Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Jeg har vært kjempeflink til å bryte ting :)

Har tatt begge de små tærne (den ene to ganger) og dro på legevakten alle tre gangene. De røntget og tapet sammen med tåa ved siden av alle gangene, ingen gips. Den andre gangen den ene tåa knakk (...) stod den både ut og opp, men den ble bare smashet på plass i en håndvending. Ikke fryktelig komplisert leging der, altså

Det grodde veldig fort etter hva jeg husker, mye raskere enn fingre i hvert fall :)

Ang. dusjing, tape fast en plastpose rundt ankelen, og dra posen over tapen igjen og dusj i vei :)
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

Jeg lot min gro selv, haha :)

Godt spørsmål StineJ Har aldri knekt noe annet enn ribbein før jeg tok fingeren i 2011. Tåa kjennes helt lik ut når jeg forsøker å bøye den, en skarp stikkesmerte. Da jeg knakk fingeren bare visste jeg at den var knekt - selv om jeg aldri hadde knekt noe før, og det var det samme nå med tåa.

Men også måten det skjedde på - tråkket på av hest, på veldig løst underlag (gjørme, flis, de synker ca 50 cm for hvert steg der nå). Tror ikke tåa hadde knekt om jeg var på fast underlag, men nå tråkket hesten foten min så dypt, med hovveggen akkurat over lilletåa så det sa "snapp" og jeg kjente et knepp.

Hovnet opp raskt og ble som ei sprengt bønne, blå-lilla-svart under ved leddet.

Tror ikke det er et rent brudd/tvers av, men en langsgående fraktur. Selv om det er klart det kan være bløtvevskade for alt jeg vet - så lenge jeg ikke har røntget kan det være leddbånd eller annet som er tråkket av/i stykker. Men er flere ting som tyder på brudd/fraktur, enn forstuing, så da har jeg gått utfra at jeg har knekt den.

Fant et bilde av en annen knekt lilletå, og den ser ut som min gjorde:

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Brudd som går inn i leddspalten kan gro feil, så du burde tatt røntgenbilde, et fint brudd blir bare teipet inntil nabotå, men et intraartikulært brudd kan det hende man vil gjøre noe med. Ut fra bilde ser det til at det er et brudd, men at det ser fint ut, det er hevelsen som gjør at tåa stikker litt ut til siden, men man kan ikke si sikkert uten røntgen.

Tips fra dr Natalie (som har jobbet på ortopedisk skadepoliklinikk)
    Min hest er mitt speil,
    som uforfalsket gjengir mine dårlige sider.
    Se din hest i øynene,
    og la deg ikke skremme av sannheten.
    (Bent Branderup)

Ja, hvordan er ståa nå da?
    Blå og hoven og like vond?
    Kanskje et bilde kan være på sin plass.
    Da er det enda ikke gått for lang tid at det har dannet seg callus, som da vil gjøre det vanskeligere å bryte opp, hvis det et skjevgrodd brudd.
    Hilsen fysioterapeut som har jobbet på ortopedisk sykehus

Tusen takk for innspill fra såvel doktorer og fysioterapeuter! Tåa er nå helt fin, og kjennes ikke lenger vond ved bøying. Tok av teipen i dag for første gang siden bruddet og det er ingen hevelse, blåfargen og det sorte er borte, bare litt lilla igjen rett under leddet. Har full førlighet kjennes det som også.

Går uten teip hjemme i dag ut kvelden, og tar på igjen i morgen så jeg ikke glemmer meg og slår opp noe som ser ut til å gro supert. Skal sies at jeg har vært ivrig på å stryke/gi meg selv efflourage fra dag tre, for å drenere bort blod og slikt. Tror det er derfor hevelse og farge er borte allerede. Ga søsteren min samme tips da hun gikk på hodet ned en skrent og tok av for fallet med haka/kjeven, så haka hovnet opp og hun så ut som Solan Gundersen Med hyppige strykninger gikk hevelsen ned i løpet av det første døgnet og blodansamlingene drenertes vekk overraskende fort. Hun tok bilder underveis, hver dag, og det var helt fantastisk å se hvor rask bedring hun hadde. Hurra for massasje!

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Mange hestefolk her som blir trampa på av gampene sine?

Jeg trooor jeg brakk lilletåa selv for en del år siden. Den kjennes litt "løs" og rar ut enda om jeg kjenner etter og rikser å den. Men grodde fint.

Å ja, blitt en del flate blå tær i årenes løp, men vet ikke hvor mange brudd det kan ha vært...

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Erfaringer med knekt/frakturert finger
    Av GryCat i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 35
    Siste innlegg: 27-10-2011, 20:55
  2. sannhet eller myte.. om man?
    Av Sol i forumet Diverse
    Svar: 32
    Siste innlegg: 01-04-2010, 01:45
  3. Knekt salbom noe å gjøre med?
    Av berith i forumet Westernridning
    Svar: 9