Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 5 av 5 FørstFørst ... 3 4 5
Viser resultater 41 til 44 av 44
    litt av og på medlem Guro sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Sandnes, Rogaland
    Alder
    35
    Bilder
    3
    Jeg er nok som Ad Hoc; jeg tviler sterkt på at Carl Hester er feilfri, eller aldri gjør ting i affekt som slett ikke er positivt for hesten, eller har lagt seg til en dum uvane eller sju ... jeg har ikke sett det bildet som var lagt ut av det britiske laget, så jeg skal ikke uttale meg om nesa til Uthopia, men at hesten generellt ser avslappet ut, og at jeg som oftest syns det ser ut som både Hester og Dujardin rir fram til øvelsen og siden gjennom den, og det er behagelig å se på :) Så sable ned for å sable ned er ingen god holdning !!

Videre er et spm jeg har begynt å stille meg etterhvert hvem disse "alle" som syns det er greit å ri rollkur er .... altså foruten de topprytterne som gjør det. Grunnen for at jeg applauderer Charlotte Dujardins hjelm er jo nettopp at den synes inne på konkurransebanen, hvor jeg tror de fleste av disse "alle" får sine forbilder, og får sine ideer om hvordan deres hest skal gå (og da får man gjerne bare den overfladiske ideen tror jeg, den om at den skal ha høyreist nakke og løfte knær og vinkle haser). Jeg tror faktisk at i det øyeblikke man begynne å lete etter treningsmetoder, og etter hvilken retning man skal velge, og hvem man skal se til så åpner en hel verden seg, og langt de fleste av oss er faktisk glad i hester, go ønsker våre hester det beste, så vi ønsker jo å gjøre så godt vi kan? Eller hva? Poenget mitt er at jeg tror vel at de som ikke vet og ikke kan kanskje bare ser på konkurransebanen, og ikke så mye på de ekle bildene alle vi som graver oss ned i teori ser på? Eller er jeg helt på vidda?

Og skal man så tenke sånn, så går jo feks Watermill Scandic ofte med en noe lenger hals, og åpnere nese enn mange av de andre (Den gjorde iallfall det sist jeg så den). Jeg forsvarer ikke blå tunger, eller måten den unge herren trener på, jeg sier bare at om noen sa "sånn skal min hest også gå en dag" også gikk hjem og red rundt med det bildet inni hodet er det ikke nødvendigvis det mest ødeleggende her i verden. Og nettopp derfor er det kanskje veldig rart at jeg samtidig vil si; Dette er FEI sin jobb. Å slå ned på dette !!! Hester -skal- ha det så bra som mulig ... selvom de driver med noe så lite helsefremmende som toppidrett !!!!

Forresten; Nina; jeg ville faktisk også sett på deg og sagt "kan du det??" når du fortalte meg at hesten din skulle stå på beite i hele sommer og samtidig trene. Fordi jeg ville vært helt usannsynlig misunnelig, etter fjorten dager på beite i fjor, med relativt heftige mengder mat hadde jeg fortsatt skrekkelig tynn hest :-S (og før dere spør, neida, resten var riktig så normale og fine i holdet)... sånn ellers går også min lille "skal bli dressurhest" på tur, den får hoppe over pinner, og den får være ute med kompiser. Det går selvsagt på bekostning av enkelte av hans aspekter av livsutfoldelse, men jeg prøver å begrense hvor mye så godt det lar seg gjøre og jeg tror det er så viktig at det finnes "sånne som oss" (hah, det hørtes selvforherligende ut gjorde det ikke??) som er der som eksempler for de som er yngre:)De med de dyreste konkurransehestene tar det kanskje ikke til seg, men om hun mest ivrige borti hjørnet med kaldblodsen gjør det, så har man i det minste vunnet litt, og erfaring sier meg at sjansen er størst for at det er hun som fortsetter i voksen alder :)

Nå ser jeg at det kan se ut som jeg prøver å rosemale situasjonen, det er ikke hva jeg forsøker. Jeg syns rollkur er noe dritt ... og jeg håper virkelig at det blir flere og flere toppryttere som klarer å vise at man kan om man gjør det renhårig og hestevennlig også. Jeg håper, men jeg holder gjerne ikke pusten og venter altså. Likevel lurer jeg altså på om vi overdriver hvor mye akkurat den biten av hva "proffene gjør" påvirker? (Det kan hende vi underdriver det, jeg bare klør meg i hodet og prøver å se mer enn en side)

~Guro

Ja, jeg kan det og jeg gjør det hvert år :) Hestene går på beite hele sommeren 24/7 og trenes/konkurreres samtidig. Blir de tynne får de kraftfor eller slippes på bedre beite (det har ennå aldri skjedd ). Blir de tykke ris de mer og/eller slippes på skrantere beite. :) Hestene mine er ikke kaldblodser, men varmblods ridehester som pr dags dato er på LC nivå (4 åringen) og La/Mb nivå (11 åringen).

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

litt av og på medlem Guro sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Sandnes, Rogaland
    Alder
    35
    Bilder
    3
    Jeg vet veldig godt at dine hester er dressurhester av normal utforming Nina.
    Og jeg mente bare kommentaren som en hyggelig "du er heldig, skulle ønske jeg også hadde det sånn". Jeg har ikke samme mulighet som deg til å velge og vrake i beite og beitekvalitet dessverre. Den dagen jeg kan bo billigere (enda mer landlig), eller jeg vinner i Lotto skal Frontino også få slike sjanser, så han kan være ute hele tiden :)

~Guro
    (som fortsatt liker Carl Hester, og fortsatt funderer på om vi vektlegger folks ønske om å plukke opp rollkur for mye eller ikke)

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. En viktig underskriftsampanje mot rollkur
    Av Renate i forumet Dressur
    Svar: 30
    Siste innlegg: 09-02-2010, 18:58
  2. Rollkur Studie...
    Av Chinook i forumet Dressur
    Svar: 8
    Siste innlegg: 07-02-2010, 18:03
  3. Nei til rollkûr!
    Av Linoo i forumet Dressur
    Svar: 175