Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 26

Tråd: Biting

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8

Biting

Hva gjør man med en hest som biter, og som biter litt plutselig, eller plutselig får for seg at den skal bite? Den styrer en del med mulen sin, og vips så er tennenen fremme om man ikke passer seg helt. Har noen noe biteerfaring, hvordan løste dere eventuelt problemet?
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Jeg er av den slemme typen som gir et klask tilbake i retur. Uansett årsak så skal ikke hesten bite. Det gjør vondt og det kan fort bli skader av det. Ikke skal den tro at det er greit heller. Men så kan du jo stille deg spørsmålet om hvorfor den biter? Du beskriver ikke noe om i hvilke settinger den biter, det kunne jo vært interessant å vite, for for alt du vet så kan det være en bakenforliggende årsak til at den oppfører seg som den gjør.

Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8
    Det kan være i boksen, eller på stallgangen, eller under leiing, eller når den står stille. Så jeg har ikke sett noen sammenheng enda! Det kan være med og uten utstyr på.
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Er dette en ny hest for deg som du ikke kjenner så godt? Har den alltid gjort dette eller er det noe den har begynt med i den senere tid? Jeg tenker som så at enten så tester den deg ut, (om det er en ny hest for deg), den er frekk og uoppdragen, og kanskje har lagt seg til noen dårlige vaner, kanskje den er irritert på noe? Eller så har den kanskje ubehag ett eller annet sted?

Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8
    Det er ikke bare med meg, og slik jeg forstår det har det pågått over flere år. Den har greid å bite to andre om jeg husker rett, med meg har det bare kommet til forsøket enda. Men jeg syns det er utrolig ubehagelig, og litt ekkelt. Jeg har ikke sett noen sammenheng mellom de gangene hun har begynt å styre med mulen og tenna plutselig er på vei frem, enda hvertfall.

Jeg har kun kjent til hesten siden januar, men noen har kjent den i flere år, og opplevd det samme.
    Sist endret av Malene_Fiola : 11-05-2013 kl 00:22

Min forrige hest hadde denne uvanen av og til. Det var ikke et stort problem, men plutselig kunne den forsøke å nappe tak i meg, helt uten forvarsel. Dette var kun på stallgangen, aldri ellers. Han fikk seg et knips eller et klaps tilbake på siden av mulen, ved munnviken og det hjalp, helt til det gikk en god stund og han kunne nafse til meg igjen. Nå slo jeg aldri hardt, jeg vil ikke kalle det å slå heller, men et sånt klaps du vet, for å fortelle at "det får du ikke lov til".

Jeg fant aldri ut av hvorfor, for tennene var på stell og så vidt jeg vet slet han ikke med noen plager som skulle tilsi at han skulle holde på sånn, annet enn at jeg kjente han som en kar med egne meninger og til tider "småfrekk".

Uansett hva det kommer av så er det ikke lov til å bite mener nå jeg, og med så store dyr så må man si i fra og korrigere de der og da.

Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8
    Jeg har selv knipset til eller "klapset" på mulen, antageligvis på den måten du selv har gjort, for å få henne unna. Jeg tror det er pga at den er litt ung, og litt frekk, men likevel, jeg syns selv det ikke er lov, akkurat det å bite, jeg så bilde av et bitt den gjorde, og det var ikke pent.

Siter Opprinnelig skrevet av Malene_Fiola Vis innlegg
    Det er ikke bare med meg, og slik jeg forstår det har det pågått over flere år. Den har greid å bite to andre om jeg husker rett, med meg har det bare kommet til forsøket enda. Men jeg syns det er utrolig ubehagelig, og litt ekkelt. Jeg har ikke sett noen sammenheng mellom de gangene hun har begynt å styre med mulen og tenna plutselig er på vei frem, enda hvertfall.

Jeg har kun kjent til hesten siden januar, men noen har kjent den i flere år, og opplevd det samme.
    Så da er den relativt ny for deg og da kjenner du kanskje ikke så godt til hvordan den har det helsemessig heller? Hva med tennene, kanhun ha ubehag i munnen, siden du skriver at hun styrer med mulen og tennene sine? Uansett så bør du korrigere henne med det samme. Være litt obs på henne og være parat når hun forsøker seg. Hvordan du velger å korrigere må du selv finne ut av, hva som føles riktig for deg - og henne. En hest som f eks er engstelig for hodet sitt, er det ikke rette måten å knipse tilbake i hoderegionen, men kanksje heller på brystet om du velger å korrigere fysisk.

Mange er nok uenige med meg i det å være fysisk, eller, jeg vet at mange er det, og du vil sikkert få tips og råd fra andre også etterhvert som de ser og leser tråden.
    Sist endret av Birre : 11-05-2013 kl 00:31

Siter Opprinnelig skrevet av Malene_Fiola Vis innlegg
    Jeg har selv knipset til eller "klapset" på mulen, antageligvis på den måten du selv har gjort, for å få henne unna. Jeg tror det er pga at den er litt ung, og litt frekk, men likevel, jeg syns selv det ikke er lov, akkurat det å bite, jeg så bilde av et bitt den gjorde, og det var ikke pent.
    Og det hjelper ikke når du "tar igjen"?

Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8
    Jeg kjenner til flere som har kjent hesten lenge, og den er født og oppvokst der den er nå, så den skal ha det bra helsemessig i teorien, fungerer ganske greit. Når jeg skriver det med mulen mener jeg at hun, hmm, som om hun leter etter gresstrå, eller, hun roter med den, på en måte, og plutselig kommer tennene, fra roting til biting (slik de roter etter mat og sånn.) Det kan bli et knips, et lite klaps, eller at jeg bruker skuldrene (litt sånn opp, vanskelig å forklare) for å få henne unna om hun er løs. Hun viser ingen tegn til å være redd for hodet sitt, og kan bli tatt over alt, det med bitinga kan dukke opp helt tilfeldig.

Ja takk til flere tips, men det er veldig greit med et nyansert bilde på hvordan folk vil løse dette, når hun prøver å bite og jeg "klapser" lett til henne på mulen blir det nesten litt refleks, selv om det kanskje ikke er rett, men jeg har ingen planer om å få et stort bitemerke.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Biting på taumar
    Av RakelF i forumet Unghest
    Svar: 15
    Siste innlegg: 22-01-2009, 14:00
  2. Biting...
    Av XinHue i forumet Problematferd
    Svar: 350
    Siste innlegg: 16-11-2008, 09:44
  3. Korrigere biting?
    Av Mari i forumet Problematferd
    Svar: 13