Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 33
    Det er etter min erfaring alltid en årsak til den type oppførsel, men den er ikke alltid lett å avdekke. En plutselig og uforklarlig fluktreaksjon kan f.eks oppstå hos hester som tidligere har blitt jaget/skremt i en annen setting. Problemet med flukt/redsel er at det lagres, for alltid, i hestens sentralnervesystem, for deretter å plutselig blir hentet inn i en helt annet setting hvor det bare er en fellesnevner, hesten ble redd og det var et menneske i den settingen, så nå har den iallefall grunn til å være redd = du får hele spekteret med "konfliktatferd". For hver gang en hest blir redd, blir det mer sannsynlig at den blir redd på ny. Det kan aldri trenes bort - dessverre (fluktinstinktet), men man kan miljøtrene og ikke minst trene på mestring av ulike oppgaver for å forhindre at hesten blir redd. Derfor er det så viktig å aldri jage/skremme hester, spesielt unghester. Det er lett å bomme her ifm longering/rundpaddock trening av unge hester.

Siter Opprinnelig skrevet av Torhild Vis innlegg
    Min erfaring er at slike dager kan ALLE hester ha! Og det de aldri har brydd seg om før, kan plutselig være kjempeskummelt dag 129.
    Men han virket liksom ikke redd. Var som om at han ble irritert over å skulle jobbe når han egentlig ville stirre på den andre hesten, og gjorde det han måtte for og få vilja si. Han har aldri gjort dette med meg før så ble skikkelig paff. Og snill som et lam 5 sek etterpå!

Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Høres kjent ut!

Til inspirasjon, denne mannen synes jeg har noen gode poeng: http://www.art2ride.com/blog/horses-...ng-relaxation/

Liker spesielt det han sier om å gå av hest som dirrer. Det er da (i min erfaring) de virkelig kan bli uberegnelige. Forståelig nok.
    Også veldig enig i det han skriver om at dulling og kos når hesten blir redd, som veldig veldig mange gjør. Har vært borti noen hester som bruker alt mulig som "påskudd" for å slippe å jobbe.

Siter Opprinnelig skrevet av Wib Vis innlegg
    Men han virket liksom ikke redd. Var som om at han ble irritert over å skulle jobbe når han egentlig ville stirre på den andre hesten, og gjorde det han måtte for og få vilja si. Han har aldri gjort dette med meg før så ble skikkelig paff. Og snill som et lam 5 sek etterpå!
    Det kan være du tolker situasjonen ganske riktig - at han ikke ville jobbe. Men jeg tror kanskje årsaken ligger, som Wildy sier, i at han ble usikker/redd, og dermed ville ha deg av da du forsøkte å få ham til å jobbe videre. En hest vil alltid prioritere å redde seg selv. Så hvis han var usikker og forsøkte å tolke hva som skjedde rundt ham (var det en bjørn eller en hest, egentlig), kan reaksjonen ha blitt trigget av at du "grep inn" (i hans hode). Om du i tillegg virket stresset (sier ikke du var det, men han kan ha oppfattet det slik), kommer det naturlig for ham å ta ut (flykte fra situasjonen).

Samtidig erfarer jeg at sagt alle mine hester er/har vært mye tryggere på skumle ting når jeg er på bakken sammen med dem. Da ser de meg, og min reaksjon på det skumle, mye bedre I tillegg hadde han jo allerede løpt fra det skumle.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Siter Opprinnelig skrevet av Wildy Vis innlegg
    Det er etter min erfaring alltid en årsak til den type oppførsel, men den er ikke alltid lett å avdekke. En plutselig og uforklarlig fluktreaksjon kan f.eks oppstå hos hester som tidligere har blitt jaget/skremt i en annen setting. Problemet med flukt/redsel er at det lagres, for alltid, i hestens sentralnervesystem, for deretter å plutselig blir hentet inn i en helt annet setting hvor det bare er en fellesnevner, hesten ble redd og det var et menneske i den settingen, så nå har den iallefall grunn til å være redd = du får hele spekteret med "konfliktatferd". For hver gang en hest blir redd, blir det mer sannsynlig at den blir redd på ny. Det kan aldri trenes bort - dessverre (fluktinstinktet), men man kan miljøtrene og ikke minst trene på mestring av ulike oppgaver for å forhindre at hesten blir redd. Derfor er det så viktig å aldri jage/skremme hester, spesielt unghester. Det er lett å bomme her ifm longering/rundpaddock trening av unge hester.
    Ja, og når du ikke har hatt hesten fra starten av, og den har hatt mange hjem, så blir det vanskelig å skjønne hvorfor de reagerer som de gjør noen ganger, mye bagasje som kan være vanskelig å få nyss i. I begynnelsen når jeg fikk han og skulle longere, var det lett å se at han ikke var komfortabel. Skulle bare stresse og trave rundt, kvapp til plutselig og hoppet rundt. Jeg har jobbet en del med akkurat det, og nå synes han longering er utelukkende positivt, får veldig mye ros, en godbit i ny og ne og blir veldig stolt. Så nå klarer han å slappe av i den settingen, og lyder stemmen kjempegodt.

Siter Opprinnelig skrevet av GryCat Vis innlegg
    Det kan være du tolker situasjonen ganske riktig - at han ikke ville jobbe. Men jeg tror kanskje årsaken ligger, som Wildy sier, i at han ble usikker/redd, og dermed ville ha deg av da du forsøkte å få ham til å jobbe videre. En hest vil alltid prioritere å redde seg selv. Så hvis han var usikker og forsøkte å tolke hva som skjedde rundt ham (var det en bjørn eller en hest, egentlig), kan reaksjonen ha blitt trigget av at du "grep inn" (i hans hode). Om du i tillegg virket stresset (sier ikke du var det, men han kan ha oppfattet det slik), kommer det naturlig for ham å ta ut (flykte fra situasjonen).

Samtidig erfarer jeg at sagt alle mine hester er/har vært mye tryggere på skumle ting når jeg er på bakken sammen med dem. Da ser de meg, og min reaksjon på det skumle, mye bedre I tillegg hadde han jo allerede løpt fra det skumle.
    Det er helt sikkert mulig at du har rett i at var redd Mulig jeg skulle lest han bedre og ikke avfeiet det som "tull". Om han faktisk ble redd er det jo urimelig av meg og ikke gi han muligheten til å se at "hei -det var jo ingenting farlig".

Siter Opprinnelig skrevet av Wib Vis innlegg
    Det er helt sikkert mulig at du har rett i at var redd Mulig jeg skulle lest han bedre og ikke avfeiet det som "tull". Om han faktisk ble redd er det jo urimelig av meg og ikke gi han muligheten til å se at "hei -det var jo ingenting farlig".
    Synes akkurat det der er kjempevanskelig selv. Min nåværende gamp er enkel sånn; han fryser fast i bakken om det er noe som må sjekkes ut. Kan være en kamp å få ham videre, for hjernen er ikke med oss. Når han bestemmer seg for at det ikke er verd å løpe for (stor, tung hest), går han videre for milde signaler.

Mens med andre hester, kan det være tilnærmet umulig å avgjøre om de skal få se - eller ikke. Will Faerber av av de som mener hesten aldri skal få stoppe og se. Men om den allerede har stoppet, hva da? Jo, de fleste gjør som deg (jeg og!) og forsøker å få hestens fokus tilbake til oss og ridningen. Men om hesten er veldig usikker eller redd, kan det jo bli helt feil og/eller farlig.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Ja, helt enig. Men tror nok jeg blir litt tøffere på bane enn på tur. Og det er kanskje veldig feil. Ting blir vel fortere sett på som "tull" på bane, mens på tur så tar jeg det som regel seriøst om hesten "spooker". Men lar som Will faerber sier ikke stå og kikke og bli enda mer nervøs, prøver og late som ingenting og vise at det ikke er farlig, men merker jeg at hesten blokker meg ut og grubler ut neste skritt selv -da hopper jeg like så gjerne av og går frem og viser at dette er da ikke noe å være redd. Det er ikke alltid så lett å vite i "kampens hete" hva man skal gjøre, de reagerer jo lynraskt, så å sitte og vurdere situasjonen opp og ned har man liksom ikke tid til.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    41
    Bilder
    79
    Jeg har hatt et sånt tilfelle med min. Gikk fredelig på skrittetur, og aner fred og ingen fare. Så kommer jeg til et sted hvor det sitter en mann på huk og fikser på en grind, og ved siden av han står en bitteliten flekkeponny og snuser på han. Så oppdager vallaken min de, og bråstopper. Spenner kroppen, løfter nakken og blåser i neseborene. Jeg sjenkler på, han tar to steg, og plutselig reiser han seg på to i et sykt steil og bråsnur! Han er 6 år og har alltid vært i mitt eie, så jeg vet han aldri har opplevd noe negativt der før. Han har heller ALDRI steilet før. Jeg ble jo paff, men snudde hesten igjen, og ropte opp til mannen om han kunne reise seg opp slik at hesten såg hvilket vesen "monsteret" var. Hesten min gikk da forbi, men var tydelig stresset.

Så er nok noe sånt din også gjorde. Han såg noe han ikke klarte å definere (hesten som ble leid), han gav beskjed om at dette var skummelt, og når du ikke forstod han, så valgte han å ta saken i egne høver og løpe av gårde. Ikke sikkert han mente å kaste deg av, men bukkene var hans måte å forsterke meningen på, at nå løper vi om du vil eller ikke!!!

Siter Opprinnelig skrevet av Torhild Vis innlegg
    (...) nå løper vi om du vil eller ikke!!!
    Hihi Er kjedelig når det skjer, men var en artig måte å beskrive det på

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. KRYBBEBITING - Hva gjøres for å bedre situasjonen?
    Av ponnitrollet i forumet Problematferd
    Svar: 141
    Siste innlegg: 15-05-2011, 21:56
  2. Hva koster egentlig importen av denne paden?
    Av julnil i forumet Import/eksport
    Svar: 9
    Siste innlegg: 29-08-2009, 22:16
  3. Hva har du gjort i denne situasjonen?
    Av Hangover i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 17
    Siste innlegg: 11-05-2009, 13:39
  4. Hva hadde du gjort i denne situasjonen?
    Av Isadora i forumet Fôring
    Svar: 15
    Siste innlegg: 15-10-2008, 23:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg