Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 31 til 33 av 33
    Det tror jeg også TB. Alt som ligger og lurer i gresset kan være farlig. De reagerte på samme måte når det kom en shetlandsponni hit første gangen. De ble sluppet på et beite der det var høyt gress og ponnien gikk og spiste. og så dermed ut som en brun og hvit kule i gresset som gikk og lurte på dem. Så snart ponnien tok opp hodet og de så det var en hest, så roet de seg ned.

Takk for veldig illustrativ film:) Den er også et glimrende eksempel på hesters naturlige undersøkelsesinstinkt. De lærer mye kjappere når de får sjekket ut farer i sitt eget tempo og selv avgjøre når ting ikke er farlig lenger. Det er også den beste måten å unngå å lære hester det motsatte, "betinget" frykt, som man jo gjør dersom man straffer en hest for å bruke for "lang tid" til å sjekke ut skumle ting.

Og ja, hester reagerer også veldig forskjellig, glemmer aldri første gang jeg slapp min skimle ridehest i en flokk med travere

Det var da jeg skjønte at det ikke var mange skimle travhester for hele flokken ble mildt sagt vettskremte og det tok flere dager før min stakkars hvite ridehest fikk være så mye som i nærheten av den flokken...

Ellers har jeg observert det samme som TB, og der reagerer også hundenw likt. De blir helt altererte av folk med stokk, eller enda verre; mennesker med gåstaver! Det er bare en ting som er "verre" og det er mennesker på rulleski.....det sliter jeg faktisk med å få de tilvent, både hest og hund altså:)

Ellers tror jeg det er viktig å være klar over at det for hesten er viktig å være på vakt på ukjente ting, det er slik de overlever og derfor jaktraten til rovdyrene er så dårlig som den er:) De er helt enkelt mye kjappere enn oss ift observasjon og endringer. Det må de være, og derfor også mye bedre syn og et helt annet synsfelt. De har jo nesten "øyne i nakken" fordi de ser helt rundt og det bare er liten blindsone helt bak med halen (som jeg ønsker meg noen ganger). Et tyggepapir som ikke lå der i går, kan være nok til vekke en reaksjon. De vet hvordan omgivelsene skal se ut, når omgivelsene endres, må de sjekkes ut på nå ny:)
    Sist endret av Wildy : 22-03-2013 kl 16:19

Enig Wildy, er så glad for at jeg fikk filmet det, det er så utrolig illustrativt både ift hvordan hesten oppfatter verden og hva som er fare, men også ift hvordan de finner ut om det var noe skummelt eller ei:). Synes også det er interessant med Boz som går og gresser og demper så godt han kan. Han hadde sikkert sett at Per Arthur la seg ned og visste hva det var for noe.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. KRYBBEBITING - Hva gjøres for å bedre situasjonen?
    Av ponnitrollet i forumet Problematferd
    Svar: 141
    Siste innlegg: 15-05-2011, 21:56
  2. Hva koster egentlig importen av denne paden?
    Av julnil i forumet Import/eksport
    Svar: 9
    Siste innlegg: 29-08-2009, 22:16
  3. Hva har du gjort i denne situasjonen?
    Av Hangover i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 17
    Siste innlegg: 11-05-2009, 13:39
  4. Hva hadde du gjort i denne situasjonen?
    Av Isadora i forumet Fôring
    Svar: 15
    Siste innlegg: 15-10-2008, 23:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg