Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15

Sparker på stallgangen

Når jeg skal strigle og sale på hesten, prøver den og "sparke" og begynner å skrape med forbeina. Så når jeg for eksempel er på høyere side, løfter han høyere bein, itillegg til at han er ganske urolig på stallgangen.
    Har også sett at han har sparket ut i lufta rett etter at noen har gått forbi.

-Noen som har tips til hva jeg kan gjøre med det?
    Sist endret av SunnivaTo : 06-05-2013 kl 20:02

Overse det :)

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Kan du skrive litt mer om hvilken type hest det er, hva den brukes til, helse, stressnivå osv? Personlig ville jeg ikke satt en hest som sparker på stallgangen der andre må gå forbi den. da hadde jeg stelt den i boksen.

Det er en Haflinger, er kun urolig under børsting og oppsaling, men så fort den kommer på tur er den vanlig igjen! Så tror kanskje det er en uvane, dette er forresten hesten jeg er hestepasser for.

Siter Opprinnelig skrevet av Nina007 Vis innlegg
    Overse det :)
    Overse sparking etter folk på stallgangen?
    Den dagen dem faktisk rammer en. Hva gjør man da?

Da er det nok noe som plager den. Er den kilen? Kan det være salen som er problemet? Ene hesten vår varsler med en gang om han ikke liker salen, men kun ved at han blir urolig og litt sur ved stell og påsaling, ved ridning er han helt grei. Men når jeg byttet sal til en ahn likte er det også en mye mer fornøyd hest å stelle.

Ja, eieren sa han var kilen, men jeg prøver å være flink med å børste litt hardere for å ikke kile han... Salen vet jeg ikke så mye om, siden det ikke er min hest, da jeg er hestepasser.

Ville uansett latt være å stå på stallgangen når hesten sparker. Er så forferdelig unødvendig og dumt om noen blir alvorlig skadet pga dette... Har venner som har blitt sparket av hest på stallgang. Hva gjør eieren med problemet?

Jeg tror egentlig ikke han pleier å gjøre det, at det var et engangstilfelle, siden hun ikke har sagt noe om det. Men det er bare det at han egentlig ikke har noen boks i stallen, siden han står på utegang, men får bruke stallgangen. Men trenger også tips til å unngå å kile han når jeg børster han uansett om det er på stallgangen eller i boksen..

Ok. Ville først snakket med eier om dette og så bedt henne om å vise deg hvordan hun børster og steller han for å unngå at det kiler. Det er mulig å få til å desensitisere dem på dete, men da må alle være enige om strategi.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hoppa mi sparker!
    Av EvaD i forumet Problematferd
    Svar: 21
    Siste innlegg: 15-01-2010, 00:10
  2. Sparker ved påstigning.
    Av Borkus i forumet Problematferd
    Svar: 39
    Siste innlegg: 25-11-2009, 23:41
  3. Sparker etter meg!!
    Av arctic i forumet Problematferd
    Svar: 19