Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Junior Member Rebecca Dahlgren sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2011
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Alder
    29

Dressurstevne - Treg galoppfatning

Jeg og fjordingen min skal starte vårt første dressurstevne sammen neste helg.
    Skal bli moro, men gruer meg dog veldig pga galoppen hennes.
    Hun fatter veldig tregt, noen ganger løper hun seg igang, og løper veldig fort i galoppen, og "nekter" å roe seg når man skal ned i trav igjen.
    At hun fatter tregt og løper fort har nok med dårlig muskulatur å gjøre, da hun ikke er sterk nok til noe annet.

Spørsmålet mitt er da hvor galt kommer dette til å gå på stevne? :P
    Og har dere noen tips for å forbedre galoppfatning slik at man ikke løper igang. Siden hun fatter tregt så blir sitsen min deretter også,lener meg fort frem og klarer ikke å sitte skikkelig ned da hun blir sykt humpete i "løpe-igang-fasen".

Hvilket program skal du ri? I LC f.eks. er ikke galoppfatningen på et helt bestemt punkt. Da skal du gjerne fatte galopp mellom to punkter. Enten er galoppfatningen allerede lagt på bøyd spor (på volte), eller på langsiden rett før en storvolte. Hvis det er sistnevnte variant i det programmet du skal ri, kan det være lurt å sikte seg inn på å få galoppen nærmest mulig volta, slik at du kan forberede hesten littt på å stille den inn i volta, som da også vil hjelpe deg til å kunne stille hesten i galoppretning til den galoppen du skal fatte. Hvis det er LC du skal ri, og fatningen skal være mellom to punkter, er det anledning til å ikke få fatningen helt på et punkt. Men om hesten løper seg litt i gang vil det selvfølgelig slik at en med en mer presis fatning, vil score høyere.

Du spør om hvor galt det kommer til å gå på stevnet.. Jeg ville ikke stresset så mye om jeg var deg. Mange gruer seg i forkant av et stevne pga hesten ikke klarer enkelte ting. Tenk heller på at resten av programmet skal være bra, så får de to fatningene heller gå sin gang

Ble medlem
    Jul 2011
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Alder
    29
    Er LC:2 jeg skal starte så er fatning på halv storvolte (mellom to punkt).

Huff, så masse nerver man har før stevne :P

Det er en første gang for alt og for alle :) LC er uansett debutnivå for mange, så om det blir litt rusk her og der så har de fleste forståelse for det. Dessuten blir det gjerne litt ekstrarusk de første gangene man rir stevne, sånn er det for alle og det er helt normalt, da stevneridning er noe man må trene på. Det kan hende du får trekk selvfølgelig, men det skal du ikke ta så tungt. Ta med deg protokollen hjem, les den, og tren videre til neste gang.

Og husk at et hvert stevne er først og fremst en forberedelse til neste stevne! Prøv å lage en god opplevelse for dere begge, det er MYE viktigere enn akkurat hvor mange poeng du tar med deg hjem. Lykke til :)

Prøv å ikke hjelpe henne så mye. Be om galopp, sitt rolig og tilbake og VENT. Jeg har gjort det samme med min, kommer frem med overkroppen og prøver å ri den frem i galopp, men da blir det bare tull. Klarer jeg å sitte bak og vente så kommer galoppen med en gang.

Høres ut som du kunne trengt litt undervisning :) Lykke til på stevnet

Ble medlem
    Jul 2011
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Alder
    29
    Siter Opprinnelig skrevet av carambee Vis innlegg

Høres ut som du kunne trengt litt undervisning :) Lykke til på stevnet
    Ja jeg trenger absolutt undervisning, men økonomien tillater ikke det for øyeblikket :)

Gjennomfør stevnet og se på det som trening :)

Da jeg trente Lydia til galloppsjenkel startet vi fra bakken i longe. Jeg lærte inn kommandoen "gallopp", og da skjønte henne at ho skulle galloppere. Jeg lot henne få tid på seg til å finne sin egen styrke og balanse.

Da jeg skulle ri og innføre galloppsjenkel benyttet jeg stemmekommando som en overgang. Gav galloppsjenkel samtidig som jeg sa "gallopp" helt til henne skjønte hva jeg ba om. Hvis henne prøvde å bryte av selv, sa jeg "gallopp", og hun fortsatte. Hver gang jeg nå gir henne en galloppsjenkel så VET hun at hun skal galloppere, men kan noen ganger også "løpe i gang". Da bryter jeg av, og senker henne tilbake til enten skritt eller samlet arbeidstrav og prøver på nytt. Jeg gjentar dette helt til hun skjønner at hun skal rett i gallopp og ikke løpe i gang. I starten fikk vi skikkelig byksegallopp.

Pr i dag så jobber vi med å fatte kontragallopp på bare hofte. Jo mindre sjenkelen utføres, jo mer rolig og samlet kortgallopp får man :)

Ble medlem
    Jul 2011
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Alder
    29
    Idag har vi trent galoppsjenkel så d ljomer :)
    Tror det er myyye min feil at hu fatter tregt, for ble (såklart) mye enklere så fort jeg tenkte på sitsen, og NÅR jeg ga sjenkel i forhold til hvor utvendig bakbein var. Men er gørrslitsomt å sitte ned på henne fra jeg gir kommando til hun fatter, for som sagt tidligere så løper hun seg litt igang, og da er hun såå ujevn, så er "umulig" å sitte ned på henne :/
    Også blir hun veldig ivrig av galopp så sliter med å få henne tilbake i form når vi går ned til trav igjen, blir litt nesa i skyene.

Menmen, hun ble bedre og fatta bedre for hver gang, stor forskjell på hvilken hånd vi er på også, men det er jo forholdsvis normalt for de fleste hester at de er flinkere på en hånd enn den andre.

Gruer meg som en idiot til lørdag når stevnet er, livredd for å drite meg ut :P

Hvordan har det gått?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. hjelp! hesten er så treg!
    Av Nomis i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 5
    Siste innlegg: 25-08-2011, 09:28
  2. Hjelp - hvordan få mer fart i en treg hest?
    Av Johanne S. i forumet Problematferd
    Svar: 28
    Siste innlegg: 09-08-2011, 11:01
  3. Er hesten min dominant? Eller bare veldig treg?
    Av ArabianStar i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 6
    Siste innlegg: 11-07-2009, 08:23
  4. Borjes, kjent for å være treg?
    Av Chocolate i forumet Utstyr
    Svar: 29
    Siste innlegg: 15-06-2008, 14:58
  5. Såkalt treg hest
    Av IngvildK i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 27
    Siste innlegg: 18-12-2006, 21:58

Regler for innlegg