Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 33

Hva skjedde egentlig i denne situasjonen?

Kanskje ikke helt "problematferd" da dette aldri har hent før, og forhåpentligvis ikke skjer igjen, men jeg forstod ikke heelt hva det var hesten mente med dette!

Jeg rir på banen og hesten er fin og konsentrert. Etter kanskje 15-20 minutter begynner jeg å trave litt volter og serpentiner, og hesten jobber fortsatt godt. Plutselig så vrangstiller han seg helt og niiistirrer på noe med øra rett frem, jeg blir litt streng og prøver og "vekke" han igjen, og fortsetter. Men da faller han helt ut og begynner og "ras-trave" helt ukontrollert uten å bry seg om meg. Ser nå at han er veldig opptatt av en annen hest på stallen som blir ridd litt rundt på gårdsplassen og veiene rundt ridebanen, men bare i skritt.

Jeg går ned til skritt igjen i håp om å vinne tilbake konsentrasjonen, men ikke f.... Jeg blir litt masete og kjeftete, merker at hesten bygger opp litt irritasjon, men jeg fortsetter å be om jobb og vil ikke ha noe tull. Idet jeg rir opp midtlinja blir jeg nesten hengende igjen i lufta, hesten flyr ut og gjør en hel rodeo-opptreden, men jeg holder meg utrolig nok på helt til hesten stanser -DA først glir jeg galant av og han stanser rett ved siden av meg og ser rart på meg.

Ble helt paff, men spretter opp og setter meg på hesten igjen. Fortsetter å ri, dog noe mer på vakt, men nå er han plutselig konsentrert og flink igjen. Ble ikke klok på dette her..

Høres ut som min tidligere hest Nelson. Nøyaktig det samme adferdsmønsteret

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og hva konkluderte du med var grunnen?

Jeg tenker noe innenfor.. Frekkhet? Testing? Rebelsk ungdom? Han synes vel det var artigere å se på hesten og synes masekjerringa på ryggen ble irriterende, og bestemte seg for å kvitte seg med henne :)

Hester er ikke frekke, og du som rytter gjør meget lite konstruktivt ved å bli sint og kjefte. Vil tro han synes du var urettferdig ved å bli såpass streng og sint i ridningen din, for i hans hode hadde han en meget god forklaring på hvorfor han gjorde som han gjorde, så da var det like godt å få deg av.
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Siter Opprinnelig skrevet av Wib Vis innlegg
    Og hva konkluderte du med var grunnen?

Jeg tenker noe innenfor.. Frekkhet? Testing? Rebelsk ungdom? Han synes vel det var artigere å se på hesten og synes masekjerringa på ryggen ble irriterende, og bestemte seg for å kvitte seg med henne :)
    Denne hesten ble jeg egentlig aldri klok på, og det gjorde vel ingen andre heller... Jeg fant aldri noe mønster i utbruddene hans, de kunne komme fra intet, eller de kunne komme en blåsbortdag hvor det er naturlig at de blir litt elektriske.

Jeg kjøpte Nerlson fra DK, og etter å ha hatt han en stund lette jeg opp de eierne det var mulig å finne, fra han ble solgt av oppdretter i Tyskland og til han havnet i DK på ett eller annet tidspunkt. Etter å ha snakket med disse så konkluderte jeg vel med til slutt at dette var en hest som er født med fluer i hodet, som er nervøs tilsynelatende uten grunn og som har sine "utbrudd" av uforklarig og uønsket adferd.

Han oppførte seg helt likt det du beskriver om din hest. Han var tittete og høy på seg selv i alle øverste hjørner oppe til venstre, det være deg ridebane eller ridehall. Han kunne arbeide fint og konsentrert, for så plutselig å kaste seg rundt, dra av gårde og gjerne bukke litt i tillegg. Forbanna irriterende, men å bli sint er ikke løsningen, selv om jeg har kjent på den mange ganger selv. Hvor lett det er å bli irritert, sint og forbanna fordi det er så unødvendig og tullete.

Løsningen på denne hesten var å ri. Ri, ri, ri. Gi oppgaver. Ikke la de stoppe opp og tenke eller fundere for mye. Dette var en krevende hest som nærmest måtte "tømmes" for energi ved hver eneste rideøkt. En hest med vanvittig kapasitet innenfor sprang og dressur, og det var snakk om å bruke hesten aktivt, i tillegg til at man er tøff, uredd og rettferdig.

For meg ble dette for mye hest, og i voksen alder møtte jeg for første gang veggen og måtte innse at dette ikke var hesten for meg. Når det begynner å gå på helsa løs så er det i min verden ikke lenger liv laga.

Men mitt tips til deg er kanskje ikke så mye å fundere på hvorfor han gjør som han gjør, jeg tror at enkelte ganger så forstår man bare ikke hva som surrer rundt i hodet på dyrene våre. Som med mennesker så tror jeg det er med dyr, noen individer innimellom er bare anderledes og litt "kokko" uten at de har fysiske plager. Nelson var fulgt opp med absolutt alt, og han feilte det ingen ting annet enn idiotskap i topplokket.

Finn heller en løsning på hvordan du kan ri han best, slik at han ikke får tid til å finne på disse raptusene. Lær deg til å kjenne på NÅR det kommer og klem han på plass med sete og sjenkler i form av oppgaver når du rir. Bruk hjelpemidler som gir deg sikkerhet i for av et bitt med brems f eks? Jeg er ikke helt på den der med at det enkleste er ofte det beste når det kommer til enkelte hester. Noen trenger noe ekstra, sånn er det bare.

Så får du vurdere hvordan det går fremover. Du skriver lite om hvor lenge du har hatt denne hesten? Kjenner du den godt? Er det en hest du har kjøp og som er din, eller er det en du har på fòr?

Siter Opprinnelig skrevet av Emma & Elana Vis innlegg
    Hester er ikke frekke, og du som rytter gjør meget lite konstruktivt ved å bli sint og kjefte. Vil tro han synes du var urettferdig ved å bli såpass streng og sint i ridningen din, for i hans hode hadde han en meget god forklaring på hvorfor han gjorde som han gjorde, så da var det like godt å få deg av.
    Jeg sa vel ikke at RIDNINGEN min ble hverken streng eller sint, gjorde jeg?
    Nå er det ikke slik at jeg gjyver løs på hesten min når han tuller, men jeg forventer at han oppfører seg når det gjelder noe så dagligdags som en annen hest utenfor stallen. Jeg ble heller ikke sint, når jeg sier at jeg "kjefter" så er det ikke noe mer enn at jeg bruker stemme med litt styrke og sier "øøøy" for å rette oppmerksomhet mot det vi holder på med. Og dette vet han godt hva betyr, og responderer som regel fint ved å skjerpe seg.

Siter Opprinnelig skrevet av Birre Vis innlegg
    Denne hesten ble jeg egentlig aldri klok på, og det gjorde vel ingen andre heller... Jeg fant aldri noe mønster i utbruddene hans, de kunne komme fra intet, eller de kunne komme en blåsbortdag hvor det er naturlig at de blir litt elektriske.

Jeg kjøpte Nerlson fra DK, og etter å ha hatt han en stund lette jeg opp de eierne det var mulig å finne, fra han ble solgt av oppdretter i Tyskland og til han havnet i DK på ett eller annet tidspunkt. Etter å ha snakket med disse så konkluderte jeg vel med til slutt at dette var en hest som er født med fluer i hodet, som er nervøs tilsynelatende uten grunn og som har sine "utbrudd" av uforklarig og uønsket adferd.

Han oppførte seg helt likt det du beskriver om din hest. Han var tittete og høy på seg selv i alle øverste hjørner oppe til venstre, det være deg ridebane eller ridehall. Han kunne arbeide fint og konsentrert, for så plutselig å kaste seg rundt, dra av gårde og gjerne bukke litt i tillegg. Forbanna irriterende, men å bli sint er ikke løsningen, selv om jeg har kjent på den mange ganger selv. Hvor lett det er å bli irritert, sint og forbanna fordi det er så unødvendig og tullete.

Løsningen på denne hesten var å ri. Ri, ri, ri. Gi oppgaver. Ikke la de stoppe opp og tenke eller fundere for mye. Dette var en krevende hest som nærmest måtte "tømmes" for energi ved hver eneste rideøkt. En hest med vanvittig kapasitet innenfor sprang og dressur, og det var snakk om å bruke hesten aktivt, i tillegg til at man er tøff, uredd og rettferdig.

