Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 33
    Siter Opprinnelig skrevet av Torhild Vis innlegg
    Jeg har hatt et sånt tilfelle med min. Gikk fredelig på skrittetur, og aner fred og ingen fare. Så kommer jeg til et sted hvor det sitter en mann på huk og fikser på en grind, og ved siden av han står en bitteliten flekkeponny og snuser på han. Så oppdager vallaken min de, og bråstopper. Spenner kroppen, løfter nakken og blåser i neseborene. Jeg sjenkler på, han tar to steg, og plutselig reiser han seg på to i et sykt steil og bråsnur! Han er 6 år og har alltid vært i mitt eie, så jeg vet han aldri har opplevd noe negativt der før. Han har heller ALDRI steilet før. Jeg ble jo paff, men snudde hesten igjen, og ropte opp til mannen om han kunne reise seg opp slik at hesten såg hvilket vesen "monsteret" var. Hesten min gikk da forbi, men var tydelig stresset.

Så er nok noe sånt din også gjorde. Han såg noe han ikke klarte å definere (hesten som ble leid), han gav beskjed om at dette var skummelt, og når du ikke forstod han, så valgte han å ta saken i egne høver og løpe av gårde. Ikke sikkert han mente å kaste deg av, men bukkene var hans måte å forsterke meningen på, at nå løper vi om du vil eller ikke!!!
    Høres veldig logisk ut, hehe. Takk for at dere setter ting litt i perspektiv Matmor skal øve seg på å være mer obs på signalene fra nå -han er jo som regel veldig ærlig.

Interresant tråd:) Hester er jo ikke helt enkle å forstå noen ganger, men det er jo det som er så kjekt også da, man blir aldri utlært i den livslange hesteskolen:)

Jeg har tidligere ofte praktisert "overse" metoden, med variende hell. De senere år har jeg latt meg facinere av hvor nyskjerrige hestene er, og heller stimulert undersøkelsesbehovet deres. Det har gitt meg noe aha opplevelser. Siste tilskuddet på stammen, 3 års hingsten har fått lov til å utforske mye rart og gjort mye rart. Man vil ikke tro at hester er noe i nærheten av f.eks klaustrofobiske, når jeg ser hva han finner på. Her en dag hadde han presset seg gjennom en smal og lav gitterdør, for han skulle finne ut hvordan en hundegarde så ut på innsiden liksom Tenkte med skrekk og gru, hvordan får man en stk svær varmblods ut der da...He, det var jo ikke noe problem, det var å presse og lirke seg ut igjen, mens mitt blodtrykk steg raskere og raskere. Eller når han fant ut at han skulle inn i huset en tur, og presset seg inn i en smal gang etter å ha forsert et par trapper. Ja da var gode råd dyre, hvordan få 500 kg ut samme vei, og rygge ned trapper. Løsningen var enkel, la han finne ut av det selv, og det gjorde han. Det virker som hver gang han fikser en situasjon han i utg,p er skeptisk til, blir han bare mer og mer kreativ og jeg har faktisk problemer med å finne flere "farlige" ting å trene på:Kan f.eks traktor, spikerpistol, gravemaskin, ATV, henger, trapper, motorsag og ruller seg bokstavelig talt i plastikk osv.

Frem til nå er han derfor veldig lite "redd" noe som helst, men det beste er at han er blitt så modig ift. ukjente ting, og vil selv undersøke alle skumle ting. Vel, får vel svar en gang i fremtiden:)

Det er ikke uten grunn at vi har begrepet om at "hesten ser spøkelser", og da tenker jeg at hester har mye skarpere sanser enn oss - i tillegg til at de er fluktdyr.
    Det kan være bare en anelse forandret lukt, en temperaturforskjell, en ørliten bevegelse - som vi ikke merker.
    Noen hester regner med at rytter også merker det, og med rolig rytter, bryr hesten seg heller ikke om det - men andre prøver å mene noe sånt som: "Kjenner du det ikke? - da må jeg finne ut hva det er, så ikke forstyrr meg" - eller noe sånt....

Og et faktum vi alle vet: Hester er ikke roboter.

Hva skjedde egentlig i denne situasjonen?

Nelson var oppriktig redd. Han hadde hjertebank og skalv, så sum av summarum så er det ikke tull og tøys. Men en adferd som kan bli farlig, noe den også ble for både meg og andre.

Så kan man jo gruble seg grønn da, på hvorfor det er som det er.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Siter Opprinnelig skrevet av Birre Vis innlegg
    Nelson var oppriktig redd. Han hadde hjertebank og skalv, så sum av summarum så er det ikke tull og tøys. Men en adferd som kan bli farlig, noe den også ble for både meg og andre.

Så kan man jo gruble seg grønn da, på hvorfor det er som det er.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Da var han redd på ordentlig ja. Har lest at de kan ha hjertebank uten å være dødsredde, men skjelver de, er det fullt alvor. Derfor også vanskelig å vite når man skal hoppe av, den jeg fortalt om av våre som av og til ser spøkelser, har hjerteklapp så du kjenner det i beina. Men han har aldri kommet til det skjelvestadiet med meg - kanskje med Emma, men ikke med meg heldigvis

Shirehesten tok ut på ridebanen en gang, det er den eneste gangen han har tatt ut. Årsaken var en troskyldig medrytter som kom i galopp på veien utenfor, noe som har gått bra 99 ganger, bare ikke denne hundrede gangen. Varmblodsen vi delte bane med, piaffet og trompeterte, men jobbet gjennom det - mens min gikk fra å være smånervøs til å ta ut i en eksplosiv galopp mot utgangen. Artig når man rir barbak og bakken er som betong Gikk bra da, han gidder jo ikke å løpe så langt.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Ja, ja, ikke helt godt å vite bestandig med disse hestene Men hvis det virkelig var av reell frykt at han tok slik ut på banen så må jeg bare være litt mer observant og vurdere situasjonene bedre. Er kun 1 gang han har blitt virkelig, virkelig redd, og lagt på sprang.. Da var det 2 ekstremt lavflygende jagerfly som kom "ut av ingenting" og plutselig suste over hodet vårt, og det dirret forøvrig i hele lufta og bakken også, så den situasjonen var helt j.... for oss begge. Jeg kunne ikke høre noenting, alt var kaos og vips så var jeg i bakken og hesten på tur hjem i full panikk. Ellers har han aldri løpt ut i frykt, kun "kveppet" til et par ganger, og tatt et par galoppsteg i overraskelse men stoppet med en gang uten å være nervøs

Om man alrdi går ut fra at det hesten gjør er tull når man er med dem eller håndterer dem så er mye gjort. Det er ikke sikkert han ble redd, han hadde kanksje behov for å se hesten og ble irritert på deg når han ikke fikk det og dermed kom det et energiutfall. Men det er et symptom på at noe fortsatt står igjen ift forholdet dere i mellom og slike ting løses som regel best gjennom å være konstruktiv og smart, ikke legge på mer press.

Ang redsel så har hester en helt annen måte å se verden på enn oss mennesker. Jeg fikk filmet en snutt i fjor sommer som illustrerer dette godt. Hester reagerer på formendring eller kontraster og kan tolke noe som skummelt selv om de har sett det mange ganger før. Et eksempel er hesten til Torhild. Mest sansynlig reagerer den på at mannen sitter på huk, han har ikke form som et normalt menneske. HAr opplevd dette selv, møte turgåere i skogen som går av veien og krøker seg ned ved et tre for ikke å skremme hesten (eller slippe å bli oppdaget siden de selv er så redde). Da stopper oftest hesten opp og blåser og lurer på hva dette er.

Her er filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=gXcobqgfRQM

Haha, det må testes Takk for at du delte film, Chevaleresse.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Ja, ganske interessant at de fyrer seg så mye opp over Per Arthur som jo er hos dem hver dag, bare i et litt annet format.

Lånte en hest en sommer for mange år siden som var stort sett trygg på alt vi kom over. Men en dag vi var på tur kom det en turgåer langs veien med stor sekk. Sekken var så stor at den stakk over hodet på mannen. Og hesten spratt til og kastet seg rundt selv når mannen var over 100 meter unna (hester er naturlig langsynte). Men fikks nudd henne igjen og roet henne ned og så skrittet vi rolig forbi når hun hadde fått vurdert faren.

Ja, jeg har merket at enkelte dyr - hester og hunder - reagerer på meg når jeg går, fordi jeg har stokker og beveger meg "rart". Ikke så ofte, men det har skjedd.

Har fortalt denne før, men er relevant her:
    Var på ridetur med fem funksjonshemmede ryttere, og borti veien så vi en mann med schäferhund. Den la seg pent ned, men da reagerte den første hesten, snøftet og ville ha bråsnudd og løpt hjem hvis ikke leier hadde vært oppmerksom.
    Det tok meg noen sekunder å roe situasjonen, og så kom jeg på årsaken: Den liggende hunden lignet et lurende rovdyr i gresset. Jeg ropte til mannen om han kunne få hunden til å reise seg, og siden mannen var politi og hunden lydig politihund gikk det på et sekund. Med det samme hunden stod, ble hestene helt rolige igjen.
    Hadde en hyggelig prat med mannen, som straks forstod problemet.

Kanskje hestene oppfattet Per Arthur som et "lurende rovdyr" når han lå nede...

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. KRYBBEBITING - Hva gjøres for å bedre situasjonen?
    Av ponnitrollet i forumet Problematferd
    Svar: 141
    Siste innlegg: 15-05-2011, 20:56
  2. Hva koster egentlig importen av denne paden?
    Av julnil i forumet Import/eksport
    Svar: 9
    Siste innlegg: 29-08-2009, 21:16
  3. Hva har du gjort i denne situasjonen?
    Av Hangover i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 17
    Siste innlegg: 11-05-2009, 12:39
  4. Hva hadde du gjort i denne situasjonen?
    Av Isadora i forumet Fôring
    Svar: 15
    Siste innlegg: 15-10-2008, 22:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg