Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 27
    Ene hesten min begynte plutselig å fly ut både foran vogn og under rytter. Han kastet seg rundt og stakk uten forvarsel.

Han ble sjekket over det hele uten noen funn, men vi rir han ikke lenger, kjører bare. Byttet bitt har vi gjort og det er som en ny hest!

Fra å fly ut på hver kjøretur har han nå ikke gjort noe sprell siden desember*bank i bordet*

Lykke til, håper dere finner ut av det- hest som stikker er IKKE kjekt!
    Christine og Besta sin hjemmeside:)

Hvil i fred, Sprite Girl<3 03.09.92-13.01.12

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    En skikkelig tannsjekk, gjerne kombinert med sjekk av kiropraktor kan være verdt det.

Hester som løper ut er virkelig ikke noe trivelig, og selv om en slik undersøkelse kan koste en del, er det billigere enn å la være.

Håper dere finner ut av det :)

Jeg ville tatt med hesten til Ellen Schmedling i Spydeberg! Verdt en sjekk, og hun er utrolig flink:)

Ja, sjekk tenner (og tungeben!). Schmedling kan begge deler.

Det finnes andre bittløse alternativ enn sidepull. Er nysgjerrig på hva hesten gjør om du tømmelongerer den eller traver den i LT og ber om stopp? Skrev du at den kan stikke om du stopper fra skritt også?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Aktiv bruker Hanne sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nordre Land
    Alder
    34
    Høres ut som om det kan være noe med tennene ja. Min vallak fikk en ulvetann så sent som da han var 8 år, og han begynte å stikke hver gang jeg stammet tøylene. Tanna ble trekt, og han sluttet. :)

Start med tennene ja. At han stikker både på bane og på tur og at det skjer når tøylene strammes indikerer at det er noe der. Ville også unngått å ri på tur til dette er gort noe med. Om du synes det er skummelt å ri bittløst ville jeg jobbet med dette på bane først til at du kjenner at det er greit der.

Håper du finner ut av noe. Sliter med noe av det samme selv på den ene hesten min. For øyeblikket satt bort litt, måtte ha en pause fra det hele. Ikke noe gøy når en blir redd for å ri hesten sin. Min er også en opprinnelig grei hest å ri på, og eksemplarisk og håndtere fra bakken. Men plutselig så virker ikke tøyler og bitt i det hele tatt :-( Når han skal hjem igjen og jeg begynner på ny så er det full sjekk av tenner og også kiropraktisk undersøkelse før jeg begynner på han.

GryCat Hva er tungeben, og hva slags plager gir det?

Fig 14 Hofte-, skulder og kjeveleddene påvirker hverandre via muskelkjeder

Fig 15 Tungebenets plassering

Kjeveledd og tungebein

Vi må ikke glemme de skader som oppstår i munnen, kjeveleddene og tungebeina på grunn av at hesten avlaster seg i munnen eller rett og slett ikke aksepterer bittet. Kjeveleddene påvirker, og påvirkes av, problemer i hofte- og skulderleddene (Fig. 14).

Fiksering av kjeveleddene kan vara sekundært til fiksering i skulder- og hofteledd, som innebærer at denne fiksering kan forsvinne når hofteleddet normaliseres. Kjeveleddet kan også fikseres på grunn av den overbelastning som skjer via rytterens/kuskens hand og av at hesten avlaster et problem i et bakben. Naturligvis kan også tannproblemer eller traume forårsake en fiksering av kjeveleddene.

Når hesten svelger trekker den tungen tilbake, strupehodet forandrer lege og den bløte ganen løftes opp. Tungebeinet sitter fast i så vel tungen som strupehodet og er den direkte årsaken til svelgemekanismen (Fig. 15). Problemer med bittet, vanligvis på grunn av smerte i tungen, leder til at hesten trekker tilbake tungen og løfter opp den bløte ganen. Da blir åpningen ned til pusterøret forminsket og hesten får for lite luft; ”dorsal displacement of the soft palate”, DDSP, eller ”løs gane”. For at få den bløte ganen på plass igjen må hesten svelge. Mange hester har problemer med å svelge under arbeide og resultatet blir mangel på oksygen og nedsatt prestasjon. Det ser også ut som at disse hestene får en spasme i de små musklene til tungebeinet og derved en fiksering av tungebeinet. For å hjelpe disse hestene bør man, foruten å behandle eventuelle problemer i bekken og hofteledd, og finne et bitt som de aksepterer bedre, også normalisere tungebeinet.
    Kilde: http://www.oxieadm.se/holistiskterap...ar/annicas.htm

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Om hesten har låsning i tungebenet (omtalt som fiksering i teksten over) vil det påvirke hestens balanse, samt at det kan gi smerter når du drar i tøylene. Men holder uansett en knapp på noe med tennene.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. "Utegang" og "barfot" for å spare penger
    Av lenaulv i forumet I stallen
    Svar: 61
    Siste innlegg: 02-10-2010, 16:34
  2. "Standard" høyde på "hæler"? (framhøver)
    Av Nikita i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 13
    Siste innlegg: 21-09-2009, 08:26
  3. Kombinere "sky" hest med "tøff" hest?
    Av Gudhild i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 5
    Siste innlegg: 06-04-2009, 01:48
  4. "min" nye dressur "hest"
    Av Lotteloppa i forumet Ridebilder
    Svar: 18
    Siste innlegg: 18-12-2007, 20:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg