Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 6 av 6

Kommer meg ikke opp på hesten.... :((

Hei.
    Har ei kaldblods traver hoppe på 6 år (snart 7). Har hatt henne siden i sommer. Hun er en hest som kan være veldig stresset, når vi er ute og rir.
    Den siste mån. har hun begynt med at hun ikke står i ro når jeg skal opp på henne (å ri). Vet ikke hva som er galt eller hva evt jeg gjør galt.
    Når vi er ute og kjøre er det ingen problem å stå i ro når jeg skal i vognen men er bare et problem når jeg skal ri.
    Hun nekter og stå i ro når jeg skal opp... Enkelte ganger står hun i ro men når jeg kommer med krakken å skal opp så går hun bare rundt meg og nekter og stå i ro. Hun har ikke vært sånn før. Har fått hjelp av andre i stallen og ridelæreren. Men de sir at jeg gjør ikke noe galt men det er hesten som ikke vill. Vi vet ikke koffor og derfor trenger jeg virkelig hjelp.. :((

Har tenkt litt på om salen kan være problemet, men er usikker..?
    Har hold på en del med longering før jeg skal opp på henne siden flere har anbefalt dette, men har ikke hjulpet..

Noen som har tips og erfaringer og dele?? :)

Glemte og si at jeg må ha krakken når jeg skal opp på henne siden jeg skadet ankelen min og er enda ikke frisk i den, så klarer ikke hoppe opp på jo uten krakk.. :/

Hvis hun ikke har vært sånn før, ville jeg fått sjekket henne for å se om noe plager henne, om hun har vondt noe sted etc. Finner man ingenting fysisk galt, så er det nok best å ta alt fra børjan, ta hesten med til krakken (anbefaler å alltid bruke krakk når du stiger opp, best for hestens rygg), ros når hun står stille (om det så er 1 sek), deretter lei henne bort fra krakken og begynn på nytt, etterhvert står du oppå krakken og ber henne stå i ro osvosv. Kan du bruk av klikker, er dette supereffektivt, men da må baåde du og hesten kunne det først (ikke så veldig avansert metode )
    Min hest er mitt speil,
    som uforfalsket gjengir mine dårlige sider.
    Se din hest i øynene,
    og la deg ikke skremme av sannheten.
    (Bent Branderup)

Sjekk salen ordentlig og sjekk hesten. Er det ikke noe galt så må man bare trene..
    Team Terror

Liisa&Ulvar

Jeg har ikke opplevd dette på travere, men derimot på andre hester. Dersom ikke årsaken er fysisk kan det være så enkelt som at hesten rett og slett ikke har lært dette? Det kan være ubehag ved måten du kommer opp i salen på, det kan være at hesten syns det er ubehagelig når du skal opp på en krakk. Når hesten begynner å gå kan det være fort gjort å "dumpe" ned i salen. Dette kan føre til ubehag og vegring. Trenger ikke å være noen av disse tingene. Det kan være en ond sirkel, hvor hesten vegrer seg fordi den forbinder oppstigning nettopp med disse "diskusjonene".

Slik som Natalie_s beskriver funker veldig bra og vel noe lignende jeg selv gjør også.

Dette funker ikke på alle, men jeg har gjort følgende med hester som ikke vil stå stille:

-For noen går det fint og de står stille helt til jeg steller meg opp på en stol. Da begynner hesten å traske fordi dem vet hva som skjer, eller kanskje ikke vet bedre. Jeg har da fokusert på dette som en treningsøkt i seg selv fremfor å sette meg opp å ri. Jeg ber dem om å stå stille og "gir press" helt til hesten står stille. Dette kan ta alt fra 30 sekunder til 30 minutter. Da gir jeg fullstendig ettergift og roser masse. Og gjentar dette flere ganger. Jeg har også stått på en stol eller krakk også når jeg er ferdig med stell av hesten, eller har hentet hesten fra beitet. Bare for å tilvende dem å ha meg stående på siden litt høyt oppe. Kan med fordel gjøres på en fridag også. Bare stå på en stol og kose masse

-Neste steg er med sal. Går på en krakk og gjentar prossessen helt til hesten står stille. Jeg legger litt vekt i stigbøylen, om hesten begynner å gå her gjentar jeg samme greia igjen helt til hesten står stille og prøver igjen. Etterhvert blir hesten komfortabel med å stå stille når vekten legges i stigbøylen.

-Neste gang kan du prøve med å sette en fot i stigbøylen. Løfte deg opp litt for så å gå ned igjen. Rose om hesten står stille. Eller gjenta samme prossess. Konseptet er med press og ettergift, Tålmodighet og ros

-Til slutt kan du sette deg forsiktig opp i salen, men gå av igjen og rose masse. Og gjenta dette noen ganger.

Noen ganger kan dette gå på bare en dag, andre ganger kan man bruke opptil uker.

Tusen takk for alle svar, akkurat nå et hun i Harstad for å gå løp, men når hun kommer hjem så skal jeg se om det er noen som har erfaring m salen og rygg å sånt for å få sjekka om det er noe som er galt eller ikke :) vis ikke så skal jeg trene, og prøve det dere også sier

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Det er ikke alltid hesten det kommer an på..
    Av Maya i forumet Westernridning
    Svar: 8
    Siste innlegg: 27-01-2012, 16:05
  2. kommer ikke inn..
    Av Siiilje i forumet Data og elektronikk
    Svar: 1
    Siste innlegg: 25-03-2009, 13:36
  3. Kommer meg ikke på msn..
    Av IngvildK i forumet Data og elektronikk
    Svar: 20
    Siste innlegg: 02-07-2007, 18:32
  4. Kommer ikke på MSN