Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Er piaff en forutsetning for levade?

Som overskriften sier; er piaff en forutsetning for levade?

(ment som et diskusjonsinnlegg altså...)
    Sist endret av Ad Hoc : 03-02-2013 kl 20:00

Nei, mener jeg. Igjen, som med så mye annet, er det individuelt hva som er hestens styrker og svakheter. Piaff er høyenergisk totakt, og ikke alle hester vil ha like lett for å kunne piaffere seg ned i en levade.

Heldigvis mange veier å gå :)
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

La oss si at vi grovt sett har to hestetyper. En energisk, som lett kan bli anspent. Og en bedagelig, som trenger mye aktivisering. Hvilken ville du event. gått veien om piaff med, om noen?

Jeg har en formening om at piaff lett skaper negativ spenning. Forsåvidt i begge hestetypene (den ene pga. så mye forholdende hjelpere, den andre pga. så mye drivende hjelpere). Det er derfor mine (teoretiske) oppfatning at det er generelt best å gå veien om skoleholtet (har aldri jobbet med levade i praksis).

Jeg vil tro det kommer veldig ann på hestens eksteriør og evne for samling, og ikke energinivå eller noe i den dur.

Har hesten lett for å vekte seg bakover, og er lett på totakten og piaffe, vil jeg tro det er like greit å gå fra piaffe til levade. Da får hesten satt seg, og kan derifra jobbe seg opp. Om hesten derimot synes piaffe er vanskelig, eller setter seg like godt uten piaffearbeidet, vil jeg tro det er like greit å gå fra holdt.

Er så mange variasjoner her at det rett og slett kan være vanskelig å svare konkret. Dog har jeg heller aldri jobber med levader (eller [frivillig, skikkelig] piaffe), så svarer bare ut i fra antagelser :)
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Siter Opprinnelig skrevet av Ad Hoc Vis innlegg
    La oss si at vi grovt sett har to hestetyper. En energisk, som lett kan bli anspent. Og en bedagelig, som trenger mye aktivisering. Hvilken ville du event. gått veien om piaff med, om noen?

Jeg har en formening om at piaff lett skaper negativ spenning. Forsåvidt i begge hestetypene (den ene pga. så mye forholdende hjelpere, den andre pga. så mye drivende hjelpere). Det er derfor mine (teoretiske) oppfatning at det er generelt best å gå veien om skoleholtet (har aldri jobbet med levade i praksis).
    Njaaa.... Jeg er med på tanken om å skille mellom to typer hest som du skisserer. Men jeg synes ikke det er tid for levade om man har mye drivende hjelp eller må forvare hesten noe særlig, for da er ikke piaffen enda et verktøy. Når piaffen fungere godt kan man jo se om man kan bruke den i retning levade.

At skoleparaden ligger nært levaden er jeg helt enig i, men den har jo også sine utfordringer i forb. med innlæring.

Så jeg må fortsatt si at jeg ikke vil utelukke hverken det ene eller det andre, men det er flere måter å nå levaden på enn disse to vi har vært inne på her. Det er jo det som gjør det hele så uendelig interessant og givende å holde på med :)

Den ene hesten min er jeg ikke sikker på om jeg når levadenivå sammen med, fordi hverken skoleparaden eller piaffen er "lettutførte" skoler for henne. Hvilken vei jeg skulle gått med henne vet jeg ikke om jeg finner ut, da måtte jeg fokusert mer i èn retning tror jeg. Grunnet hennes relativt høye alder og seine starttidspunkt får jeg kanskje aldri svar på det?

Via galopparbeidet, kanskje? Det er der hennes kvalitet ligger, så muligens, om vi når terre a terre, kan det ligge en løsning der. Den som trener får se :)
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

Det er vel ingen måte å gi ett fasit svar på. I tradisjonell dressur trener mange piaff for å prestere på stevner (mange, ikke alle).

Å utføre en levade for en hest er som for oss å stå i knebøy. M.a.o veldig tungt korrekt utført. I akademisk ridekunst har piaff til hensikt å bygge nok styrke i bakparten nettopp for å forberede hesten på bære seg selv i "øvelsene over marken", hvor levade er ett av de første skrittene på veien.

Nei, mener jeg. Som Rego sier, hvert individ har sine svakheter og sterkere sider.
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. 1 åringen min prøver seg på piaff
    Av Vivere i forumet Unghest
    Svar: 13
    Siste innlegg: 03-08-2008, 22:30

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg