Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10
    ser snart bare flekker ;) Dunjar sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    31

Trenger tips til øvelser for å bygge muskler på hest!

Hei.

Nå har jeg endelig masse tid til å starte med å bygge opp musklene å fjordingen min. Etter å ha forsøkt å ha han barfot, med det resultat av at han ikke ville gå skikkelig, og snubla bare med tilpassede boots, ble han skodd. Og siden han underveis også ble noe tynn så er han nå ikke så veldig pen å se å stakkar uten særlig muskler.
    Så nå får han fri tilgang å ensilasje, og 5dl betfiber og 2dl musli i døgnet og begynner å bli litt rundere i kantene så jeg føler vi nå er klare for å trene.

Jeg har ett ønske om at han skal se fin og flott innen juli, og vi har en jobb foran oss.
    Heldigvis er denne karen veldig glad i å jobbe ( noen dager er brekket på, så da kan en bare gi seg...men oftest er det av.) og han er energisk om rytter ber om det.

Han er 14 år, og jeg fikk beskjed av holitiske hesteterapeuten min om at han er en typisk "gelè" hest, dvs veldig myk i kroppen sin og krever at rytter bruker sine muskler til å ri han rett, ellers sklir han fort ut der rytter slipper opp.

Vi har så vidt begynt med å ri i 8 tall og bøye og strekke, og på den måten søker han seg selv ned i lang form for å bruke ryggen sin. Har ikke tenkt å få han til å søke seg mer mot tøylen før han er sterk nok til det.
    Vi rir også i bakker i skritt, og en del på tur. Men er bane arbeid jeg tenker å gå inn for nå.

Har dere noen tips der ute om øvelser vi kan gjøre som er med på å bygge muskler i kroppen hans?

bildet av lurvegullet nå :

"Gleden over å lykkes må alltid overskride frykten for å mislykkes"....-Gro Helen Tørum

Du spør veldig bredt her . De musklene du ønsker å styrke er nok først og fremst de som hjelper hesten med å forflytte vekt fra frampart til bakpart (dvs. du ønsker at bakparten skal bli bærende, kontra skyvende som ville vært gunstig hvis han skal jobbe eks. med å dra tømmer). Så her er noen generelle tips (tatt litt i farta):

- husk at styrke og smidighet må følge hverandre. Styrke i denne forbindelse oppnås ikke ved lange repetisjoner av samme øvelse.
    - tren hesten for hånd før/parallellt med at du rir. Trening for hånd er så uendelig mye mer enn longering på sirkel rundt deg... Kjenner du ikke allerede til dette har du en helt ny verden å utforske!
    - varier rideveiene. Veksle mellom bøyd og rett spor. Versade og rygging er gode innledende øvelser (utført korrekt, vær dog ikke redd for å prøve det du event. ikke mestrer. Så lenge du ikke overdriver, og du føler dere er avslappet gjør du sjelden fysiologisk skade selv om teknikken feiler litt). Bruk kavaletter aktivt, spesielt i trav, for å øke-minske steglengde. Sett dem også på bøyd spor.
    - introduser galopp-arbeidet så raskt som tilrådelig er. Galoppfatninger er ypperlig for å aktivere bakbein, samt at galopparbeidet kan "løsne hesten i lenden". Galopp-skritt-galopp (uten trav) er optimalt, men må avveies mot hestens styrke.
    - varier treningsformen! å bygge styrke kun på ridebanen gir deg unødvendig lang vei til målet. Bruk terrenget. Ikke bare oppoverbakker, men også nedover og veldig gjerne bortover i ulendt terreng hvor hesten må variere steglengde og veksle tyngdepunktet sideveis og diagonalt.

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    31
    Takk for tips! Ja vet det er veldig bredt spekter jeg spør om, men det er for å få mest mulig tips.
    Jeg er rusten nå siden det er snart 3 år siden jeg red aktivt med dressur, og lå da på LB nivå. Hesten er forresten kjørt inn, men siden jeg ikke har erfaring med dette, så venter jeg til jeg får med meg noen erfarne på første tur.

