Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 27

Angry Hest som stikker "åt hellvete"

Har en ellers så lat Islandshest vallak på 8 år som den siste tiden har begynt å stikke til krampa tar ham (eller jeg detter/hopper av).

Vi har de siste 3-4 månedene vært innom både det ene og det andre fra bitt til tenner, saltilpassning, forbytte og generell lydighesttrening - men han holder det fortsatt gående. Hesten er vanligvis så godt lydighetstrent at du kan kontrollere ham fra bakken uten hverken grime eller tau, han stoppet på synåler og sete. Han får heller ikke noe veldig energifór, blir behandlet av equiterapeut, har blitt sjekket av veterinær og tenner og utstyr sitter bra.

Det som skjer er at han kan gå i feks skritt på lange tøyler, eller trave rolig - også skal man bremse eller ta i tøylene, også sier det pang og hesten løper som en kanon. Dette skjer ikke overalt, bare noen steder, kan være på vei ut fra stallen eller hjem (spiller ingen rolle.) Han (tror vi) tar også tunga over når dette skjer og blir umulig å stoppe. Han har ved et par tilfeller løpt nedover på en bilvei - altså ikke spesielt heldig i forhold til ulykker osv. Har prøvd å bytte bitt, han stopper da fordi bittet er sterkt nok, men han kjennes ut som en tikkende bombe.

Han har aldri i sitt liv stukket før, så dette er ganske slitsomt og overraskende for oss. Han er en hest som er trygg og stødig som et fjell - du kan smelle kinaputtet under magen på ham uten at han bryr seg. Vi er litt rådløse, vil helst ikke bruke så sterkt bitt på ham resten av livet heller, men vi er litt redd for helsa vår når han plutselig kan ta ut nedover en bratt bakke/bilvei osv.

Noen som har vært borti noe slikt før?

Huff, nei - vanskelig spørsmål - det kan være hundre grunner til at et hest stikker :-(

Veit at det høyrest litt brutalt ut, men hest som stikk er farleg. Har du prøv å vrenge han rundt? Typ begge hender på ein tøyle og få han rundt på volte?
    linndi&tanja <3 go'jentene

Tur kompiser Tone sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    38
    Bilder
    24
    Tunga over bittet- beskytte seg selv? Kan bli farlig med tunga over bittet og du drar i bittet for og stoppe- kan svelge tunga
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Siter Opprinnelig skrevet av idaoglinndi Vis innlegg
    Veit at det høyrest litt brutalt ut, men hest som stikk er farleg. Har du prøv å vrenge han rundt? Typ begge hender på ein tøyle og få han rundt på volte?
    Signerer denne-til dags dato beste tipset jeg ha for hester som stikker.
    Er ikke mange gangene man trenger og bruke denne metoden før de slutter.
    Men pass på så ikke farta blir for høy for da kan han risikere og tryne.

Denne metoden kan også brukes vis han stresser seg opp, da veit han hva som skjer når du bruker denne metoden når han stikker.
    Av de hestene jeg har hatt som har vært stresset på tur så har jeg latt dem gå på løse tøyler og med en gang de begynner og stresse så tar jeg i den ene tøylen. Såpass stramt at de står med hode inn mot magen, venter til de stopper helt. Gir masse ros mens jeg slipper opp igjen. Skjer det på nytt så er det bare og gjenta øvelsen.

Man kan også be de om å stoppe, rygge et skritt bakover, stå stille i typ 1sek før du roser og ber den gå fram igjen.

Husk og være avslappet og positiv under begge øvelsene, det nytter ikke vis du er sinna
    Team Terror

Liisa&Ulvar

Den å vri hesten rundt har fremdeles ikke sviktet meg. Det kan være noe å prøve. Hmmm,, du nevner også det at det er når du skal bremse ned. altså er dette den utløsende faktor? Tungefeil kan forekomme, og da har du NULL sjangs. Det har jeg opplevd med kjørehester.

Hvordan er han på tur når du ikke rir da? Det ville jeg ha testet ut. Prøv å la han trave ved siden av deg eller noe, og du kan ha en longeline eller noe. Kanskje også tømmekjøre på tur. Forholder han seg rolig da, så er det opplagt ridningen på et vis som er årsaken med brems som triggerknappen.

Hest som stikker "åt hellvete"

Takk for tips! Vi har brukt "vrenge-rundt" metoden, og hvis han ikke beiner inn i skauen da - ser han etter en mulighet hvor vi glipper litt på tøylen, også er han i gang igjen. Første gangene trodde jeg han skvatt for noe, styrte ham mot en skråning, men da løp han bare opp der ._. Han blir også en smule panisk, antageligvis fordi han får tunga over og får vondt av det.

Etter vi byttet bitt er det ikke mulighet for ham å ta tunga over i tilfelle det var noe så enkelt som at han gikk og lekte seg med tunga, fikk den over og ble redd av det. Men han prøver fortsatt. Og den lille skapningen på 300 kg blir som et løpsk godstog! Første gang hoppet jeg av og tittet på ham helt forskrekket, men han stod der som sånn "neimen jøss - er du her nede sammen med meg? Så koselig"

Har vært borti mye gale hester - men denne har fra fødsel vært trent opp som et stødig fjell og var beregnet for en dame som var lam i deler av kroppen. Han har aldri opplevd noe negativt med rytter eller fra bakken. Likevel stikker han med en kraft og viljestyrke som er helt vanvittig.

Han er i tillegg super rygge-lydig. En type hest som i lynne er som en bikkje. Ikke redd for en dritt og lystrer håndbevegelser. Han prøver forsåvidt det samme på banen og.

Vi har vært innom om det kan være ren og skjær frekkhet? At han er i en alder hvor han utfordrer oss psykisk og rangmessig? Han er en sykt dominant hest og tar umiddelbart kontrollen i flokken, men han er en utrolig god leder.

Vi kan sykle med ham, gå på ski, han har vært med oss på joggetur løs - han går ikke en halv centimeter for langt frem, kun i "følger-modus."

Stopper direkte fra trav om jeg gjør det, rett opp i tølt/trav om jeg gjør det. Aldri gått mot meg eller utfordret meg fra bakken. Kan "steile" vekk om jeg er brå i bevegelsene fordi han er fryktelig var og oppmerksom. Går alltid med hodet ned og snur seg vekk om vi ser hardt på ham. En type hest som flytter seg om du ser strengt på ham.

Det høres ut som den har vondt et sted... Er den lik på bittløst? Er munnen sjekket av videreutdannet veterinær? Skjulte ulvetenner??

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Den har blitt sjekket, men bare av en "lokal" veterinær som ikke har noen videre spesiell utdanning innenfor tenner. Så jeg tenker det samme. Munnen er det eneste som makes sense. Tørr rett og slett ikke prøve med hack akkurat nå i allefall, for hvis han løper må jeg prøve å stoppe ham... Han går for tiden på jaktkandar, men styrken av bittet er det som gjør at han ikke løper.

Skal bestille time hos en "tannlege" - så får vi se om han finner noe. Hvis ikke er vi rådløse...

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. "Utegang" og "barfot" for å spare penger
    Av lenaulv i forumet I stallen
    Svar: 61
    Siste innlegg: 02-10-2010, 16:34
  2. "Standard" høyde på "hæler"? (framhøver)
    Av Nikita i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 13
    Siste innlegg: 21-09-2009, 08:26
  3. Kombinere "sky" hest med "tøff" hest?
    Av Gudhild i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 5
    Siste innlegg: 06-04-2009, 01:48
  4. "min" nye dressur "hest"
    Av Lotteloppa i forumet Ridebilder
    Svar: 18
    Siste innlegg: 18-12-2007, 20:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg