Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18

Hack kan knekke nesebenet og månen kan være en stor gul ost!

Vi har i hvertfall ganske klart håndfast materiale på sistnevnte. Vi vet godt at månen ikke er stor gul ost. Dette er dokumentert ganske godt. Men jeg må si at jeg irriterer meg grønn over folk som skal begynne å diskutere hack og fortelle meg skrekkhistorier at hack kan knekke nesebeinet, noe jeg også selv har hørt fra jeg var liten av. Og jeg får gjerne også høre det når jeg bruker hack på min egen hest.

Det som gjør meg litt irritert er at "alle" har gjort seg opp denne konklusjonen om at hack kan knekke nesebeinet, men INGEN og jeg mener INGEN av alle disse menneskene som har kommet over min vei kan vise til konkrete tilfeller hvor det har skjedd. Ingen kan vise til dokumentasjoner av dette. Man bare vet det fordi man har hørt det.

Sorry, men dette er ikke holdbart for meg. Og tror folk at jeg er så idiot at jeg drar så hardt i at jeg skader hesten min?

Jeg sier ikke at det ikke KAN forekomme, men om det hadde vært så ille som man påstår burde dette ha vært dokumentert? Ja, nesebeinet er lite og sårbart, men For meg er dette mere en skremselsmyte enn det er fakta. Nettopp fordi jeg ennå ikke har sett eller hørt om tilfeller av dette.

Jeg har prøvd å søke om dette på internett på flere språk og har ennå ikke klart å finne noen historier eller tilfeller av dette.

Jeg kan ta fullstendig feil, men jeg tror det ikke før jeg får se det.

Men poenget mitt til slutt er: Ikke baser på konklusjoner bare på noe du "har hørt et steds" Og om du skal gi meg råd eller advare meg på bakgrunn av dette: Kom med noe mer håndfast materiale til meg eller h*** k****.

--De ubrukelige-- Silje&Tenjar sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2008
    Sted
    In the middle of no return..
    Alder
    31

Hack kan knekke nesebenet og månen kan være en stor gul ost!

Har ingenting annet å si enn
    Har verdens besteste ubrukelige hest
    PitaPata Horse tickers

Har ikke annet å si jeg heller enn at det er akkurat som om jeg skulle sagt det selv. =) Mythe busters skulle fått lov å bryne seg på denne!
    Ingrid Pettersen

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8
    Hva hvis vi tenker på dette som en myte? At de har noe sannhet i seg/stammer fra noe som er sant? Kanskje det skjedde den ene gangen? Kanskje det var med hack, og hesten knakk nesebeinet, men så var det andre faktorer som spilte inn selv om hacken kanskje fikk skylda?
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Er sååååå enig!!

Ja, hvis du setter hacken for langt ned, så kan du nok ende opp med å knekke det "myke" nesebenet (hvis man tenker logikk og personen tar skikkelig i) men det er jo ikke dokumentert det heller.. haha.

Jeg blir helt matt av personer som ikke kan komme med skikkelige argumenter og ordentlig informasjon fra sikre sider.. Selvfølgelig er det mye som også går på sunn fornuft da..
    Ada og Muledyra

PitaPata Horse tickers

http://www.facebook.com/pages/Tattin...67922769914895

Danica Athene 1997 ~ 2012 Borte gjemt, men aldri glemt

Du kan knekke brusken eller briste den om du påfører nok press. Men tror ikke det er snakk den "vanlige" hacken du får kjøpt med korte sjenkeler og bred nesereim. Har du sett de skarpere hackene? Jeg hadde en westernhack her en gang (fulgte med på et lass jeg kjøpte brukt) og fy fader .. Må ha vært sykkelkjede inni, og sjenklene var 20 cm. Nesereima/delen var smal og hard. Og jeg tviler ikke et sekund på at den kunne påføre nesebrusken nok kraft til at den kunne knekke/briste. Det er enkel fysikk.

