Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10

fra feltritthest til western, tips & råd, anbefalinger av utstyr?

Heihei alle sammen, litt ny her på forumhest men prøver å få til noen innlegg her og der:P

så, jeg har noen spørsmål til dere som driver med western, og vil fortelle dere litt om historien til frøkna mi. nå har det seg slik at jeg har ei 20år gammel pinto/trakhener hoppe som er blitt brukt i feltritt, hun har vært hos landslagsrytter i tyskland og blitt brukt som feltrittshest til hun kom til Norge i en alder av 12/13 år, nå har jeg "pensjonert" henne innen sprang og hopping da hun har gått middels klasser sprang fra hun kom til norge og hun kom til meg og jeg har hatt henne nå i 3år. For nå å prøve å ta vare på det som er av bein og kropp etter den harde tiden innen hopping. så har fått høre mye om western den siste tiden og fått en del anbefalinger om å ta henne over til det feltet. har dere noen tips til meg? det eneste jeg vet om western er at den gamle forhesten min hadde westernsal og at jeg brukte den en 15-20 ganger:P så jeg kan vel overhode ingenting innen dette feltet...

jeg har klart og oppdrive en i nærheten som kan veeeeldig mye om western, og han har sagt seg villig til å hjelpe meg litt på vei, men trenger jo da utstyr og har ingen anelse om hva jeg burde gå etter. jeg har tittet litt på en equiflex sal som jeg syntes er veldig pen og til en rimelig penge, men så er det alt dette med størrelser og den pakka der som fortsatt er litt diffust for meg... noen som har noen tips om hva jeg burde gå etter og hvilke utstyr som ville vært bra? noen personlige anbefalinger? hun er veldig hun er ganske smal og bruker rundt ca medium i vanlig engelsk bom, men så har hun så markert manke og såpass svai i ryggen at det er ikke så lett med saler... eller hva tror dere?

så har jeg tenkt litt på detta med bitt? hun er ganske sterk og kan ta litt av til tider, hun har vanligvis gått på 3-delt trinse til baneridning/dressur og noe sprang, men hun hadde tendenser til å bli altfor sterk å hoppe med når hun ble brukt på det. Ellers bruker jeg pelham på henne på tur da hun kan bli veldig sterk og har til tider litt veldig lyst til å løpe og blir fort litt stressete, dette bittet har fungert veldig bra på henne, da hun har roet seg bra ned, men da er spørsmålet om jeg kan finne noe lignende bitt som blir brukt i western?
    Sist endret av IdaOgKelly : 04-03-2013 kl 09:11

Det er jo veldig avhengig av hvilken gren du er interessert i, skal du hobbyri etter generelle westernprinsipper står du jo ganske fritt vil du konkurrere er det jo viktigere å ha riktig utstyr ifht gren. Hvor holder du til? Ville forsøkt å finne en trener/instruktør å jobbe med, en god trener gir mye valuta for pengene, og kan hjelpe deg med å finne riktig utstyr Trener du inn grunnprinsippene i westernridning godt bør du klare å eliminere behovet for stangbitt som bremser på tur. Ellers finnes det tuuuusenvis av westernstangbitt å velge i.

Er hesten sliten i bena er det vel mer essensielt å trene henne til å bære seg mest mulig biomekanisk riktig, enn hvilken gren. Der er det nok lettere å finne trenere innen dressur/akademisk siden westerngrene ikke er så utbredt i norge ennå. Også er det jo viktig å finne en gren du syns er gøy som hesten er egnet til, ville ikke satset på reining eller cutting med en langbeint halvtrakhener for å sette det litt på spissen :p

Og ang utstyr ville jeg starter med kvalitetsutstyr i en rimelig prisklasse (f.eks. halvsyntetsal) og brukt pengene jeg sparer på trener, så kan man heller oppgradere utstyret etterhvert Og skal du ha litt (hodelag, tøyler, bitt, curb strap, sal, 1-2 salpadder, gjord, benbeskyttere) lønner det seg å bestille fra USA!

takk for svar, har fått rådet om å begynne med trail, men vet liksom ikke helt om det er noe for oss? nei vil nok ikke satse på hverken reining eller cutting da det høres og kan se litt brutalt ut eller hva jeg skal si, det er masse stopp og start i høyt tempo og skarpe bevegelser, tror vi skal satse på noe som er litt mer rolig, slik som trail:) vi holder til på Toten og har funnet en som er villig til å hjelpe oss litt på vei, men han sa jeg da burde skaffe meg en sal og hodelag så skulle vi titte litt på bitt som jeg kunne prøve på henne så det er jo supert:)

hun er faktisk ikke så langbeint som trakheneren, hun ser mer ut som en pinto :P kan legge med et bilde av henne:)

Sist endret av IdaOgKelly : 04-03-2013 kl 11:59

har funnet en equiflex sal som ligger ute til salgs for 10.000,- kan hende jeg kan få pruta litt på den sa hun som selger, men kan få med alt av hodelag og gjordt og slike ting, men vet ikke helt om det er litt dyrt. jeg vet de salene er ganske dyre så syntes ikke det var så veldig dårlig pris og den er minimalt brukt og lite slitasje på den:P

Kjenner ikke så mye til prissetting på equiflexene, om det er en fin pris er jo litt avhengig av modell (nypris). Du burde sjekke ebay.de, pleier å være endel brukte equiflexer der

Supersøt hest, hun kan sikkert gjøre det fint i flere ting Er ikke kjent i den delen av landet, men det er jo flere klubber rundtomkring som arrangerer kurser.

18900,- koster den salen jeg har funnet ny, den er pent brukt, tror ikke den er brukt så veldig mye, men kan få den for 10.000 eventuelt litt billigere også!:) syntes det ikke er så værst egentlig. Har vært å sjekke litt rundt på ebay og fant en haug med kjempefine equiflex saler men ingen av dem som kunne vært aktuelle lå under godt over 20tusen så blir det ja da porto i tillegg så da kan man like så godt kjøpe en ny sal her i Norge...

tusen takk, ja hun er veldig søt:) jepp, vi skal prøve oss litt fram nå framover så kanskje vi får til noe:)

kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    29
    Så søt hest:) bor på Toten selv og jeg har ikke funnet noen trenere innen western i området, så der har du vært heldig! Her har det gått mye i dvder (rodeo.no hadde en del før, men tror jeg har tømt lageret deres for nå ser det labert ut) lite litteratur på norsk/svensk/dansk så da må man i så fall være stø i å lese engelsk om man ønsker å bruke bøker. Ellers har google og youtube vært min gode venn opp gjennom årene.

Jo takk du :) Hvor er det du holder til henn på toten da?:) tja han er vel ikke akkurat trener (tror jeg?) men han tar på seg å undervise litt innimellom:) Bert Haakon, hvis du vet hvem det er, han har hatt litt oppvisninger rundt om kring:) hehe ja dem på Rodeo har veldig mye bra! har selv ikke fått vært innom butikken enda, men kunne tenkt meg å tatt en tur snart:)

Bernt Haakon er flink
    Hollywood og Henriette

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hva bruker dere av utstyr på tur?
    Av gutten78 i forumet Turridning
    Svar: 194
    Siste innlegg: 31-07-2012, 19:40
  2. Svar: 8
    Siste innlegg: 04-08-2011, 01:06
  3. Svar: 3
    Siste innlegg: 09-10-2010, 12:44
  4. Svar: 26
    Siste innlegg: 28-09-2008, 14:00
  5. Utstyr når dere kjører inn?