Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 11 til 20 av 20
    www.katrinefinstad.com Katrine sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lørenskog
    Alder
    30
    Bilder
    4
    Bruker ikke godbit i trening, av den enkle grunn at jeg ikke ønsker å håndfore hestene mine.
    Men jeg bruker positiv forsterkning hvor den positive forsterkningen for eksempel er kløing eller ros, og det fungerer veldig bra.
    Finnes masse forskning på at positiv forsterkning (også godbit som forsterkning) har god effekt i læring :)

Misunn aldri noen deres tilsynelatende lykke. Du kjenner ikke deres hemmelige sorger.

Jeg syns det fungerer supert, men jeg vet mange av disse profilerte hestetrenerne (Monty Roberts for eksempel) fraråder det, og det er nok med god grunn. Brukt på riktig måte er det et svært svært effektivt hjelpemiddel. Brukt feil får man en i værste fall en frekk eller farlig hest. Er det noen som har en teori om hvorfor noen hester blir farlige?

Mine tanker rundt det er at hestene ikke egentlig har noen behov for å jakte på maten sin, og ikke har noen "stolthet" bak det å "fange gress" slik kattedyr gjerne har når de fanger noe. Man ser det ofte i sjøfugler også (som jeg jobber en del med) hvor de flyr inn til kolonien med mat i nebbet og bare sitter der og viser fram fisken de har fått som for å si "se hvor fin fisk jeg har fanget, jeg ville vært en utmerket partner å få unger med!". For hester blir det annerledes, siden gress strengt tatt ikke løper fra hesten, og den ikke trenger å være flink for å finne gress. Det de derimot kanskje må er å jage vekk andre hester, spesielt tamhester føler kanskje behov for å konkurrere om maten siden det ofte ikke er tilgjengelig hele tiden i tradisjonell oppstalling. De konkurrerer om maten med andre hester fremfor å ha noen stolthet i å være flink å fange den. Om hesten vet at man har mat, er man en "konkurrent" og ikke noen som stolt viser frem sitt bytte. Da er det alfa og omega at treneren er lederen, og ikke hesten. Om den kommer unna med å på noen måte bølle seg fram til godbitene, eller treneren ikke er tydelig nok med å irettsette masing under trening blir treneren plutselig noen hesten kan "sette på plass" for å få godbitene....vips så har man en hest som blir frekk elle farlig. Den vet treneren har mat, og den vet at den er over treneren i rang og dermed kan forlange godbitene med å være nappete, bite eller bølle.

Noen andre som har tanker/innspill rundt den teorien? :)
    Jeg har solbriller:cool:

ved innlæring av triks eller når jeg lærer Protection nye signaler så bruker jeg godbiter. Hun er en veldig usikker hest, og syntes derfor godbiter er en flott måte og belønne hun på, kombinert med kos og stemme.

Protection blir ikke frekk. Hun er livredd for å få kjeft eller gjøre noe feil, og hun er veldig lav i rang, så at hun skulle påtatt seg en leder rolle kunne jeg aldri sett for meg.
    Wanda
    KWPN f.03
    e. cambridge cole u. ranka

sprang/allround ekvipasje

Å bruke godbit i trening har lite med foring og mat å gjøre. Det beste beviset på det er å gi hesten gress når den vasser i gress på sommerbeite. Det er bare en belønning for at den gjorde rett, på samme måte som kløing oa. Dyreforsøk har vist at det er dopamin dyret jobber for (lykkehormon), altså ikke at de blir mette .Tvert i mot fungerer normalt godbit bedre, jo mindre man gir. Selv bruker jeg små gulerotbiter, som går ned på under sekundet, men like stas for det om:) Men det aller beste er hele treningssituasjonen blir positiv. Man fokuserer på atferd man vil ha, i stedet for å hele tiden slå ned med på atferd man ikke vil ha.

B.F Skinner er ofte sitert på hans erfaring med hestemiljøet; "you should not be Nice to a horse":) Hester er store dyr som mange er redde, og man blir veldig opptatt av forsvar. Den samme forhistorien har også f.eks elefantrening.

Når det gjelder f.eks Roberts, så påstår han at det ikke virker....og at hestene kan begynne å nappe. Det siste har han rett i, om godbiter brukes feil. F.eks at man gir (belønner) feil atferd som napping er. Nå det er sagt er det lang større fallgruber dersom hans metode (negativ forsterkning) anvendes feil, fordi det lett blir oppfattet som straff om timingen ikke er perfekt.

Aggresjon ifm godbit kan komme av frustrasjon. Jeg har sett hester med langflate ører når de ser en godbit som de ikke får... Normalt er det pga feil trening. Hesten skal ikke forlange godbit med å rane deg, godbit skal kun gis ifm belønning for rett atferd. Hvis man f.eks viser hesten en gulrot, vil den selvsagt prøve å få tak i den. Hvis den klarer akkurat det, nærmest ved et "overfall/ran", så lærer den at det var veien til suksess. Så har man en innlært atferd som må avlæres, og det er vanskeligere. Det beste er derfor å ikke "vise" hesten godbiten i det hele tatt, da blir det ingen frustrasjon, og så får den kun godbit når ønsket atferd utvises. Det første jeg lært føllebølle var å "tigge" pent, og ga den i begynnelsen bare godbit fra bakken fordi han nesten ble "overmotivert" at godbiter:) Men de er til gjengjeld de mest lettlærte. All trening som blir brukt feil, vil kunne medføre frustrasjon, og den mest vanlige er "signalforvirring", som er utslag av negativ forsterkning. (dvs. holde igjen på tøylen og samtidig bruke sjenkler). Har sett hester blir direkte livsfarlige som følge av det.

Legger ved en link som er et morsomt eks. på frustrasjon ift. godbiter, hvor den ene apen får en bedre godbit enn den andre: http://www.upworthy.com/2-monkeys-we...ppens-next?g=3

Tinkertanker ellbell sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Heradsbygd
    Alder
    33
    Bilder
    23
    Jeg synes dette er et interessant tema.

Av erfaring brukte jeg godbiter for å lære isisen jeg hadde før å komme til meg og gå fra meg på volte på inngjerdet område og å knele. Brukte også godbit for å få ham til å være rolig under skoing. Funka kjempebra. Med tinkeren fungerer det ikke så bra. Han har lært et "triks" (bukke, men bare med hodet og nakken). Han blir fort overivrig og gjør trikset sitt om og om igjen uten at jeg ber om det. Det blir jo det samme som tigging.

Synes dette med at hunden/hesten blir FOR ivrig fort blir problemet med all form for positiv forsterkning med godbit. Bikkja er også sånn. Og ja vi har også trent på å vente, kontakt meg meg og ikke godbiten, men akk. Jeg tar det ikke så tungt, men jeg tenker at tanken bak positiv forsterkning er veldig bra, det trenger bare ikke alltid å være mat, og vi mennesker har en tendens til å bruke mat før man prøver andre ting.

Only those who greatness see in little things, worthy are the simple, are happy in their ways. -Runrig-

Du sier noe der ang MR sine metoder om feil timing. Da er godbit noe bedre belønning. Psykisk "straff" er mye værre å overføre på en hest hvis man ikke har full kontroll på treningen.
    så sier meg enig i den.

Siter Opprinnelig skrevet av Wildy Vis innlegg
    Aggresjon ifm godbit kan komme av frustrasjon. Jeg har sett hester med langflate ører når de ser en godbit som de ikke får... Normalt er det pga feil trening. Hesten skal ikke forlange godbit med å rane deg, godbit skal kun gis ifm belønning for rett atferd. Hvis man f.eks viser hesten en gulrot, vil den selvsagt prøve å få tak i den. Hvis den klarer akkurat det, nærmest ved et "overfall/ran", så lærer den at det var veien til suksess. Så har man en innlært atferd som må avlæres, og det er vanskeligere. Det beste er derfor å ikke "vise" hesten godbiten i det hele tatt, da blir det ingen frustrasjon, og så får den kun godbit når ønsket atferd utvises. Det første jeg lært føllebølle var å "tigge" pent, og ga den i begynnelsen bare godbit fra bakken fordi han nesten ble "overmotivert" at godbiter:) Men de er til gjengjeld de mest lettlærte. All trening som blir brukt feil, vil kunne medføre frustrasjon, og den mest vanlige er "signalforvirring", som er utslag av negativ forsterkning. (dvs. holde igjen på tøylen og samtidig bruke sjenkler). Har sett hester blir direkte livsfarlige som følge av det.

Legger ved en link som er et morsomt eks. på frustrasjon ift. godbiter, hvor den ene apen får en bedre godbit enn den andre: http://www.upworthy.com/2-monkeys-we...ppens-next?g=3
    Jeg tror du har helt rett i at det kommer av frustrasjon.

Men jeg synes det du skriver høres litt naivt ut. Det gjør ikke noe, for jeg hadde nok skrevet slik selv helt til jeg møtte min nåværende hest. Det man ikke har erfaring med, skal man være forsiktig med å konkludere om. Måten du skriver på her, kan få mange til å føle seg som mislykkede trenere på helt feil grunnlag. Jeg regner med at det ikke er din intensjon, men det er blitt fortalt og forklart før at enkelte hester fungerer særdeles dårlig med godbit som belønning, og her vil annen ros eller godtsjørelse være å foretrekke.

Selv om du eventuelt ble "ranet" av din unghest og den viste seg å være litt ivrig, har den fungert med godbittrening likevel, med de tiltakene du beskriver over. Det er fint. Men ikke la det lure en til å tro at på den bakgrunnen, kan alle hester lære seg å fungere slik. Eller det kan koste for mye for hest og eier å eventuelt komme dit (avlæring er en langsom og delikat prosess), eller kanskje de ikke synes prosessen er verd målet. Det må i så fall også respekteres. Mange hester har vært i andre hjem før det nåværende, og hva slags godbitpraksis den enkelte har, spiller selvsagt inn på hva slags ros hesten skal og kan få.