Vi jobber litt med tømme kjøring, og lange tøyler noen dager, i stedet for å ri. Når han ble brukt lite, ble det mest leieturer i skogen, tømme kjøring og giravolta øvelser. Hesten har antakelig aldri blitt longert før, for han skjønner ikke hva jeg mener de gangene jeg har prøvd det. Og har derfor heller funnet på andre ting han kan. Vil ikke han skal bli lei og ikke gidde og gjøre noe. Måten han protesterer på er ved å rygge...og kan da rygge i et uendelige virker det som, og da er det viktig at rytter bruker setet riktig, for det er eneste måte å stoppe dette på.

Jeg har så vidt ridd skritt-trav-skritt-trav-stopp-trav etc, men tenkte å starte galopp intervaller som du tipser om så fort bakken er bar. Liker ikke galopp på glatt underlag selv om han er skodd.

Kavaletter ja! Det har jeg ikke tenk på engang!

Ja, han skal selvsagt få blitt brukt på tur og ikke bare bane, men det er på banen jeg ikke har fantasi nok til å finne på nye ting, så nå skal det noteres og testes ut i morgen
    "Gleden over å lykkes må alltid overskride frykten for å mislykkes"....-Gro Helen Tørum

Det du spør om er egentlig "hvordan trener jeg opp hesten min?" Alt dressurarbeid handler om å utvikle hesten, og bygge dens muskler korrekt. Jeg synes Ad Hoc har gode tips, men prøv å plassere disse inn i et system. Det er visse grunnleggende ting, både i hodet og kroppen til hesten, som må på plass før man kan sette i gang og virkelig "bygge muskler". Klassisk dressurarbeide er på denne måten faktisk ganske holistisk - det ivaretar og utvikler hestens både mentale og fysiske helse og styrke.

Som en støtte på veien, vil jeg anbefale å kjøp en god bok :) For eksempel den tyske håndboken "The Principles of Riding", som du får tak i på amazon. Her beskrives den tyske metoden og de grunnleggende øvelsene. Et annet alternativ er "Dressage Tips and Training Solutions: Based on the German Training System". Begge disse bøkene vil besvare spørsmålte ditt mer utfyllende enn hva man kan gjøre i et forum. Deretter trenger du tid, en god dose tålmodighet, og en god trener! Lykke til :)

Kom dere ut i skogen og terrenget! Der er det (antakelig) ikke glatt, ihvertfall ikke på Østlandet, om du unngår stier. Når hesten skal finne eget fotfeste i ulendt terreng og kanskje måtte klatre, bruker den all sin muskulatur og først og fremst kjernemuskulatur som det er veldig vanskelig å få aktivisert på flatt underlag. Det er gull verdt å bruke skogen til opptrening av hest. Selv leieturer er en god start, evt tømmekjøring!

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    31
    Problemet med skogene her over er at det er veldig mye myrer om man ikke holder seg til stiene, og de stoler jeg ikke på selv om det er vinter.. SÅ da blir det mest skogsveier og stier som er opptråkket vi velger å gå på. Han er ikke no glad i å gå på tur alene, noe vi da er nødt til for å komme oss på tur. Men regner med det også er noe han "glemmer" da han må jobbe.

Hesten har tidligere vært hobbyfjording og blitt hoppet litt med, og ridd lette dressurøvelser, så tenkte å kanskje løshoppe han utpå her også bare bakkene er klare for det, eller det kommer mere snø.
    Hadde vi hatt masse snø her skulle vi ridd masse i den, men desverre en mangelvare nå i dag.

Vil ogå legge til at jeg kommer ikke til å sette på han noen form for innspenning eller no i den dur, her skal hesten bli godt musklesatt ved hjelp av seg selv (og riktig trening)

Du skriver det at du ikke vil jobbe han mer mot tøylen før han er sterk nok til det, å jobbe han til tøylen er det første jeg ville begynt med - det er da han bygger muskler!

Om eg skulle trent musklar på ein utrent hest hadde eg gått fram på denne måten:
    Eg ville satt opp eit treningsopplegg tilpassa hesten si form og fulgt det, men justert det etterkvart som eg såg korleis det gjekk. Det er også viktig å ikkje gløyme at hesten treng allsidig trening og ikkje berre sterkare musklar, men det virkar som du er bevisst på dette allerede. Hugs også at det tek lenger tid å styrke ledd og sener enn musklar, så det er viktig å ikkje auke belastninga for mykje eller for fort. Ha eit langsiktig perspektiv!

Eg brukar å trene styrke i terrenget, typiske øvelsar kan vere
    *Lange skritteturar
    *Trave i vatn
    *Klatring i opp- og nedoverbakkar (ri, leie eller tømmekøyre)

På bane
    Øvinger på bane som får hesten til å jobbe litt vil jo styrke muskulaturen. Å ri hesten på ei volte som gradvis blir mindre og mindre eller større og større styrkar muskulaturen i sidene og får hesten til å søke ned til tøylen (funkar på mine i allefall). Trave over bommar kan dokke prøve. Halvparadar har eg høyrt styrkar beremusklane til hesten, og vil gjere hesten meir var for hjelparane. Merkar eg ikkje har så masse å komme med her, men eg trenar som sagt styrke i terrenget så eg har ikkje tenkt så mykje over styrketrening på bane.

Eigentrening
    I tillegg kan det vere lurt å sleppe han ut med hestar som er litt leikne og vil aktivisere han, kanskje han likar å leike med ball (det gjer ikkje mine, dei syns ballen er skummel), du kan legge til rette for at han må jobbe litt med næringssøk ved å plassere mat, vatn og salt lengst mulig frå kvarandre eller sette hindringer i vegen så han må gå rundt, eller du kan sleppe han på eit ulendt beite så han må bruke kroppen litt.

Det viktigaste er å komme seg ut og gjere det! Sett av tid kvar dag til å trene hesten (utanom kviledagar) og pass på at det blir prioritert! Lukke til med treninga.

(Legger til at dette innlegget er basert på synsing og ting eg har høyrt som eg syntes gav meining)
    Sist endret av Kaia : 06-03-2013 kl 11:07

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    31
    Siter Opprinnelig skrevet av aleksandraogmeduza Vis innlegg
    Du skriver det at du ikke vil jobbe han mer mot tøylen før han er sterk nok til det, å jobbe han til tøylen er det første jeg ville begynt med - det er da han bygger muskler!
    Dette synes jeg blir feil. Ja man bygger muskler ved å ha hesten til å jobbe mot tøylen, men det er ikke noen vits i å kun trene hesten mot tøylen, da blir hesten lei og seig, så derfor ville jeg ha tips om øvelser utover det.

Jeg har nå siden sist begynt å kjøre han i vogn. Noe som går fin, og er noe han liker, så dette skal vi fortsette med.
    Vi rir litt på bane, der vi øver på å ri store volter og redusere de gradvis ned til små volter, også øke de igjen. Rir en del serpentiner, og går en del i bakker. Hesten er veldig banan og prøver hele tiden å ta noen snarveier, så passer hele tiden på å være sterk i kroppen for å holde hesten innenfor "rammen".
    Venter utålmodig på at isen skal gå, slik at vi kan ri i skogen og skogsveiene her når skiløypene er borte :)

Jeg har hestene på egen stall, dvs at det bare er valakken og hoppa mi som er her, så har ingen mulighet til å la hesten få være med andre og leke. Hoppa er totalt uintressert i å leke. Men de går på utegang og fordelt måltider over hele døgnet, slik at de må vandre litt underveis.
    Skulle gjerne ønske hesten likte lekeballen jeg kjøpte til dem, men den er de totalt uintressert i..hehe.

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8
    Noen som har flere tips til bygging av muskler generelt, når det er snakk om en hest som har jevnt over med lite muskler?
    Om dere anbefaler tømmekjøring, skriv gjerne f.eks hva det er i kan øve på under tømmekjøringa, eller under kjøringa, eller bakektreninga, hva som helst :) Må få lagd en plan til etter juleferien! Starter delvis på bunn ift muskler og kondis, hesten er innkjørt og vi kan både tømmekjøre og kjøre han, det meste egentlig, bortsett fra å ri i vann.
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste innlegg: 29-04-2012, 00:31
  2. Stiv hest, bygge muskler bak og i ryggen
    Av ToveIr i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 23
    Siste innlegg: 11-02-2010, 17:35
  3. øvelser for å trene overlinjen og bygge muskler der?
    Av baltomin i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 6
    Siste innlegg: 27-12-2009, 23:32
  4. Øvelser for å bygge muskler på hesten:)
    Av Erika&hestene i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 0
    Siste innlegg: 29-04-2009, 16:31
  5. Tips til og bygge muskler bak?
    Av Isadora i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 3
    Siste innlegg: 26-07-2008, 20:33

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg