Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11

Hest som går amok på grunn av fluer - kun med rytter på

Det er oppstått en ny utfordring hos oss, da vår kjære, gamle herremann har begynt å få helt panikk for flyveting.

Men dette skjer kun under rytter eller når han håndteres.

Ute på beitet, har vi ALDRI sett ham ta avgårde, bukke, steile eller gjøre noen andre sprell på grunn av insekter. Bare et kuspark i ny og ne, eller helt rolig - uansett størrelse på flyvedyra.

Noen som har tips til hvordan vi kan håndtere dette?

Tidligere har det vært slik at hesten viser tydelig irritasjon/misnøye om det kommer flyvedyr rundt han når man rir, på der verste kan han kusparke så stigbøylen flyr av foten - men ikke noe mer.

Men i dag løp han ut med rytter på grunn av en kubrems, og vi opplever det generelt i år som at han blir verre med tiden. Taktikk så langt har vært å ignorere eventuelle sprell.

Derfor tenkte vi å høre hva dere tror er beste måte å håndtere dette på?

For the record - hesten har godt med insektmidler på seg (både på beitet og under ridning).
    Sist endret av GryCat : 06-07-2013 kl 19:33

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

snodig...

Prøvd å ri med fluemaske? Min blir i allefall mindre irritert når hun slipper å ha fluene i øynene hele tiden.

Fluemaske eller sånn fluejager gjør ingen forskjell :/ Joda, han får dem ikke i øynene, og de holder seg mer "på avstand", men problemet er at de er der... Spesielt de litt større :/
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Kroppen er sjekket. Fikk innspill fra noen andre om at det kan være synet. Vi har hatt mistanke til dårlig syn på denne hesten tidligere, og hadde veterinær innom i våres for å sjekke. Hun sa det er vanskelig å teste hestens langsyn (som vi mistenkte var et problem den gangen). Rent overflatisk så øynene friske ut.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Hest som går amok på grunn av fluer - kun med rytter på

Har samme opplegget her. Hesten er livredd brems. La seg ned i galopp :( Heldigvis uten rytter.

Samme med gamlehesten. Den var mye verre på østlandet enn her på vestlandet.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Siter Opprinnelig skrevet av flaana Vis innlegg
    Men hvis det er synet, hvorfor reagerer han ikke på beitet da?
    På beitet har han full kontroll over egen kropp, og hvor hodet sitt er, så han kan snu seg og se.

Med rytter, eller oppbundet på stallgangen, har han ikke den muligheten. Jeg leide ham til sommerbeitet i dag, og selv om det selvsagt kan være andre ting (må bare si han er sjekket i "huet og ræva"), tror jeg mer og mer på teorien om syn. Under leieturen til beitet i dag, var det flere ganger jeg tenkte at han bare fulgte den andre hesten foran - han så verken opp, til siden, bak seg eller noen andre steder, bare gikk, liksom.

Testet å gå foran og bak, og han var like ille under begge forhold. Hest som tidligere har vært snill og grei med alt, har 12-årig fôrrytter, og som jeg aldri har opplevd å ha noen grinete/nervøs/negativ energi, var ikke spesielt morsom å leie på i dag.

Det kom klegg, hestebrems (og ja, jeg vet de heter ku-klegg egentlig men de fleste bruker "brems" om de sværingene) og en haug fluer rundt oss, og han var nær ved å gå i panikk om jeg holdt på ham. Fikk han bevege seg litt og spesielt om jeg lot ham ha hodet der han selv ønsket, roet han seg mer.

Kjenner at det stemmer veldig når Lykke har fortalt om det tilfellet som var veldig likt, og der det eneste man fant "galt" med hesten, var svekket syn.

Noen som har gode tips til hvordan man sjekker langsynet til hest? Som nevnt, har han også (tror vi) vist problemer ift å kjenne igjen f.eks en hest på avstand de siste månedene.

Siter Opprinnelig skrevet av Nina007 Vis innlegg
    Har samme opplegget her. Hesten er livredd brems. La seg ned i galopp :( Heldigvis uten rytter.

Samme med gamlehesten. Den var mye verre på østlandet enn her på vestlandet.
    Oida!

Ja, blåser vel mer der ute

Må spørre om dette var noe som brått oppsto, eller om hesten alltid var sånn? Vårt "case", og grunnen til at vi reagerer, er at dette er kommet plutselig. (Og hesten har ingen stikk som kan tyde på en nylig ekstremt kjip opplevelse med klegg/brems).

Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Oida!

Ja, blåser vel mer der ute

Må spørre om dette var noe som brått oppsto, eller om hesten alltid var sånn? Vårt "case", og grunnen til at vi reagerer, er at dette er kommet plutselig. (Og hesten har ingen stikk som kan tyde på en nylig ekstremt kjip opplevelse med klegg/brems).
    Kom forsåvidt brått med mine - dvs reaksjonen kom da de møtte brems. Gamlehesten min løp meg rett ned (Var på Skauen på treningsleir og gresset hesten) første gang vi "møtte" en brems.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Siter Opprinnelig skrevet av Nina007 Vis innlegg
    Kom forsåvidt brått med mine - dvs reaksjonen kom da de møtte brems. Gamlehesten min løp meg rett ned (Var på Skauen på treningsleir og gresset hesten) første gang vi "møtte" en brems.
    Det forstår jeg hesten gjorde da Men vår har jo hatt brems rundt seg de siste fem årene, og mye verre enn der vi står nå, og det har aldri vært et problem på denne måten før.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hest som uten grunn angriper.
    Av Dunjar i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 22
    Siste innlegg: 31-01-2013, 21:29
  2. Svett hest uten grunn???
    Av hestajento_ingsi i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 20
    Siste innlegg: 13-10-2012, 23:46
  3. Fluer fluer flueeer!!!
    Av sjefen06 i forumet Diverse
    Svar: 2