Når det kommer til dette med ikke å vise godbiten, tror jeg det er like lett å skjule for hesten som at du har med deg grime når du skal hente hest som ikke vil inn. De lar seg ikke lure, fordi de leser kroppsspråk. Og de har en fantastisk luktesans, så de lukter om du har gulrot med deg. Dette alene, kunne trigge min. Forrige gang vi diskuterte dette, mente du at han sikkert bare var litt for ivrig, og jeg litt for uvøren med metoden, for du hadde opplevd mange hester som kunne oppfattes som sinte, når de bare var ivrige - og du skrev det samme da, om timingen som måtte være rett og så videre. Men etter at veldig mange andre snakket om sine godbit-aggressive hester, skiftet du mening og sa at det kunne godt være mulig at du bare ikke har møtt en slik hest ennå, og at det ville vært interessant å få jobbe med en slik en gang. http://www.hestene.no/forum/showthre...godbiter/page2

Men nå er vi altså tilbake til at det er trenerens feil om ikke hesten tar belønningen slik man hadde tenkt.

Jeg kjenner at jeg uansett har beveget meg litt bort fra godbittrening, da mat er en simpel motivator og noe jeg bruker innledningsvis og ikke videre ut i trenignen. Målet mitt ligger langt forbi godbiten. Dermed er det heller ikke noe problem at den ene hesten er som han er, vi har bare droppet godbit og gir ros og motivasjon på andre måter.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Nå er det viktig å ikke ta ting personlig. Utg.p for denne tråden var forskning som beviste at godbit fungerer i læring. Man vet også at feil timing av godbiter kan resultere i frustrasjon og ikke minst feil læring. Vi har vel alle sett hvordan hester kan oppføres seg under fellesforing i større anlegg, noen skraper, noen sparker i veggen osv.

Så kan det selvsagt også finnes hester som det ikke fungerer på.
    Jeg personlig, har aldri møtt en slik hest, som jeg har skrevet før. Men jeg har ikke dermed skiftet mening. Når jeg verken har erfaring eller kjenner til forskning som viser dette, er det litt vanskelig å mene noe bastant om det. Jeg kan bare skrive basert på min kunnskap og mine erfaringer, og har ikke et øyeblikk hatt til hensikt i å dømme noen til å være "dårlige" trenere. Jeg skrev da også "normalt". Andre har andre erfaringer og har vist til det, er det ikke det som gir grunnlag for å diskutere da? Tema for denne tråden var forskning på hvordan godbit fungere, og at det fungerer i læring. Tror de alle fleste vet at hester kan belønnes via positiv forsterkning på mange andre måter også. Og i tillegg er hester forskjellig, mange klarer fint å lære via negativ forsterkning, men så finnes det visse hester som overhodet er uegnet til denne metoden, det er påvist også i forskningssammenheng.

Poenget er ofte motivasjon. For mennesker er penger normalt det viktigste, men det finnes også de som jobber gratis, for dyr er mat normalt det viktigste, men det finnes også variasjoner i alle mulige sammenheng. Men hvis en hest blir mest motivert av å bli klødd, så ja klø da, er det noen som er i mot det?

Når det kommer til å ikke vise hesten godbit, så har jeg god erfaring med det, spesielt på unghester. Det handler ikke om å forsøke å "lure" noen som helst, det handler om få hestens fokus og bedre tilrettelegge for læringsituasjonen slik at den lettere kan gjøre "rett". Vifter man med en gulrot foran nesa til den og samtidig ber den rygge, så er det bevisst/ubevisst å be hesten om å gjøre "feil". Poenget er at det er mitt ansvar å sette den i stand til lykkes, hvis ikke er JEG en dårlig trener:) - noe jeg tidvis også er

Man trenger ikke å ha tatt ting personlig for å opplyse om at et innlegg fremstår som unyansert. Du svarer fint på det jeg lurte på, så har ikke mer å tilføye.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Siter Opprinnelig skrevet av Malene_Fiola Vis innlegg
    Er det mange her inne som nå benytter seg av godbiter?
    HAr brukt det en del, bruker det nå i mindre og mindre grad. Men det kommer an på hesten, hva vi jobber med og hva vi skal oppnå. Bruker fortsatt mat i trening men da gjerne i form av at hesten får spise på hengeren når vi trener på det, at den får pauser der den er løs og har mulighet til å gresse osv.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Sint av godbiter
    Av GryCat i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 43
    Siste innlegg: 08-12-2012, 00:33
  2. Trikstrening og belønning
    Av Astrid01 i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 16
    Siste innlegg: 11-09-2011, 00:30
  3. godbiter/belønning....
    Av Dvergasvarten i forumet Natural Horsemanship
    Svar: 7