Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Hest som sparker bakut i galopp

Hei!
    Vi har en kjempegrei hest på 4 år nå, bare et problem. Når jeg skal ha henne opp i galopp, begynner hun alltid å sparke bakut skikkelig mange ganger. I skritt og trav er hun helt eksemplarisk derimot. Hun var ikke slik før, men nå i vinter begynte hun så smått med det, og etter det har det egentlig bare blitt verre. Kan det være noe jeg har gjort galt, eller er det noe med salen? Hun er ikke spesielt trent, kan det ha noe med saken å gjøre, at hun syns det er for tungt? I den perioden da hun ikke sparket i galoppen, var hun derimot ganske bra trent...
    Noen ideer til hva det kan være? :)

Sjekk salen mtp tilpassing (4-åringer som settes i gang forandrer seg mye i kroppen) og lendryggen mtp låsninger i forbindelse med utstyr og/eller pådratt seg noe selv.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

En venninne av meg sparket ALLTID bakut i galoppen. Trenere kom med alskens teite forklaringer. Rytter har ustabile sjenkler, rytter er ustabil i setet (konverterte fra kat.II-ponni til hest på 175), rytter bladijada. Og hesten var ikke vandt til å jobbe, samt at han ikke hadde gjort det da han ble kjøpt, så da var det garantert rytter.

Joda, jeg satte meg opp og fattet galopp. Jeg lover deg; jeg satt BOM stille med sjenklene. Ikke kødd en gang. Den hesten var så dønn rolig i gangen, det var ikke sjans å ha ustabile sjenkler, spesielt for meg som er veldig vant til stor hest og falt rett inn i gangarten. Jeg satt helt stille, og den hesten bukket sint tre ganger på rad.
    "Du har for ustabile sjenkler" var beskjeden fra venninna mi, som red sin gamle ponni samtidig. Jaaa.

To uker senere fikk jeg prakket på dem behandler. Jaggu var ikke lendryggen på hesten låst... :) Så det kan lett være noe som sitter i lendryggen, enten om det er fordi salen ikke passer, fordi hesten vokser eller fordi hesten reagerer på rytter (men jeg kjenner jo ikke deg, så det er bare en veldig generell kommentar :) )
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Hest som sparker bakut i galopp

Lenderyggen ja. Samme problemet hadde hoppen til søsteren min og den bukket også.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    41
    Bilder
    79
    Men på den annen side er det ikke uvanlig at unghester har en liten periode etter innridning at det ypper seg litt. Dvs de er snille og greie når de blir ridd inn, og så etter en stund når de er blitt sterkere i kroppen og har fått mer muskler, så ypper de seg.
    Så om salen passer og hesten er sjekket for låsninger etc, så ville jeg bare oversett dette "problemet" og ridd videre. Ikke lag noe styr med det, men bare korriger hesten lett, og fortsett og ri. Ikke unngå å galoppere, for da kan hesten lære at bare jeg bukker litt, så slipper jeg å jobbe.

Jeg har også vært borti liknende problem og da var hesten låst i lenderygg. Ville uansett sjekket det opp først for å ikke være urettferdig ovenfor hesten.

Bukker den også hvis du longerer den i galopp?

Jeg ville sjekk salen, f.eks at den ikke er blitt for smal i kanalen. Og evt låsninger.
    Selv har jeg ridd en del unghester, og ofte når det kommer bukk fungerer det å stå litt lettere i salen og ri FRAM.
    Ofte drar man automatisk i tøylene når det kommer bukk, men det kan gjøre det verre. Det gjelder å få opp hode på den, stå lett og ri fram.

Håper du finner ut av det.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. hest som sparker.
    Av Rinde Tolle i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 7
    Siste innlegg: 06-06-2009, 01:46
  2. Hest som sparker
    Av Sunniva93 i forumet Problematferd
    Svar: 51
    Siste innlegg: 23-10-2008, 19:25
  3. Hest som sparker
    Av BRITT i forumet Problematferd
    Svar: 10
    Siste innlegg: 30-04-2008, 21:12
  4. sparker når han skal opp i galopp
    Av Rositan i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 7
    Siste innlegg: 19-06-2007, 18:03
  5. Hun sparker bakut og steiler i galoppen.
    Av Falo i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 12
    Siste innlegg: 25-04-2007, 00:22

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg