Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13

Hengerproblem.

Jeg reiser en del til treninger med hesten min. Pr dags dato må jeg alltid ha med meg en person fordi jeg ikke kan laste henne alene. Dette er veldig tungvindt, pluss at det er kjedelig å måtte krangle med henne nesten hver gang får å få henne innpå.

Hjemme går hun stort sett innpå uten protester. Her kan jeg laste henne alene. Henger en bøtte med kraftfor og godbiter fremme i hengeren, leier henne innpå, og går bak og lukker igjen.

I går skulle vi reise med to hester og da kan jeg ikke henge bøtten fremme i hengeren fordi den andre hesten må lastes først. Hun går opp på lemmen, for så å rygge ut på siden, blir jeg streng og legger på press så steiler hun. Noen ganger går hun innpå for så å hive seg bakover før vi har fått lukket igjen. Kjempeskummelt.

Longetau bak er det som fungerer best, men nå har hun begynnt å protestere mot det også.

Et annet problem er når hun skal av hengeren. Også her rygger hun ut i full fart, og man må være lynrask å fjerne bommen bak. Jeg har ingen mulighet for å holde henne igjen.

Når vi trener hjemme så går hun greit på. Problemet er stort sett når vi skal hjem igjen. Hun virker ikke redd og jeg begynner å gå tom for ideer til hva jeg skal gjøre. Spesielt når jeg kan trene hjemme og hun går fint på der.
    Sist endret av Birre : 06-03-2013 kl 12:55
    Mvh Cathrine

Har du mulighet for å få filmet litt?

Jeg har selv hatt samme problem. Problemet er at det stor forskjell på hjemme og borte fordi settingen er, for hesten, helt ulik.

Når du i tillegg laster med en annen hest og tar bort forbøtten, er det en helt annen situasjon for hesten.

Så jeg ville fortsatt å trene hjemme, og det er fin anledning til å trene inn rolig rygging ut av hengeren. Jeg ville f.eks foret hesten i hengeren, børstet den og gjort "vanlige" ting for at den skal bli helt trygg. Men deretter ville jeg også trenet inn ulike varianter, men hatt noen stabile forvetninger hos hesten. Du skriver at du ikke kan ha forbøtte om du laster andre inn, da ville jeg heller stappet gulerøtter inn i høynettet, så kan hesten bruke hue til å finne de (mine liker det iallefall og høynettet får hard medfart. Det kan du bruke enten du later en eller to. Så ville jeg også trenet, hjemme, på å laste flere hester. Da kan det raskt vise seg at hesten ikke lenger assosierer og/eller føler seg utrygg. Men du får da trenet inn ulike variasjoner i et trygt læringsmiljø. Noen hester vil f,eks være letter å laste til høyre eller venstre, eller om de går på først eller sist. Alt dette kan du sjonglere hjemme.

Jeg ville ikke hatt medhjelpere, medmindre de var helt rolige og IKKE kom med ulike forslag om "press" fordi det ikke går "fort nok". Hver gang du bruker tau, medhjelpere havner den "treningen" på minussiden i hestens regnskap. Du trener mao for å avlære det hesten har lært inn hjemme, og det blir alltid forvirring av. Det mest tydelige tegn er at hesten utviser flere protester, da bør varselampen blinke.

Det er viktig å holde hodet kaldt i slike situasjoner, selv har jeg hest som aldri går inn i henger etter hun har vært dopet, dvs. hun går inn, men ikke så raskt som dopen angivelig skal være ute av kroppen. Jeg må derfor "føle meg litt frem", og så snart hun er helt kvikk er problemet løst og hun går rett på. Men du verden så mye "hjelp" man da få tilbud om fra omgivelsene, virker som folk blir helt hekta på å få inn hester i hengere med lynets hastighet. Det lyser jo adrenalin lang vei:) De får ikke nærme seg min hest

Takk for svar:)

Når vi reiser med to hester, og den andre hesten er lavere i rang enn min, kan jeg heller ikke bruke høynett. Hun er veldig sur når det er mat i nærheten og truer dermed den andre hesten. Noe igjen som fører til at den står urolig.

Da skal jeg fortsette å trene hjemme. Hvordan skal jeg gå frem når hun begynner å protestere skikkelig. Som å rygge bakover og reise seg på to med flate ører. Sistenevnte pleier jeg å korigere, da slik oppførstel for meg er helt uakseptabelt.
    Mvh Cathrine

Så bra at hun er sur i maten, da kan du trene det bort samtidig:) Du har ikke en liten ponnis du kan få låne? (den får hun ikke tak i over lemmen) Eller en hingstevegg?

Hvis hesten steiler o.l, så har du gått frem for fort. Den beste treningen foregår før du kommer ut av hestens komfortsone ift henger. Du skal ikke gjøre noe, for hesten er ikke på "nett" med deg da, det blir bare en slåsskamp og begge ender som tapere. Steiling er normalt et utslag av fluktinstinktet som tas i bruk når hesten ikke kan komme seg bort fordi den holdes fast. Så den beste måte å hindre hesten i å steile, er å ikke sette den situasjoner som trigger flukt. Steiling er farlig, og det vil jeg ikke ha i det hele tatt, men det er ikke mulig å sette en hest i en for den "cath 22" situasjon og så straffe den for atferd som kommer som følge av den settingen. I tillegg vil hengerlastingen bli verre fordi hesten vil assosiere hengeren med det = den vil lære at den har grunn til å være fryktsom for der blir de tobeinte veldig fæle:)

Rygge bakover er samme greie, hesten vil bort; flykte.

Så da ville jeg helt enkelt funnet ut hvor grensen for hesten går; dvs antall meter fra henger den kan være før den føler seg presset, og trenet i den sonen. Dvs. på å gå frem, tilbake osv. Ville begynt med 10 min. Før du vet ordet av det, har du kommet nærmere og nærmere hengeren. Altså målet er få hesten rolig ifm hengeren, ikke at den skal inn dit før blodtrykket er på normalt nivå. Det er det når hesten får trygghet. Bruker du godbiter, går det mye raskere å nå målet for da elsker de fleste hester å trene:) Det tar tid, kanskje en uke eller to før du er helt i mål. Men til gjengjeld er det kjekt å ha hester man laste når og hvor som helst:)

Har du egen henger? Isåfall ville jeg tatt fôringene i hengeren. Hesten til ei venninne var helt krakilsk når det kom til lasting på hengeren, og hun gjorde det på denne måten, og nå går han rett på og er helt rolig og avslappet :) Det er jo tidkrevende, men det er absolutt verdt det.

Siter Opprinnelig skrevet av Andrea&Gandur Vis innlegg
    Har du egen henger? Isåfall ville jeg tatt fôringene i hengeren. Hesten til ei venninne var helt krakilsk når det kom til lasting på hengeren, og hun gjorde det på denne måten, og nå går han rett på og er helt rolig og avslappet :) Det er jo tidkrevende, men det er absolutt verdt det.
    Det er en god idee om hesten har reell frykt for hengeren. Nå har jeg ikke sett hesten, men utfra beskrivelsen om hva som har skjedd utenfor hengeren, kan hesten ha utviklet en betinget frykt, dvs. den frykter ikke hengeren i seg selv, men situasjonen som oppstår ifm hengerlastningen. Denne frykten er mye vanskelige å håndtere, fordi den første, ekte frykt, kan lett overvinnes ved at hesten får brukt sin naturlige undersøkelsesatferd, dvs, selv finne ut at det ikke er farlig, enten det er vanngrav, hinder eller henger.

Men ofte har vi det travelt, og begynner å legge på press, f.eks tau osv ifm hengerlasting. Da kan man lære hesten noe annet, den har grunn til å frykte hengere fordi den assosiere hele situasjon med frykt. Denne betingede frykten er mye vanskeligere å avlære og hesten kan bli redd for nye situasjoner i tillegg. Det typiske er at hesten overreagerer fullstendig, kaster seg rundt, steiler osv, og dette blir verre for hver gang den får straff. Det er det samme som skjer om hesten ser en vanngrav og senker farten. Vi har sett vanngraven og vi vet den ikke er farlig, så vi legger på press med hjelperne. Hesten har på sin side ikke fått undersøkt den nok, det er f.eks vann i den, den er flyttet oa, og stopper. Da kan den få to tette og en badehette. Da blir den ofte i stedet redd for straffen som kommer ifm vanngraven/hengeren og stopper av den grunn. Da bør man rykke tilbake tilbake til start. Dette er testet ut på bla mus, hvor man testet stressreaksjonene på denne type redsel. De døde etter en uke av påkjenningene (øket kortisolnivå osv). Det er vondt å være redd, for alle:) Men dette kan snus, men da må alt stress bort, og nye assosiasjoner trenes inn. Det er litt arbeid, men får så utrolig mye igjen for det, i alle andre nye situasjoner også fordi hester lærer samtidig mestring og at den har kontroll over livet (litt flåset sagt, men ting blir mer forutsigbare).

I dag har vi trent uten noen form for press. Fyllte lommen med kraftfor, og passet på å bruke tid på meg selv i forkant så jeg var helt rolig. Å gå opp på lemmen er ingen problem, det er hun komfortabel med. Etter en stund gikk hun halveis inn på hengeren, men lenger kom vi ikke i dag. Det er helt greit, jeg er innstilt på å bruke god tid slik at lasting ikke lenger er ett stressmoment for henne. Når hun gikk inn noen steg, roste jeg og gav en hånd kraftfor. Rygget henne så ut igjen, ros og så gikk vi inn igjen. På slutten trente vi litt på å forberede henne på å kunne sende henne inn i hengeren. Hun gikk faktisk halveis inn i hengeren på egen hånd hver gang kun med smatting og peking. Fikk henne ikke til å stå der inne, men hun rygget rolig ut igjen uten panikk:)

Kjempefornøyd med økten i dag. Høres fremgangsmåten grei ut?
    Mvh Cathrine

Vi har dessverre ikke ponni på stallen. Kommer til å trene uten bøtten nå slik at hun ikke skal forbinde den med lasting, og ikke gå på uten at den henger der.
    Mvh Cathrine

Siter Opprinnelig skrevet av cath Vis innlegg
    I dag har vi trent uten noen form for press. Fyllte lommen med kraftfor, og passet på å bruke tid på meg selv i forkant så jeg var helt rolig. Å gå opp på lemmen er ingen problem, det er hun komfortabel med. Etter en stund gikk hun halveis inn på hengeren, men lenger kom vi ikke i dag. Det er helt greit, jeg er innstilt på å bruke god tid slik at lasting ikke lenger er ett stressmoment for henne. Når hun gikk inn noen steg, roste jeg og gav en hånd kraftfor. Rygget henne så ut igjen, ros og så gikk vi inn igjen. På slutten trente vi litt på å forberede henne på å kunne sende henne inn i hengeren. Hun gikk faktisk halveis inn i hengeren på egen hånd hver gang kun med smatting og peking. Fikk henne ikke til å stå der inne, men hun rygget rolig ut igjen uten panikk:)

Kjempefornøyd med økten i dag. Høres fremgangsmåten grei ut?
    Ja, det var supert jobbet:)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Kjøpe henger...tips til hvilken henger?
    Av Burgerfrelst i forumet Transport av hest
    Svar: 36
    Siste innlegg: 20-10-2010, 23:01
  2. Skape problem? Skjule problem?
    Av Nettan i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 26
    Siste innlegg: 22-05-2010, 01:15
  3. problem med lasting på henger
    Av 200silje i forumet Transport av hest
    Svar: 12
    Siste innlegg: 30-04-2010, 16:06
  4. Enakslet henger for en hest vs. boggie henger?
    Av StelpaogMalin i forumet Transport av hest
    Svar: 24
    Siste innlegg: 05-04-2008, 15:24
  5. Problem på tur
    Av Ingvild i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 24
    Siste innlegg: 08-05-2007, 15:58

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg