Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 8 av 8

HJELP araberhestfolket!

Jeg har lyst til å legge føll på hoppa mi neste år. Hun er en fullblods araber etter noe svenske og polske linjer.

Zlota GO.Porchia er etter Sultan og zlota gondoleena. Hun har en halvsøster som heter zlota gobliine som jeg tror Ellen Suhr driver distanse med. Om det er noen som er kjent med disse linjene og har noen innspill på hva som kan være greit å tenke på så rop ut!

Jeg har spart opp en del penger og vil satse på å bruke litt for å få et godt resultet, men jeg må innrømme at selv om jeg har fulgt litt med og er totalt forelsket i denne fantastiske rasen er jeg ganske så fersk på dette med avl og mitch match av linjer, utseende og gemytt.

Vi står helt oppe i finnmark så jeg ser ikke for meg å reise til en hingst i sørnorge, men har muligheten til å bruke insimering på Nord Norsk Hestesenter eller da bruke hingst om det er noen her oppe. Akkurat nå som ting er har vi sett litt på Psychosiis, men jeg har ikke helt bombesikker på om jeg har penger til å legge i føllet dette året og har ikke lyst å ta en for brå avgjørelse uten å være helt sikker på at dette er hingsten jeg virkelig føler er best for min hoppe.

Jeg er generelt interessert i å drive med hest på hobby basis, men jeg har nylig kommet ut av en lang "reise" gjennom hesteverdenen for å finne meg selv i dette litt spesielle miljøet og det har vært en ganske så festlig tur fra tradisjonell ridning (på sitt værste) litt innom fanatismen som forekommer gjennom NHE også litt frem og tilbake på natural horsemanship, men jeg har egentlig litt lyst å drive med distanse og på siden for hesten sin del klassisk/akademisk dressur på et lavt nivå. For å bedre min sits og hesten sin kropp. Show kunne også vært veldig gøy da jeg brenner for rasen, men dette gjelder jo generelt sett bare om det er hoppe da jeg skal ha føll stående sammen med mor på utegang og derfor ikke kan ha hingst selv om jeg har veldig lyst.

Porchia er 1.51 og jeg kunne gjerne tenkt meg å bruke en hingst med litt mer størresle selv om jeg er en liten frøken på knappe 1.60 og 50 kg.

En liten side notis er at Porchia er skimmel, men med rød mor og skimmel far. Jeg vil gjerne prøve å avle en annen farge enn skimmel da jeg virkelig irriterer meg over å vaske og børste den møkkagrisen x)

beklager om dette ble lit kronglete ^^
    Sist endret av Birre : 18-08-2013 kl 16:22 Årsak: Endret overskrift

Du har en virkelig nydelig hoppe! Så flere bilder av henne på bloggen din, og du burde virkelig vurdere å stille henne

Har desverre ikke helt den store kunnskapen å komme med når det gjelder dette med linjer jeg heller Men hun har jo, som du nevner mye polsk og svensk ( og litt crabbet ) blod i seg. Siden hun har litt av hvert blod, så kan man ikke anbefale å bruke den eller den typen på henne. Man må nesten se det an på individet. Og du vet vel selv hvilke evt. mangler hoppen din har, og da må man se etter en hingst som kan fylle ut disse manglene.

Selvsagt er jo dette lettere sagt enn gjort her i Norge, men litt utvalg har vi hvis man er villig til å få transportert sæd. Og når man først er åpen for det, kan man også se litt til utlandet. Er mye fint i Sverige også.

Hvis man kontakter hingste eierne vil de som oftest han en peiling på hvilke egenskaper hingsten deres fører videre. Da kan man planlegge litt nøyere om hvordan man vil at avkommet skal se ut.
    Men til syvende og sist så er det alltid en overraskelse hva som kommer

Du kan også ha i bakhodet at det finnes flere genetiske lidelser på araberen og disse bør være kartlagt før man bruker en hest i avelen. Er bare å kontakte Norsk Araberhest forening, de er behjelpelig med hvordan du får testet hesten din. Sykdommene medfører stort sett død for føllet, så dette er et viktig punkt å få fram. Hingster som brukes i avelen skal også være sjekket for disse lidelsene.

Jeg la inn hesten din på allbreeden jeg. Der får du sett en fin oversikt over slekten hennes og man kan trykke seg inn på info og bilder av de i slekten hennes

http://www.allbreedpedigree.com/inde...mall_font=1&l=

Lykke til med hingste jakt! Du har god tid på deg til å finne en fin en. Og er det noe du lurer på så kan jeg gjøre mitt beste for å svare

Siter Opprinnelig skrevet av Musken Vis innlegg
    Du har en virkelig nydelig hoppe! Så flere bilder av henne på bloggen din, og du burde virkelig vurdere å stille henne
    Jeg har hatt kjempelyst til å stille henne lenge, men så er avstander et lite problem her oppe i nord. Ekstra ille er det for oss uten lappen, bil eller henger. Dette skal derimot ordnes på i år så tut og kjør, ses sikkert snart nede på Nord Norsk Hestesenter x)

Har desverre ikke helt den store kunnskapen å komme med når det gjelder dette med linjer jeg heller Men hun har jo, som du nevner mye polsk og svensk ( og litt crabbet ) blod i seg. Siden hun har litt av hvert blod, så kan man ikke anbefale å bruke den eller den typen på henne. Man må nesten se det an på individet. Og du vet vel selv hvilke evt. mangler hoppen din har, og da må man se etter en hingst som kan fylle ut disse manglene.
    Manglene hennes, hm… for meg er hun så perfekt (man synes om sine best) at jeg kan ikke se annen feil enn de som er påført på grunn av feilhåndtering, men jeg legger merke til at hun kan ha noe bundet gange og at har hørt hun har litt ”grovt” hode.

Selvsagt er jo dette lettere sagt enn gjort her i Norge, men litt utvalg har vi hvis man er villig til å få transportert sæd. Og når man først er åpen for det, kan man også se litt til utlandet. Er mye fint i Sverige også.
    åh Gud skal jeg begynne selv å rote i sverige? Før dette året er omme kan jeg sikkert kalle meg en vaskeekte Araberfrelst! Men noen som har tips til sider, finne hingster og slikt spennende noe? Jeg kjenner det kribler i magen her jo!

Du kan også ha i bakhodet at det finnes flere genetiske lidelser på araberen og disse bør være kartlagt før man bruker en hest i avelen. Er bare å kontakte Norsk Araberhest forening, de er behjelpelig med hvordan du får testet hesten din. Sykdommene medfører stort sett død for føllet, så dette er et viktig punkt å få fram. Hingster som brukes i avelen skal også være sjekket for disse lidelsene.
    Dette skal jeg få gjort så fort som mulig. Vet du om man kan få ordnet dette hos en normal veterinær? (om det er blodprøver, hudprøver eller slikt som må tas og sendes eller noe mer innviklet)

Jeg la inn hesten din på allbreeden jeg. Der får du sett en fin oversikt over slekten hennes og man kan trykke seg inn på info og bilder av de i slekten hennes

http://www.allbreedpedigree.com/inde...mall_font=1&l=
    UUH! Det gjør livet så mye lettere, men ser at det er en del navn som går igjen langt tilbake. Er dette ”normalt”?

En annen ting jeg lurte på var dette med avl av "tette" linjer.... jeg har gjort meg noen reaserch her og der finner mye av dette med at man må avle linjene tette og om det dukker opp en og annen lik stamfar så pff, det gjør vel ikke no?

Men det kan vel sammenlignes med innavl og om man tenker på for eksempel hundeverdenen (som farer litt fortere frem enn hesteverdenen) så ser man jo fort hva innavl i større eller mindre grad fører til da det blir mange helseproblemer som dukker opp og genbassenget blir mindre og mindre...

Jeg leste på listene over bærere og klarerte, men jeg legger merke til at det står dette er for å forsikre seg om at to bærere ikke avler sammen, men vil det si at det er tillat og avle bærere med andre som ikke er bærer? da vil jo sykdommen likevel bli ført videre i linjene og eventuelt til slutt bli synlig eller at en uforsiktig hoppeeier eller en hingsteeier som ikke er forsvarlig og får sin hingst sjekket kan avle frem masse syke føll som eventuelt dør?

Vakker hoppe har du ja!
    Hoppa mi skal også bedekkes når forholdene er lagt til rette for det:)
    Hun har allerede et føll etter (hold dere fast) vakreste Signature!
    Syns dette er en utrolig lekker hest, og jeg kunne gjerne brukt han igjen!

Håper du finner den rette:)
    Ada og Muledyra

PitaPata Horse tickers

http://www.facebook.com/pages/Tattin...67922769914895

Danica Athene 1997 ~ 2012 Borte gjemt, men aldri glemt

Siter Opprinnelig skrevet av freiheit Vis innlegg

Manglene hennes, hm… for meg er hun så perfekt (man synes om sine best) at jeg kan ikke se annen feil enn de som er påført på grunn av feilhåndtering, men jeg legger merke til at hun kan ha noe bundet gange og at har hørt hun har litt ”grovt” hode.

åh Gud skal jeg begynne selv å rote i sverige? Før dette året er omme kan jeg sikkert kalle meg en vaskeekte Araberfrelst! Men noen som har tips til sider, finne hingster og slikt spennende noe? Jeg kjenner det kribler i magen her jo!

Dette skal jeg få gjort så fort som mulig. Vet du om man kan få ordnet dette hos en normal veterinær? (om det er blodprøver, hudprøver eller slikt som må tas og sendes eller noe mer innviklet)

UUH! Det gjør livet så mye lettere, men ser at det er en del navn som går igjen langt tilbake. Er dette ”normalt”?

Dette med beveglsene kan komme med alderen (vet ikke hvor gammel din hoppe er), men kan også bare være sånn hun beveger seg. Kan være viktig å se etter en hingst med god bogfrihet og skikkelig fraspark. Ellers så finnes det mange hingster med et edelt, nett ansikt. Men det kan lønne seg å se litt på avkommene til hingstene og, for å se at de faktisk har arvet det videre.

Du kan ta en titt på den svenska araberhest forbund siden. De har vel hingstekataloger, tror jeg.
    http://www.sahf.net/

Det er helt normal at samme navn gjentar seg i stamtavlen til en araber. Til og med i nyere tid, så er det ikke uvanlig å pare sammen halvsøsken. Utseendes messig så er denne avelen en ganske god måte å få frem nydelige arabere på, men det nagative er da dette med de genetiske lidelsene.
    Mange av de fineste hingstene er faktisk bærer av genet CA ( Denne sykdommen medfører parkinson lignende symptomer på et avkom som har dobbelt opp av genet, bærerne ser helt normale ut). Kan jo nevne at Signature er bærer av CA genet, noe som er synd, for han er en av mine personlige favoritt hingster. Flere av de store og mye brukte hingstene er bærere: Magnum Psyche, WH Justice, Ecaho.

Nesten kompett liste over testede hester : http://www.cerebellar-abiotrophy.org...2:ca&Itemid=64

Slik som deg, så synes jeg også at det kanskje avles litt mye på disse hingstene som er bærere, og at denne sykdommen kunne vært tatt mere alvorlig. Men så klart, man vil jo også avle på disse nydelige hingstene. Det viktige her tror jeg er å luke ut fra avelen avkommene som faktisk ikke er bedre enn sine forelde, og kun bruke de som er finere og ikke bærere. For så å prøve å utrydde sykdommen, og ikke spre den mere.

Dette med å teste for sykdommene er lett. Du får en faktura fra NAHF som må betales innen fristen, så trenger du bare å sende avgårde hårprøver til NAHF (tror jeg). Trengs ingen vetrinær. Viktig at hår roten er med på hårene! Da sjekkes det for spesielle markører på genene som er nært knyttet til sykdommene. SCID og LFS er rimelig sikre, men CA testen er vel ikke hundre prosent nøyaktig enda (men nærme nok).
    Mener å huske det kostet 800,- for test av alle tre sykdommene (medlemspris tror jeg).

Litt seint svar fra meg, kanskje, men jeg er ikke inne på forumet her så ofte.

Siter Opprinnelig skrevet av freiheit Vis innlegg
    En liten side notis er at Porchia er skimmel, men med rød mor og skimmel far. Jeg vil gjerne prøve å avle en annen farge enn skimmel da jeg virkelig irriterer meg over å vaske og børste den møkkagrisen x)
    Siden kun en av foreldrene var skimmel kan hun gi avkom som ikke er skimmelt, men sjansen for skimmel om du bruker ikke-skimmel hingst er 50%. Om du bruker skimmel hingst er sjansen for skimmelt avkom enten 75% eller 100%, avhengig av om hingsten har arvet skimmelgen fra begge foreldrene eller ikke. Har hingsten arvet fra begge foreldrene kan den aldri gi annet enn skimle avkom.
    Zlota Gondoleena var forøvrig brun, ikke rød, med to brune foreldre.
    http://www.arab.se/ARAB_registratur/...sttyp=Stamtrad
    Zlota Gondoleena hadde også to helsøsken som også begge var brune.

Har desverre ikke helt den store kunnskapen å komme med når det gjelder dette med linjer jeg heller Men hun har jo, som du nevner mye polsk og svensk ( og litt crabbet ) blod i seg.
    Det er ikke noe som heter svenske blodslinjer. Zlota Go.Porchia er enkelt og greit 82,25% polsk og 18,75% Crabbet (via Blue Domino, Farette og Iridos).

Slik som deg, så synes jeg også at det kanskje avles litt mye på disse hingstene som er bærere, og at denne sykdommen kunne vært tatt mere alvorlig. Men så klart, man vil jo også avle på disse nydelige hingstene. Det viktige her tror jeg er å luke ut fra avelen avkommene som faktisk ikke er bedre enn sine forelde, og kun bruke de som er finere og ikke bærere. For så å prøve å utrydde sykdommen, og ikke spre den mere.
    Så lenge man sørger for aldri å avle bærer med bærer vil man aldri kunne få et avkom med sykdommen, og kun 50% sjanse for å få et føll som er bærer. Dette vil over tid sørge for at det blir færre og færre bærere av seg selv uten å måtte utelukke hester fra avlen. CA tas ganske alvorlig av de som vet om sykdommen, dessverre er det ikke alle som vet om dette ennå, men må si jeg synes det er veldig fint at du forteller om dette, Musken. Derimot har jeg lagt merke til at etter man ble oppmerksomme på CA og begynte å utvikle tester for det virker det som om mange har glemt SCID og kun tenker på CA. SCID er like dødelig som CA, forskjellen er at med SCID dør føllet av en infeksjon eller lignende da det ikke har immunforsvar.

Dette med å teste for sykdommene er lett. Du får en faktura fra NAHF som må betales innen fristen, så trenger du bare å sende avgårde hårprøver til NAHF (tror jeg). Trengs ingen vetrinær. Viktig at hår roten er med på hårene! Da sjekkes det for spesielle markører på genene som er nært knyttet til sykdommene. SCID og LFS er rimelig sikre, men CA testen er vel ikke hundre prosent nøyaktig enda (men nærme nok).
    Mener å huske det kostet 800,- for test av alle tre sykdommene (medlemspris tror jeg).
    Send en henvendelse til registrator@araberhest.no så får du faktura. Man kan bruke egen konvolutt til hårprøve eller man kan få tilsendt konvolutt. Hårprøvene sendes til registrator i NAHF som sender videre til laboratorie i Nederland. Er man usikker på napping av hår anbefales det å få veterinær til å gjøre det i forbindelse med vaksine eller lignende, men man kan fint gjøre det selv så lenge man får med hårroten som Musken nevner over. Det koster 800 kr. for alle tre sykdommene uansett om man er medlem i NAHF eller ikke. Om man tester føll i forbindelse med registrering koster pakken 1000, men inkluderer da også DNA-profil og verifisering mot foreldrene (som er obligatorisk ved registrering), til sammenligning koster kun DNA-testen alene 875.

CA-testen het tidligere CA assosiasjonstest og gikk på markør nært knyttet til sykdommene. Mener det var sent i 2011/tidlig i 2012 de fant det faktiske genet, slik at CA-testen er nå like sikker som SCID og LFS.

Når det gjelder valg av hingst er det som Musken har sagt tidligere viktig å se på svakhetene til hoppa og finne en hingst som er sterk på disse punktene.
    SAHF har ingen hingstekatalog nyere enn 2011, men de de har er her: http://www.arab.se/HINGSTKATALOGER.htm
    Men de har bedekningslisens som må løses inn av hingsteeiere hvert år. Her ligger listen over de som har løst bedekningslisens i år: http://www.arab.se/ARAB_registratur/...2013-08-06.xls
    NAHF har også hingsteliste, dessverre er den ikke oppdatert etter årets kåring ennå.
    http://araberhest.no/docs/hingstekat...stekatalog.pdf

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste innlegg: 19-08-2011, 23:30
  2. Hjelp hjelp hjelp.. Gir nesten opp å kjøpe sal
    Av C'est La Vie i forumet Utstyr
    Svar: 17
    Siste innlegg: 15-06-2010, 11:59
  3. Araberhest arendal juni 2010
    Av zeldis i forumet Kåring og utstilling
    Svar: 3
    Siste innlegg: 10-04-2010, 18:39
  4. Svar: 1