Men når du spør, så nei. Har ingen lenker og har ikke tid til å lete etter det. Og for the record er jeg helt enig med det du skriver, at det skal godt gjøres å knekke nesebeinet til hesten med en vanlig hack.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Prøvde å google, men finner jo ikke noen håndfaste bevis på at hack skader. Det er mange som sier at det kan brekke nesebeinet, ingen sier hvordan/hvorfor eller hvor de har det fra. Fant i midlertid denne:

http://www.youtube.com/watch?v=7GNAfGJLxb4

:p
    Hvil i fred, Chipollini ♥ 1.7.1998 -18.4.2012 ♥

Nye drømmer, nye håp! ♥ Aurora og Dalton ♥

Jeg er litt enig, og samtidig litt uenig med deg. Det er utrolig hva noen klarer å få til når det kommer til utstyr som brukes med for hard hånd. Selv det mildeste og mest uskyldigste utstyret kan påføre skade i feil hender. Når det kommer til hack så skal det nok mye til for å skade nesebenet med de mildeste typene, det er kun en tykk neserem i lær. Men de sterkeste og slemmeste hackene har som GryCat skriver, harde metaller i neseremmen som gjør hacken sylskarp om man legger nok press på.

At en hack kan gjølre skade på kjeve og neseben er jeg ikke i tvil om, om man virkelig går inn for det. Jeg har heller ikke sett bilder eller tekst som beviser dette, men det er ikke alltid man trenger bevis for å forstå hvordan ting fungerer.

Det er nok mange som går rundt og tror at hack er et livsfarlig våpen, det er det ikke. Man skal ri med hack som man rir med vanlig trinse. (Mild og fast på hånden).

Jeg har sett hester med store skader på neseryggen av å gå over lengre tid med for stram neserem.
    Sist endret av Birre : 06-05-2013 kl 14:19

Siter Opprinnelig skrevet av Birre Vis innlegg
    Jeg er litt enig, og samtidig litt uenig med deg. Det er utrolig hva noen klarer å få til når det kommer til utstyr som brukes med for hard hånd. Selv det mildeste og mest uskyldigste utstyret kan påføre skade i feil hender. Når det kommer til hack så skal det nok mye til for å skade nesebenet med de mildeste typene, det er kun en tykk neserem i lær. Men de sterkeste og slemmeste hackene har som GryCat skriver, harde metaller i neseremmen som gjør hacken sylskarp om man legger nok press på.

At en hack kan gjølre skade på kjeve og neseben er jeg ikke i tvil om, om man virkelig går inn for det. Jeg har heller ikke sett bilder eller tekst som beviser dette, men det er ikke alltid man trenger bevis for å forstå hvordan ting fungerer.

Det er nok mange som går rundt og tror at hack er et livsfarlig våpen, det er det ikke. Man skal ri med hack som man rir med vanlig trinse. (Mild og fast på hånden).

Jeg har sett hester med store skader på neseryggen av å gå over lengre tid med for stram neserem.
    Og jeg har sett hest som har fått alvorlig "knekk" på hodet etter å ha blitt klemt inn i en pullback nesereim som var 10cm for kort - selv om man strammet! Dyreplageri, hesten viste TYDELIG smerter og både stønnet, skummet umiddelbart og krummet leppen. Fikk så sjokk at jeg ikke klarte å si ifra, ble bare stående å nikke stumt.
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Siter Opprinnelig skrevet av Malene_Fiola Vis innlegg
    Hva hvis vi tenker på dette som en myte? At de har noe sannhet i seg/stammer fra noe som er sant? Kanskje det skjedde den ene gangen? Kanskje det var med hack, og hesten knakk nesebeinet, men så var det andre faktorer som spilte inn selv om hacken kanskje fikk skylda?

Som sagt: jeg tror det når jeg får se det

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hvor stor må utegangen være?
    Av Tallica i forumet Utegang/beite
    Svar: 5
    Siste innlegg: 19-10-2011, 21:22
  2. La oss hylle Månen!!
    Av Kurre i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 46
    Siste innlegg: 12-03-2009, 08:35
  3. Hvor stor skal boksen være?
    Av Hanne&Kenyan i forumet I stallen
    Svar: 32