Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 22
    kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    29
    Har ikke noe annet å si enn AMEN til plankerud og chevaleresse... Tusen takk for at dere klarer å beskrive så godt:)

Siter Opprinnelig skrevet av Gudhild Vis innlegg
    Har ikke noe annet å si enn AMEN til plankerud og chevaleresse... Tusen takk for at dere klarer å beskrive så godt:)
    Veldig enig. Er ofte dere klarer å sette ord på ting jeg gjør i praksis, men ikke klarer å forklare så godt hvorfor/hvordan fungerer.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Anbefaler alle som ønsker å lære ting selv, eller ønsker å lære bort noe til dyr eller mennesker, å lese boka "ikke skyt hunden."

Den er like interessant selv om du aldri noensinne kommer til å bruke klikkertrening på noen måte noensinne. Den viser bare hvordan alle lærer ting, hele tiden. Om det er meningen å lære det eller ikke så fungerer hjernene våre slik at vi lager sammenhenger og forbinder ting som skjer tett etter hverandre i tid. På den måten får vi ubevisst et positivt eller negativt forhold til bestemte handlinger eller hendelser.
    Den viser oss hvordan vi bruker innlæringsteori selv om vi ikke selv vet at vi gjør det og gjør det lettere å se hva vi "egentlig driver med".

Den er også veldig lettlest og enkel å lese.

Jeg skulle bare ønske at folk sluttet å tro at hesten forstår så mye av dette "personlige" rommet vårt. Fra de er føll, søte og små, driver vi å klenger oss inn på dem og regelrett invaderer alt av deres "sone". Men ups, nå er du åring, mange hundre kilo, leken osv ="farlig". Ergo, nå fatter du vel at du ikke må inn i mitt "personlige rom"? Hæ?

Det som faktisk skjer, er at vi blir redde for å bli gått ned, tråkket på osv, men det er vårt ansvar - vårt problem å lære hestene på en måte de forstår. Hester er ikke født med et "instinkt" som gjør at dette ligger latent; aha et tobeint vesen, husk 1 meter i diameter eller hva nå de ulike tobeinte vil ha av de ulike hestene - samtidig som vi hver dag innvaderer deres - ellers kan vi jo ikke bruke dem. Fra føllebølle var 6 mnd lærte han å rygge, bare med bruk av en godbit. Han rygger fra alt og alle, baklengs gjennom dører, svinger 180 grader baklengs osv. Vil man ha 1 meter, gir han det, vil man ha 10 meter får man det også. Men dette er innlært, har ikke noe med "respekt" å gjøre. Men dette "trikset" har medført at "alle" oppfatter han som en "høflig" og "respektfull" unghingst, helt greit for meg, men det er kun et resultat av en - 1 dag - trening (og noen repitisjoner).

Anbefaler virkelig denne bloggen om det "personlige rom". http://epona.tv/blog/2013/january/spaced-out

Veldig fin filmsnutt i slutten:)

Tilgi mitt engasjement, men jeg har sett så mye grådig urettferdig behandling av hester som ikke har fått den treningen de skulle hatt, og dermed får unngjelde for det. Det er ikke hesten sin feil, det er vår

Harneshaug
    Guest
    Jeg er vel av de som virkelig aldri har påstått at hestene forstår noe som helst! Til de fleste store forargelse og avsky over at man kan si noe så dumt for deres hest er jo intelligent. Nå er det vel i utallige forsøk påvist at hester ikke oppfyller kravene til intelligens så MITT utgangspunkt er aldri at hesten skal forstå noe uten å ha lært det, bare sånn at det er klart.

Så der har du rett, det er vår feil som menneskeliggjør dyrene og tror de kan konkludere og planlegge.
    Den enkleste måten i verden å unngå problemer på er ikke å trampe seg inn i de.

Siter Opprinnelig skrevet av Harneshaug Vis innlegg
    Jeg er vel av de som virkelig aldri har påstått at hestene forstår noe som helst! Til de fleste store forargelse og avsky over at man kan si noe så dumt for deres hest er jo intelligent. Nå er det vel i utallige forsøk påvist at hester ikke oppfyller kravene til intelligens så MITT utgangspunkt er aldri at hesten skal forstå noe uten å ha lært det, bare sånn at det er klart.

Så der har du rett, det er vår feil som menneskeliggjør dyrene og tror de kan konkludere og planlegge.
    Den enkleste måten i verden å unngå problemer på er ikke å trampe seg inn i de.

Jepp, vi har hatt noe friske diskusjoner der, da jeg er tilbøyelige til å tillegge de mer vett mellom øra

Tja, du har jo rett i det, men jeg synes det er like enkelt å trene inn uforenlig atferd som ivaretar det aspektet, også når det gjelder klenging, kløing osv. Rygging er en kjempefin øvelse, iallefall når den innlæres på en for hesten postiv måte. Ellers må jeg nok innrømme at jeg elsker å "klenge" med hestene, deilige varme pusten fra mulen osv. Og de gjør alle slags "triks" for å bli dullet med, og da blir man jo svak

Hester seg imellom har klare signaler for "ja" og "nei" - og hvis vi mennesker er konsekvente med hva vi mener er ja og nei, så er det fort gjort å lære hestene hva vi mener med de to sakene.
    Det er når hestene ikke har lært seg skillene på våre signaler - hva vi enn finner best for oss - og så er vår største synd at vi ikke er konsekvente.
    Dermed signaliserer vi at vi selv ikke vet forskjell på ja og nei - og hvordan skal da hesten "finne ut av" hva vi - egentlig - mener?
    Hester har ikke forutsetninger for å tolke "tja, nja og av og til", og langt mindre vite at "på mandag er det lov å skrubbe seg på en person - men IKKE på tirsdag" - liksom....

Jeg har selv brukt både fakter og lyder for å si fra hva som er lov og ikke for mine hester - når jeg "humrer" til dem, er det en tydelig, og forståelig lyd for hestene, at dette er ok.
    Ved korreksjon har jeg brukt et kraftig "kremt" eller "øyhh" - om trent samme lyd som hester bruker seg imellom når de ikke liker hva den andre hesten gjør - siden jeg verken får til å lage skikkelig mærra-gvin, hingste-skrik, eller lange ut et for- eller bakbein - og gu'bedre meg for å komme i en fysisk konfrontasjon med en hest.

Man har jo sett skikkelige kulturkonfrontasjoner: Når en ponni rubber seg på en jente som sier - med sin blideste stemme. "Neimen, ikke gjør deeet, da, snuskelusken" - og dagen etter klabber samme jente til ponnien i fleisen med knyttneven - når den gjør akkurat det samme. For å oppklare forskjellen: Det var andre folk tilstede ved første sak....

Er det rart hester blir forvirra?

Harneshaug
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Wildy Vis innlegg
    [/B]
    Jepp, vi har hatt noe friske diskusjoner der, da jeg er tilbøyelige til å tillegge de mer vett mellom øra

Tja, du har jo rett i det, men jeg synes det er like enkelt å trene inn uforenlig atferd som ivaretar det aspektet, også når det gjelder klenging, kløing osv. Rygging er en kjempefin øvelse, iallefall når den innlæres på en for hesten postiv måte. Ellers må jeg nok innrømme at jeg elsker å "klenge" med hestene, deilige varme pusten fra mulen osv. Og de gjør alle slags "triks" for å bli dullet med, og da blir man jo svak
    Ja sant det og jada, jeg innrømmer gjerne at de er deilige å
    Tror egentlig ikke vi har så ulikt syn på ting, jeg er bare mot bruk av godbiter av en eller annen merkelig grunn.. Jeg vil så gjerne at belønningen skal være "meg" om du skjønner, en snill og grei "meg" som hesten synes det er kjekt å være sammen med og at belønningen på en måte er at vi har det kjekt sammen :)
    Dét går jeg ut fra er det samme med deg men hos meg er godbiten et rosende ord, rubbing i manken eller bare at jeg slapper av i kroppen og står og oser " kosekos" i holdningen min. :)

Med en hest som alt har en ide om at, "det å klø hodet mot mennesker er ikke alltid så lurt og det hender noen mennesker ikke lar meg få lov og der er det ingen mulighet for belønning" - Så holder det gjerne å ha litt avvisende kroppsspråk og komme med en litt skarp lyd idet hesten prøver. Da husker hesten raskt at " åja, det er sant, det funker ikke her det..."

Men TS har en hest som utallige ganger har fått bekreftet fra andre mennesker at "klø og skubbe er helt i orden" så da må man lære hesten noe helt nytt. Hesten må endre oppfatning og innlæring 180 grader. Det er vanskeligere. Det blir litt som å ri en traver som har lært at enhver kontakt på tøylen betyr at du skal øke farten og løpe mot presset i munnen. Da er det ikke bare å ta den ut på tur og forvente at den skal oppføre seg som en middels dressurhest. Man må begynne helt på nytt og lære grunnlaget fra bunn og være ekstra konskevent og unngå å gi hesten muligheten til å klø eller skubbe.

Jeg foretrekker å begynne med en slik hest ute slik at man kan lære vike for press fra en person på bakken. Hvis hesten lærer seg å vike for press fra en person på bakken. Fra alle retninger - på alle måter - med svakt forsiktig press - så vil det også være lett å sørge for at hesten aldri får mulighet til å klø seg på deg lenger. Jeg vil ikke at hesten skal bli redd for meg eller føle seg straffet - men jeg vil at hesten skal se på meg som en tornebusk som det er ubehagelig og meningsløst å gni seg mot. Jeg vil at hesten skal høre når jeg snakker med små bokstaver og jeg vil at hesten skal snakke til meg med små bokstaver og ikke være bulldoser. Hvis man lærer dette på en positiv og god måte vil man også få en hest som er enkel å leie på, enkel å gå opp i salen på og som er trivelig å være rundt på bakken.

Jeg synes det er en veldig dårlig start på en ridetur/ridetime og ha en skubbe-knuffe konkurranse og brøle og rykke og bli sint på hesten sin før man er i salen. Det er ikke sikkert hesten tar med seg frustrasjonen fra stellingen når man er vel oppe i salen, men det er veldig vanlig at rytteren tar med seg endel av den frustrasjonen og det gjør deg til en dårligere rytter også. Så jeg synes det er verdt det å invistere endel tid i godt samarbeid med hesten på bakken - selv om det betyr noen færre timer i salen.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hest som klør og klør og får sår
    Av Tvillingmamma i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 15
    Siste innlegg: 10-02-2011, 09:12
  2. Hest som klør seg opp etter tre, mister hår
    Av spinnvill96 i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 7
    Siste innlegg: 28-08-2010, 17:58
  3. At hesten klør på mennesker
    Av Ragnhild i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 71
    Siste innlegg: 01-05-2009, 15:04
  4. Hest som klør
    Av Ingvild i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 3
    Siste innlegg: 15-10-2008, 21:21
  5. Hva er det med eldre mennesker og overvektige mennesker??
    Av stine i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 31
    Siste innlegg: 15-09-2007, 16:14

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg