Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10

LC dressur, kan man trave for sakte?

I forkant av min aller første ordentlige stevnesesong og med mange stevner notert i kalenderen dukker de merkeligste spørsmål opp i hodet mitt.

Kan man trave for sakte i travdelen av programmet når man rir LC? Altså, utenom biten med forlengede steg, kan det "vanlige" tempoet være for rolig? Står jo i programmet at det vanligvis tar så og så mange minutter liksom, men for man trekk om man, tja, tar det rolig og pent i travet? Vil ha så gode rideveier som mulig og siden jeg har en ganske stor hest som har en tendens til å løpe så vil det være enklere å ha gode rideveier og hjørnepasseringer og 15-metersvolter om jeg samler han mer opp, men siden jeg er paranoid og vil gjøre mitt absolutt beste så blir jeg redd vi vil gå for sakte :P
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Harneshaug
    Guest
    Hesten skal gå med fremdrift men ikke løpe :) Du kan få trekk for frembydningen i traven om det går for sakte men det er også en del opp til hver enkelt dommer. De er ikke noe som gjør at du får underkjente øvelser!! men om du har håp om plassering så er det viktig at hesten byr frem.
    Det er bedre at det lunter litt enn at hesten løper avgårde, start med det og så ser du hvilke kommentarer du får, men tren på kontrollerbar fremdrift det er det beste. Man blir alltid litt nervøs de første gangene så heller ri kontrollert og fine veier, bare husk å slapp av og la hesten få gå. Lett å holde FOR mye tilbake om man blir spent og så blir bare hesten også spent. La langsidene og diagonalen vise stegene i hesten og så korter du den inn i hjørner og når du vender gjennom x :)

Okay, tusen takk Harneshaug! Fremdrift men ingen løping, herved notert Skal ri gjennom programmet i overimorgen, han var veldig fin med god fremdrift men likevel mellom hjelperne sist trening så da er det det jeg skal holde på ja, det fine tempoet han hadde da :) Samlet og fin, myk i bevegelsene og med både spenst og power uten at han løp på en måte. Sist jeg startet var jeg kjempespent og hesten kjempespent og vi gikk i mikrotempo-anspent-trav, det var ikke bra! Satser heller på det motsatte denne gangen haha!

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Jeg var på et stevne hvor en hest ble trukket for det. Men den travet jo så sakte og uengasjert at det nesten var skrittefart.
    Jeg har også en tendens til å safe litt på stevner, og ri litt sakte, men jeg må jo betale for det mtp at hesten ikke kommer så godt bakfra osv

Harneshaug
    Guest
    Ja tror nok nervene er det verste for de påvirker hesten slik :) Når rytter klarer å slappe av så hjelper det i alle fall... De fleste hester er jo litt ekstra tittete om de ikke er så stevnevante. Våre 2 er alt for avhengig av hverandre og det tar flere minutter før de slutter å hyle etter hverandre *argghhhh*
    Reiser de alene så er de still, men å ta de sammen på hengeren, komme på stevneplassen og starte forskjellige klasser sukk... Ser ut som de aldri har hatt sal og hodelag på før! Kan få hjerteinnfarkt av mindre

Husker ikke helt, men i LC står det vel mellomtrav eller arbeidstrav?

Engasjert trav i mellomtempo, der hesten har aksjon og er forran sjenkel. Du skal ha muligheten til å sakke godt av og å øke godt på, altså hverken forhastet eller subbete gangart :)
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Jeg dømte lette klasser for noen år siden, og da var det helt klart oftest et problem at hestene ikke gikk nok fremover. I de tilfellene det gikk for fort, var det som regel snakk om spinnvill hest som løp som en gal. Jeg observerer fremdeles det samme når jeg ser folk ri program og stevner på dette nivået: en del ekvipasjer viser i og for seg de rette rideveiene, men hesten har alt for lite energi fremover. Konklusjonen er: Ri fremover! Hvis i tvil, ri mer fremover. Hvis hesten din går for dårlig frem i hele programmet kan du tape 1-2 poeng for HVER ENESTE ØVELSE. Det er ikke mye hoderegning som skal til for å skjønne hvor mye man taper på det :)

har blitt mamma <3 irenee sin avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Sted
    Mo i Rana
    Alder
    34
    Bilder
    6
    Ri fram! Jeg fikk trekk fordi jeg trava for sakte... ( første stevne med ung hest) Så ri fram, men har det under kontroll :)
    zinka mii<3 og Baronen hjemme igjen

Husk: En ridder i skinnende rustning kan fort vise seg å være en idiot i aluminiumsfolie.. :P

Okay, godt trav it is! TUSEN takk for masse tips alle sammen! Synes også helheten ser utrolig mye bedre ut når hesten går med god power bakrfra kontra når de går for sakte, hesten trekker seg vekk fra hånden "bakover" ettc, så da jobber vi masse med det fremover!

I alle lette klasser, inkludert LC, skal du vise hesten i arbeidstrav. Med unntak av der noe annet er spesifisert (i LC skal du vise noen forlengede steg i trav i tillegg). Husk at arbeidstravet skal ha samme takt hele veien, være løsgjort, balansert, med god bydning og bakbensaktivitet. Hvordan travet du beskriver tilfredstiller disse kravene kan jeg ikke si noe om uten å ha sett det. Men en vanlig felle er å ri for sakte, slik at det lett blir hakkete og lite engasjert. Da vil du nok få beskjed om å ri den bedre frem. Du får ikke trekk ved å bruke lengre tid enn hva som er satt av til programmet, men du vil få trekk dersom arbeidstravet du viser, ikke oppfyller kravene til arbeidstrav.

Ta gjenre en titt på Veiledning for dressurdommere. Selv om dette skrivet er skrevet med tankt på dressurdommere, er det nyttig som utøver å se hva dressurdommerne skal legge vekt på i dømmingen.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Det går sakte og sikkert, fremover!
    Av Stall Johansen i forumet Ridebilder
    Svar: 6
    Siste innlegg: 11-09-2009, 15:12
  2. Bot for å kjøre for sakte??
    Av Wendy-J i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 70
    Siste innlegg: 19-06-2009, 18:31
  3. Tølten kommer sakte men sikkert :D
    Av ChristinaF i forumet Islandshest
    Svar: 20