For meg ble dette for mye hest, og i voksen alder møtte jeg for første gang veggen og måtte innse at dette ikke var hesten for meg. Når det begynner å gå på helsa løs så er det i min verden ikke lenger liv laga.

Men mitt tips til deg er kanskje ikke så mye å fundere på hvorfor han gjør som han gjør, jeg tror at enkelte ganger så forstår man bare ikke hva som surrer rundt i hodet på dyrene våre. Som med mennesker så tror jeg det er med dyr, noen individer innimellom er bare anderledes og litt "kokko" uten at de har fysiske plager. Nelson var fulgt opp med absolutt alt, og han feilte det ingen ting annet enn idiotskap i topplokket.

Finn heller en løsning på hvordan du kan ri han best, slik at han ikke får tid til å finne på disse raptusene. Lær deg til å kjenne på NÅR det kommer og klem han på plass med sete og sjenkler i form av oppgaver når du rir. Bruk hjelpemidler som gir deg sikkerhet i for av et bitt med brems f eks? Jeg er ikke helt på den der med at det enkleste er ofte det beste når det kommer til enkelte hester. Noen trenger noe ekstra, sånn er det bare.

Så får du vurdere hvordan det går fremover. Du skriver lite om hvor lenge du har hatt denne hesten? Kjenner du den godt? Er det en hest du har kjøp og som er din, eller er det en du har på fòr?
    Takk for langt og utdypende innlegg! Vel hesten min fungerer også absolutt best og uten "tull" så lenge han holdes i gang. Jeg har eid han i knapt et år, og jeg føler at jeg kjenner han godt, men som du sier med din Nelson, blir egentlig aldri helt klok på han. Enkelte dager virker han så klok, kald og "god" i hodet, men noen ganger så skal det kikkes, stirres, hoppes og sprettes (uten at han er lettskremt eller nervøs av seg).

Nå skal det også sies at denne hesten har vært mye kasteball, og det er klart slikt setter spor i adferden med masse nye steder, folk -tidvis urettferdige folk. Første eier når han var bare 6 år var 9(!!!) år gammel, og etter denne jenta hadde han lært seg at å fly ut på tur var helt knall. Så satte hun riktignok på han pessoabitt også, og dermed har du det gående. Jeg synes så synd i han for det han har vært igjennom, og er veldig glad i han, så selvom jeg er ganske ambivalent til denne hesten enkelte dager, så er det uaktuelt og kvitte meg med han. Men jeg vil jo gjerne at vi skal ha det best mulig og trives begge to -sammen!

Da synes jeg at du bare skal ta tiden til hjelp og bli godt kjent med hverandre. Så får du leve med at du har en snåling som av og til gjør uforklarlige stunt.

Masse lykke til videre

Sent from my iPhone using Tapatalk

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Min erfaring er at slike dager kan ALLE hester ha! Og det de aldri har brydd seg om før, kan plutselig være kjempeskummelt dag 129.

Siter Opprinnelig skrevet av Torhild Vis innlegg
    Min erfaring er at slike dager kan ALLE hester ha! Og det de aldri har brydd seg om før, kan plutselig være kjempeskummelt dag 129.
    Høres kjent ut!

Til inspirasjon, denne mannen synes jeg har noen gode poeng: http://www.art2ride.com/blog/horses-...ng-relaxation/

Liker spesielt det han sier om å gå av hest som dirrer. Det er da (i min erfaring) de virkelig kan bli uberegnelige. Forståelig nok.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. KRYBBEBITING - Hva gjøres for å bedre situasjonen?
    Av ponnitrollet i forumet Problematferd
    Svar: 141
    Siste innlegg: 15-05-2011, 20:56
  2. Hva koster egentlig importen av denne paden?
    Av julnil i forumet Import/eksport
    Svar: 9
    Siste innlegg: 29-08-2009, 21:16
  3. Hva har du gjort i denne situasjonen?
    Av Hangover i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 17
    Siste innlegg: 11-05-2009, 12:39
  4. Hva hadde du gjort i denne situasjonen?
    Av Isadora i forumet Fôring
    Svar: 15
    Siste innlegg: 15-10-2008, 22:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg