Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Starte for første gang! Noen tips til å roe seg ned?

Jeg skal starte for første gang til søndag, og jeg er bare så nervøs nå at jeg vurderer å stryke meg fra alt. Noen gode råd mot nervene?
    Hollywood og Henriette

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    36
    Sørg for å ha noe å gjøre frem til start!!

Tren litt ekstra på programmene, flett halen, gå på do, puss stigbøylereimene, osv.

For noen hjelper det veldig å se på de som starter før en for å se at man husker program eller bane. For andre er det drepen.

Ha med deg en person som hjelper - enten det erå holde hesten eller å prate med deg ellerhente kaffen din. Det hjelper stort å ha en person som VET at man er stresa og nervøs, som klarer prate med deg somet vanlig menneske selv om du blir et nebbete nervevrak.

Tenker det går helt fint - de gangene jeg har startet selv har stort sett autopiloten slått inn, hesten har ryddet opp, og så husker jeg svært lite etter endt deltagelse :p
    (og flyr på do i eninga, kjefter på alt og alle, svetter, rødmer, griner litt.. blir LITT vrak, kan du si :p)

Hva skal du starte?

Jeg skal starte Western riding beginnner, trail beginner og reining beginner. Høres lurt ut å ha noen som hjelper til og som godtar at man blir et nervøst fjols Jeg har ei slik!
    Hollywood og Henriette

Det er bare å hoppe i det :)
    Skulle være med på utstilling med gamle hesten min, vi lærte han mønstring et par uker før noe som ikke var bare bare.
    Han var trent etter NH prinsipper og skulle derfor gå bak meg, det fungerte dårlig.
    Vi trente litt hver dag, og satset på at det skulle være nok.
    Holdt på å drite på meg før jeg skulle inn på banen, var livredd for at Ulvar ikke skulle høre.
    Det gikk veldig bra, Ulvar oppførte seg så fint hele dagen tiltross for at han aldri hadde vært på utstilling/stevne før.

Sørg for og ha god tid, vis du blir stresset på oppvarmingsbanen, så kan du heller ri en liten tur.
    Vis du blir roligere av musikk så kan du kanskje ha det på det ene øret?
    Tenk at du er på ridebanen hjemme, og at dette bare er en vanlig trening.

Lykke til! Få noen til å filme eller ta bilder så vi kan se også!
    Team Terror

Liisa&Ulvar

Jeg skal prøve å få noen til å ta bilder

Godt tips med det med musikk!
    Hollywood og Henriette

-Nerver ja. Litt nerver er bare sundt, for det gjør utøveren skjerpet. Men når nervene tar overhånd og går utover gleden, da er det ikke bra og er mere destruktivt.

Tenk gjennom og reflekter over: hvorfor er du nervøs? Redd for å drite deg ut? redd for at noe går galt? redd fordi det er en konkurranse? Redd fordi dette er nytt? Redd fordi folk skal se på?

Husk å ikke sette for store forventninger til deg selv og hesten. Husk at dette skal være GØY :) Slike tanker hjelper som regel. Jeg har opptrådt på mange scener som danse rundtom og kan alt om presasjonsnerver. Det er annerledes med hest inni bildet såklart.

Litt sommerfuglnerver hjelper faktisk, og gjør selve opplevelsen ute i felten ekstra gøy. Bedre enn å ha ingen nerver (hvis jeg ikke har det, som også har skjedd blir jeg faktisk beskymret).

Sist men ikke minst. Få deg en god natts søvn, og finn på noe som kan hjelpe deg med å slappe av. Kanskje en ridetur? En gåtur? en yogatime? Kaffe med en venninne?

Kos deg, slå deg til ro, ta høyde for ting ikke går som planlagt, Ikke sett forventninger om å vinne og nyt tiden før konkurransen. Halve gleden ved en opplevelse er nettopp øvelse og planlegging i forkant. All den tiden og energien man legger ned i noe som bare varer i få minutter og vips så er det over :) Nyt det, og nyt sommerfuglene som vrimler rundt i magen :)
    Sist endret av Aina : 26-04-2013 kl 17:14

Sørg for og ha alt klart dagen før stevne!
    Vis du har mulighet så ville jeg ha pakket bilen dagen før, slik at det eneste du trenger og gjøre på selve stevne dagen er og pusse å kose deg med hesten din før du drar uten at det blir stress.

Kjør en liten tur med heste-hengeren dagen før så du veit at den er i orden(hilsen ho som ikke la merke til at det ene dekket på hengeren var nesten tomt for luft på stevnedagen)

Dette går fint!
    Team Terror

Liisa&Ulvar

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Starte for første gang?
    Av Lightvilla i forumet Distanseridning
    Svar: 2
    Siste innlegg: 30-12-2010, 20:22
  2. Starte stevne for første gang?
    Av Fjellhuldra i forumet Westernridning
    Svar: 6
    Siste innlegg: 12-10-2009, 20:07
  3. Jeg skal starte distanse for første gang!
    Av Mathilde i forumet Distanseridning
    Svar: 5
    Siste innlegg: 09-05-2009, 14:10
  4. Vurderer å starte for første gang
    Av Star-Carro i forumet Distanseridning
    Svar: 48
    Siste innlegg: 22-08-2008, 17:01

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg