Vi ønsker Vilde Elvestad velkommen som ny administrator på forumhestene
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 27

Foring av shetlandsponni sammen annen hest

Jeg sitter og funderer på å kjøpe meg en liten shetlandsponni. Den skal være selskap til en stor ponni, og skal selvsagt også trimmes . (Hvordan vet jeg ikke ennå, for jeg hr ikke funnet ponnien ) Men hvor realistisk er det å greie å holde en shettis i brukbart hold, når den går sammen med større hest (145 cm) ?

Er det noen som har noen gode tips til hvordan fore disse ? De fores med tørrhøy av god kvalitet. Den hesten jeg har er en hest som raskt blir tykk, så den går ikke på fri tilgang av grovfor (dvs den gjør det, for de får halm i tillegg, men den får ikke fri tilgang på høy ) Men den blir uansett nødt til å få mer mat enn en shetlandsponni.

Hvor mye høy er normalt å gi en shetlandsponni på foreksempel metern ? Voksen ponni ? Høyet ligger gjerne på grensa mellom H2 og H3 ....

Vil gjerne ha tanker og tips rundt foring av shetland sammen anne hest, og shetland generelt.

Jeg har en flokk på fem hester, hvor to av de er Shetlandsponnier. Mor og datter, på 12 og 1 år. Alle fôres på Høyensilage, H2, og alle fôringer er i finmasket høynett.
    Å vite eksakt hva de forskjellige spiser når de går sammen er litt vanskelig, men vi regner 2,1 kg til unghoppa, og 2,8 kg til mora. Unghoppa har vi ikke fått til å spise mer enn 600 gram inne om natten, og mora spiser ikke mer enn 1,3 kg. Resten av mengden har de utover hele dagen. Men som sagt, mye mulig de spiser mindre eller mer.

Mora er altfor tykk. Før hun kom hit har hun kun gått som avlshoppe, og med fri tilgang til grovfôr.
    Hun har blitt slankere, men er et stykke igjen. Siden hun ikke har vært i trening tidligere har vi tatt det pent.

Hun kunne selvfølgelig gått på et litt mindre næringsrikt fôr, men hun går jo også sammen med unghester som trenger mer næring.
    Jeg er sikker på at det vil bli lettere å holde henne i greit hold bare vi kan trene litt mer.

Usosial tulling flaana sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Jeg har laget meg en kasse jeg forer den store i, som shettisen har problemer med å nå nedi. Noe får hun nappet til seg, men det begrenser veldig mye. Så får den lille et eget nett på siden av kassen.

Siter Opprinnelig skrevet av flaana Vis innlegg
    Jeg har laget meg en kasse jeg forer den store i, som shettisen har problemer med å nå nedi. Noe får hun nappet til seg, men det begrenser veldig mye. Så får den lille et eget nett på siden av kassen.
    Men hva hvis den store først spiser opp nettet til Shettisen, så sin egen mat? Da får jo ikke Shettisen noe :p
    Det kommer jo an på hvordan de er i rang da.

Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Det hender hun napper i nettet ja, men den lille får i seg nok likevel :p hun blir ikke tynn i dag for å si det sånn selv om hun er lavest i rang

hmm, ja det fungerer kanskje om den store får maten løs og den minste i nett, da er kanskje ikke nettet så intr ... hvor fort er det realistisk at en shetland spiser i forhold til en litt større en ? HVis man legger ut ex en kilo +to kilo, og deler dette i flere hauger, tenker jeg på ....

Men hvor mye spiser en stor shetland i døgnet ? Er ikke 2+ kilo som nevnt over her veldig lite ?

Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Min klarer sikkert minst 8 kilo i døgnet hvis hun får lov...hun er skikkelig matvrak!

Hvor stor er ponnien din, og hvor mye får hun ?

Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Jeg veier ikke opp, men døgnrasjonen er to flak høy i nett med minimasker, pluss at hun og den store får ett flak løst å dele på kvelden. Også napper hun til seg litt som den store søler. De går på fri tilgang, men som regel er nettet hennes tomt lenge før neste foring.

Hun er kraftig og 105 i manke. Trenes 2-4 dager i uka.
    Sist endret av flaana : 30-03-2013 kl 13:36

Siter Opprinnelig skrevet av eliisa Vis innlegg
    Men hvor mye spiser en stor shetland i døgnet ? Er ikke 2+ kilo som nevnt over her veldig lite ?
    Tørt høy, regn 1,5 kg pr. 100 kg kroppsvekt. Det er dette som anbefales. Men så må man jo selvsagt se på behovet til hvert enkelt individ. Unghest i vekst ville jeg gitt så mye den vil ha å spise, så sant man ikke overfôrer på f.eks proteiner (og unghester skal jo heller ikke bli feite). Har man en ponni i passe hold som i tillegg trenes, kan den få mer mat.
    Mengden til mine to er hva de selv velger å spise. Men hadde vi gitt maten løs kan det godt tenkes de hadde fått i seg mer.
    Men å skulle gi denne her mange kg mat (til hennes størrelse og vekt å være) om dagen sier seg vel selv at det gjør man ikke, da begrenser man mengden og gjør sitt for å forlenge spisetiden.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. foring av shetlandsponni
    Av MarenElskerHera i forumet Fôring
    Svar: 6
    Siste innlegg: 05-10-2011, 21:58
  2. sparket av en annen hest
    Av baltomin i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 8
    Siste innlegg: 02-12-2010, 19:01
  3. Islandshodelag til annen hest
    Av Lilleiile i forumet Utstyr
    Svar: 1