første leveår og vedlikeholdes/brukes så og si hele tiden. Og det krever en god del arbeid gjennom året med uteområder og hovtrimming under de vanskelige periodene høst og vår som vi har her i Skandinavia/Nord-Amerika/Nord-Europa med skifte fra snø til sommer og perioder med veldig ulik slitasje og næringstilgang.

Bor man på en isete plass er man ganske avhengig av mulighet for å strø. Broddeboots er fine til trening, men ikke noe særlig å ha på døgnet rundt. Så lenge man holder uteområdene ok, enten ved å strø eller naturlig, så er det kjempegreit å ta på boots ellers. Jeg har i vinter kledd på bootsene når jeg har hentet hesten ute og tatt de av etter å ha plassert han tilbake på utegangen, da det var holke over gårdsplassen. Skal hesten inn og ut i luftegård må det jo være strødd en sti, om man ikke har en stall der folk gidder ta av og på boots for å få hesten ut....

Hvis man har snø er det ikke dumt å la være å måke der det er mulig. Der det er måkt blir det kjempefort glatt, da er det bedre å vasse i litt snø.

Jfr Smedegaard så unngår skodde hester mesteparten av de problemene skoing medfører dersom de får en periode ila året uten sko. I lys av det, er det ikke noe problem å sko når det er som glattest på vinteren. Men det krever selvfølgelig en kompetent hovslager. Smedegaard var vel en av de første til å dokumentere skoenes negative konsekvenser. Dokumentert gjennom seriøse forsøk og ikke teoretisk synsing.

Og jeg anbefaler ikke å la være å brøyte. Det blir bare en kjempetykk issåle som tar en evighet å smelte. Her brøyter vi så langt ned i underlaget vi greier, Skraper med isskjær og strør ved behov. Når det da blir mildvær er isen vekke innen et par dager. Er det ustabilt har vi ett helt skrapt område og ett snøområde og bytter på de dagene det trengs. Har fungert veldig bra, men krever at man tenker og planlegger og er tilstede når det trengs.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Vanning av høy vinterstid?
    Av Bente & Etanec i forumet Fôring
    Svar: 14
    Siste innlegg: 09-11-2011, 08:53
  2. Sur hest på vinterstid
    Av Julie og Kamy i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 11
    Siste innlegg: 12-01-2011, 07:12
  3. Bergen vinterstid
    Av Mari i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 13