Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22

Hest som skubber og klør seg på mennesker

Hei, jeg jobber i en stall hvor vi fikk en ny hest for en liten stund siden. Han har en dårlig uvane med å skubbe og klø seg, han er generelt en bulldoser. Han klør seg kun på mennesker etter ridetur når han er svett. Skubbe gjør han ofte, enten det er i luftegården, i boksen eller stallgangen. Dette vet jeg er fordi han vil vise oss at han er høyere i rang enn menneskene rundt han. Jeg snakket med tidligere eier som har eid han i 10 år, som kunne fortelle at han alltid har vært slik. Det vil si at han har fått lov til dette i mange år.

Jeg har vært borti lignende adferd med andre hester tidligere, da har det alltid hjulpet å være konsekvent, streng og heve stemmen.

Jeg har prøvd dette med den nye hesten uten forbedring. Jeg lurer rett og slett på om dere har noen tips til å bli kvitt slik adferd?

Hva sier eier? Vil eier at du skal fjerne denne type adferd? Utgjør denne adferden farlige situasjoner?

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Siter Opprinnelig skrevet av Nina007 Vis innlegg
    Hva sier eier? Vil eier at du skal fjerne denne type adferd? Utgjør denne adferden farlige situasjoner?
    Du leste nok litt feil. Jeg skrev jeg snakket med hans tidligere eiere. Sjefen min eier han nå, og jeg trener han :) Jeg vil selv gjerne fjerne denne type adferd. Nei, vil ikke si at det kan skape farlige situasjoner. Problemet er det at han ser på mennesker/meg som lavere i rang enn han selv, og det er såklart ikke ønskelig. Enhver hest burde se på mennesket som høyest i rang, i min mening. Derfor :)

kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    29
    Hmm. Jeg må si at jeg ikke vet helt hva jeg tror ang. at hesten er høyere i rang i forhold til å klø seg. Hvis det er slik så er det vel bare å trene lederskap? :)

Siter Opprinnelig skrevet av Gudhild Vis innlegg
    Hmm. Jeg må si at jeg ikke vet helt hva jeg tror ang. at hesten er høyere i rang i forhold til å klø seg. Hvis det er slik så er det vel bare å trene lederskap? :)
    Jeg tenker som så at en hest som er lav i rang ville aldri ha klødd eller dyttet en hest som er høyere i rang. Denne hesten har fått gjøre hva han vil med mennesker store deler av livet, noen ganger føler man seg rett og slett som en filledukke mens man steller han. Han dytter og dytter.. Jeg vil våge å påstå at jeg er veldig bestemt og streng, dog rettferdig. De andre hestene mine ser tydelig på meg som lederen og ville aldri dyttet meg, hvis de klør - så gjør de det på gitteret/krybben og ikke på meg, når jeg leier dem finner de aldri på å gå forbi meg, holder seg alltid bak.

Harneshaug
    Guest
    Jeg er bare føre var og i det hesten kommer med hodet så retter jeg meg plutselig opp og stiver av/skyter ut skuldrene så den skvetter... Er som regel nok, bruker ikke noe stemme eller straff men reagerer så kjapt at den kjipper seg. Har den allerede fått kroppskontakt med deg er det for sent. INGEN hest får invadere mitt rom om den svetter og klør aldri så mye. Da tar jeg heller en skikkelig nedsvamping og børstemassasje på boks som en god belønning etter endt økt for det er jo ikke så lett for dem å få klødd ned fjeset. Dytting er bare absolutt ikke akseptabelt.
    Om den ikke reagerer på kroppspråket hadde jeg ikke latt den komme innom rekkevidde for meg når jeg holder den i tau/hodelag. Slitsomt å plassere seg riktig hele tiden men det går fort over når de skjønner de ikke får lov. Hadde den bare gått på meg for å bruke meg til kløpinne uten å ta hensyn til mine advarsler hadde den fått tauet/tøylene i en real smekk i fjeset.

Signerer Harneshaug.
    Jeg har aldri giddet å være kløpinne for en dominant hest.
    Kan også hende at jeg har sagt "Øøyyhh!"

...
    Sist endret av Andrea&Gandur : 15-08-2014 kl 15:12

Jeg kjøper ikke helt dette med dominans i denne forbindelse. For hesten så er det mye mer en praktisk løsning den har lært seg at fungerer og så ender det opp med en vane. Det er behagelig å klø seg på mennesker fordi vi er sånn passe harde og myke samtidig. Mye bedre enn å klø seg på vegger eller på bakken.
    Mine hester er gode venner og den som er lavest i rang klør hodet sitt mot den som er sjefen i flokken uten problem.

Hvis man ønsker at hesten skal slutte med det så må man sørger for at det ikke lenger fungerer. Og da gjelder det at det ALDRI fungerer og i en periode vil hesten prøve hardere for å oppnå det samme som før. Det er helt normalt og ikke fordi hesten er slem eller dominant eller bøllete. Den prøver bare å bli flinkere til å løse problemet ved å gjøre MER av en løsning som har fungert tidligere. Det er på samme måte vi får en hest til å bli flinkere til andre ting også, vi får den til å gradvis jobbe hardere for å oppnå samme belønning.

En annen praktisk løsning for hesten er at den har lært seg at man også kan flytte på mennesker på denne måten.

Nå må hesten lære noe nytt og en ny måte å oppføre seg på mot mennesker på bakken. Da er det ikke nødvendig å straffe den, bare sørge for at den kun får belønning for riktig oppførsel og at den ikke klarer å belønne seg selv ved feil oppførsel. Og så kan du lære den litt bakkeøvelser som f.eks å rygge og vike med fremparten mens du styrer den fra bakken. Det er ting den ikke klarer å gjøre samtidig som den klør seg på deg eller flytter deg. Du kan f.eks lære den å rygge og når den gjør et forsiktig forsøk i riktig retning så belønner du ved å slippe opp presset ved første antydning til rygging, og så kan du evt klø den i ansiktet selv når den gjør noe riktig.

Når jeg ikke vil at hesten skal klø seg på meg så sørger jeg for at det hesten "møter" av kroppen min er en bøyd knoke. Jeg holder knoken på samme plass mot hodet til hesten hvis hesten tar hodet sitt opp og ned så får den ingen kløing fra knoken, bare en hard knott i kinnet. Det opplever hesten at ikke fungerer etter hensikten og gir opp. Så kan jeg be den å rygge og vike unna og så belønne med å selv klø den.

Det vi ønsker er jo samspill og kommunikasjon. Det er veldig kos med en hest som kan fortelle når noe klør eller er ubehagelig og så kan vi hjelpe den og klø. Det er ikke kos med en hest som behandler deg som en filledukke, men den gjør det ikke for å være slem, den gjør det fordi den har lært at det er greit. Nå må den lære noe nytt.

Jeg måtte en periode stelle hesten min ute i grime og leietau, uten å binde den opp, men med plass til å bevege seg i litt sirkler. Så lærte jeg hesten å forholde seg til meg og til mine signaler, og ikke til tauet og veggen den var bundet til. I starten klarte ikke hesten å stå stille uten å sitte fast så den gikk MYE i sirkler rundt meg. Og hver gang den sto stille rolig så fikk den børsting kløing og kos. Vi lærte hverandre veldig godt å kjenne på den måten og det var nyttig senere når jeg skulle leie på tur eller på annen måte håndtere hesten fra bakken. Det å lære hesten å vike unna med fremkroppen slik at du kan svinge den vekk fra deg er gull verdt. Men det må læres fra bunn av på samme måte som alle andre ting. Veldig mange hester har ikke fått bevisst opplæring i hvordan man skal være mot mennesker som er på bakken rundt dem, så de gjør bare som de er vant med og som har fungert tidligere. Bruker du litt tid på å lære hesten dette helt fra bunn av slik man trener på å laste hesten på henger så sparer du deg for masse frustrasjoner og slosskamper senere. Og du sparer hesten for masse frustrasjon og forvirring.

Hvis du møter den oppførselen hesten har lært seg fra før med straff uten å først lære den ny og riktig oppførsel - ja da lærer du hesten bare at du ikke er til å stole på, at du er uforutsigbar og hissig og utrivelig å være sammen med. Og da går ofte kløing og dulting ofte over i mer aggressiv oppførsel fordi hesten er stresset og usikker på deg og føler behov for å forsvare seg. Og så forklarer vi det med at hesten ikke aksepterer at du tar sjefsrollen og prøver å ta tilbake sin dominante posisjon. Dermed er slosskampen i gang og man klarer aldri å bygge opp et godt forhold. Det beste man kan håpe på da er at hesten slår av og melder seg ut og blir passiv og sjuler stresset og ubehaget sitt og slutter å prøve å kommunisere med deg.

Signerer Plankerud. En ehst har ingen behov for å bestemme over mennesker, den ahr behov for å bestemme over seg selv. Adferden er tillært gjennom at det i hestens øyne har utløst belønning når han har gjort dette og da vil den gå over av seg selv når den ike får belønning for dette over tid. Lær hesten å holdeså stor avstand at det er umulig for den å skubbe og klø seg og vær veldig konsekvent jobb med dette når hestene ikke er superrengende. Dvs tilby den alternative klømuligheter når det klr forferdelig. Få av utstyret og la den klø seg på seg selv eller boksen, et tre el.l. Og så kan man gradvis forlenge tiden mellom ehsten klør og den får klø seg. Om hesten viser forbedring og kan stå uten å begynne å klø på dere kan du også tilby han å klø for han som belønning. Med en gang han begynner å gnukke så fjerner du deg bare og klør han ikke igjen før han står i ro. Da vil han ganske raskt skjønne at det er en type adferd som utløser kløbelønningen, mens en annen gjør at den ikke kommer.

Tenk innlæring når du jobber med problemet ikke gå i fella å tro at det har noe med lederskap og respektløshet å gjøre.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hest som klør og klør og får sår
    Av Tvillingmamma i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 15
    Siste innlegg: 10-02-2011, 10:12
  2. Hest som klør seg opp etter tre, mister hår
    Av spinnvill96 i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 7
    Siste innlegg: 28-08-2010, 18:58
  3. At hesten klør på mennesker
    Av Ragnhild i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 71
    Siste innlegg: 01-05-2009, 16:04
  4. Hest som klør
    Av Ingvild i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 3
    Siste innlegg: 15-10-2008, 22:21
  5. Hva er det med eldre mennesker og overvektige mennesker??
    Av stine i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 31
    Siste innlegg: 15-09-2007, 17:14

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg