Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 19

Vår første kåring!

Ja, da har vi vært på vår første kåring :)

Det var en ganske stressende opplevelse for meg, selv om hesten tok det med stoisk ro. Blir så stolt av han hver gang vi er ute å reiser!

Vi endte til slutt opp med en 3. pr. og Melambo er nå kåret for fullblods araber avl :)!

Dommerkortet for de som er interresert.

Er så utrolig stolt av gutten min !

Melambo slapper av mellom vet sjekken og eksteriør bedømmelsen :)

Så nydelig han er!

Usosial tulling flaana sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Gratulerer

Men jeg lurer på en ting etter å ha lest dommerkortet. Ble veterinær undersøkelse og visning for dommer holdt på forskjellig underlag?

Siter Opprinnelig skrevet av flaana Vis innlegg
    Gratulerer

Men jeg lurer på en ting etter å ha lest dommerkortet. Ble veterinær undersøkelse og visning for dommer holdt på forskjellig underlag?
    Tusen takk begge to!

Vetrinær undersøkelsen ble holdt på sement gulv, mens visningen for dommerne ble holdt i ridehus. Mønstring på hardt underlag ble vist på gårdsplassen med frost i bakken.
    Hvordan det?

Grattis! Flott gutt :)

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Siter Opprinnelig skrevet av Musken Vis innlegg
    Tusen takk begge to!

Vetrinær undersøkelsen ble holdt på sement gulv, mens visningen for dommerne ble holdt i ridehus. Mønstring på hardt underlag ble vist på gårdsplassen med frost i bakken.
    Hvordan det?
    Jeg bare reagerte på at vet mente hesten var sårbeint, mens han har fått flotte karakterer på bevegelser. Synes de var rart om han fikk så god tilbakemelding om han var sårbeint :)

Gratulerer, nydelig hest:)

Jeg lurer også på 9 i bevegelser, med kommentar god fremdrift, og sårbeint og dårlig fremdrift på samme dag. Nå det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor betong blir valgt, da er asfalt mye bedre. Det er jo ingen (som jeg kjenner iallefall) som bruker hestene på betong.... Jeg har selv hester som takler det meste av underlag, men når det kommer til betong endrer de steget. Glad jeg er for det, for ellers hadde de nok skadet seg, når de kommer i full fetting mot undergangen, går rett ned i trav, og så bånn gass videre:)

Siter Opprinnelig skrevet av Wildy Vis innlegg
    Gratulerer, nydelig hest:)

Jeg lurer også på 9 i bevegelser, med kommentar god fremdrift, og sårbeint og dårlig fremdrift på samme dag. Nå det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor betong blir valgt, da er asfalt mye bedre. Det er jo ingen (som jeg kjenner iallefall) som bruker hestene på betong.... Jeg har selv hester som takler det meste av underlag, men når det kommer til betong endrer de steget. Glad jeg er for det, for ellers hadde de nok skadet seg, når de kommer i full fetting mot undergangen, går rett ned i trav, og så bånn gass videre:)
    He he, altså jeg er ingen ekspert på underlag Kan godt ha vært asfalt for alt jeg vet
    Det var hvertfall en innendørs oppbøynings plass på vet. klinikken.

Grunnen til at han fikk den kommentaren til vetrinæren (tror jeg da) er at han var veldig avslappet, og tok alt med ro. Det var første gangen han ble bøyd opp og han synes det var utrolig rart at vi skulle springe i full fart etter at hun dama hadde holdt opp foten. Han var litt " ja, ja, jeg skal trave, ikke mas sånn"".
    Må jo få nevne at han er jo dønne rolig når jeg håndterer han, og han vet at han skal holde seg i skinnet.
    Han ble også vist barbeint, og da tror jeg nesten de skriver sårbeint uatomatisk.

Personlig synes jeg ikke han var så sårbeint at var verdt å trekke for, heller ikke synes jeg tempoet var noe å trekke på. Har bøyd opp utallige hester for samme vetrinær før, og alle har gått i samme tempo som Melambo.

Det at han fikk 9 på bevegelse i eksteriør bedømmelsen kommer av at det var løsvisning. Der utfolder han seg helt og virkelig viser seg fram! Ingen problem med fremdriften der ihvertfall.

Men dette har vært litt vår forbannelse virker det som. På hver utstilling blir vi trukket for at jeg i praksis har en meget veldressert hingst. Han er rolig og høflig og er lett håndterlig. Men dette blir da dømt ned, for han har da for lite fremdrift eller for lite "gnist".

Jag tar bare slike kommentarer som et komplemang jeg Da det viktige for meg er at hesten er grei å holde på med, ikke at han virrer rundt på to og ser ut som han har ADHD og har tatt sukker overdose :P . Man skal tross alt holde på med hesten hver dag i året, ikke bare den ene dagen de er på utstilling

Helt enig

Min 3-åring er det ikke aktuelt å stille på noen kåring. Han er alt for rolig, og vil helt sikkert mangle "hingstepreg":) Synes det er merkelig at det fremdeles legges så stor vekt på det ift. greie og håndterbare hingster. Men det er som du sier, det er hvordan de er i det daglige som er det viktige, og jeg har kommet til at evt. kåring ikke betyr noe i den store sammenhengen. Bedømmelse har han som føll med premie og hele pakka, så vi har jo noe - om enn av dansk valør - å ha på veggen i allefall

Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Ja det er synd at ikke dommerne ser forskjell på en veloppdragen hingst og en som lar hormonene styre og den stakkaren som viser henger i enden på tøylen...

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Avl FØR kåring
    Av Lopke i forumet Avl og oppdrett
    Svar: 15
    Siste innlegg: 23-07-2007, 13:39
  2. Kåring?
    Av Gjest- i forumet Kåring og utstilling
    Svar: 25
    Siste innlegg: 06-06-2007, 23:07
  3. NV kåring på AEG
    Av SOL P.R.E. i forumet Kåring og utstilling
    Svar: 2