Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 6 av 6 FørstFørst ... 4 5 6
Viser resultater 51 til 58 av 58
    At unge mennesker vil imponere via bilder og film som "viser" at de er flinkere enn de egentlig er, er vel ikke noe nytt fenomen sånn sett

Tror mange ser de som er dyktige, som blogger og legger bilder og film, og ønsker å gi inntrykk av at de er like flinke. Og de som "jukser" i tekst og bilde, gjør det jo fordi de vil i samme "kategori" som dem som kan mye. Et bilde sier mer enn tusen ord, tenker de kanskje, og legger ut bilder og film. De som virkelig KAN, vil jo se at de ikke har kontroll. Men de som kan enda mindre igjen, lar seg lure. Om du ser problematikken?

Derfor er jeg litt splittet i saker som dette. Jeg både synes det er bra at man utfordrer seg selv og hesten i ridningen, og det er kjempeinteressant å lese om de ulike metodene og jeg forstår hvor perfeksjonistiske de rytterne er, som får det til. Og skjønner at det ligger mange års trening bak et vellykket resultat (som i all ridning).

Men blant de yngre eller mer uerfarne er det mange lettpåvirkelige sjeler som har en noe forvirret indentitet kanskje spes på nettet og de havner i den andre kategorien veldig lett. Sier ikke at det er ditt ansvar Matilde, ikke i det hele tatt, du skriver alltid veldig forklarende osv, men det skjer jo.

Du har mange fans - hvordan forsøker du å sikre deg mot at de ikke leser bloggen din, og neste dag gjør akkurat det du beskriver ovenfor?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

"Naturlig"? Det er overhodet ikke noe "naturlig" med vår omgang med hester, det er tvert i mot helt "unaturlig" omtrent alt vi gjør. Ikke har jeg sett hester som "rir" på andre hester, leier hverandre rundt, kler på hverandre grimer og stapper metallskrot i munnen på hverandre.

Nå det er sagt, synes jeg tiden er overmoden for å lære å samarbeide med hestene på andre måter enn via smerte. Man kan kalle bitt hva man vil, og si det er hånden som avgjør osv osv, men hadde ikke bittet hatt "tradisjonen" i sin hule hånd, hadde det aldri vært "lovlig" å innføre i dag.

Å ri uten bitt, har ikke noe som helst, "whatsover" med verken magi eller å tøffe seg. Det handler helt enkelt om læring og et ønske om samarbeid, men det krever tid og arbeid, noe som å "bisle" en hest nøvendigvis ikke gjør. Hadde noen av oss fått noe slikt i munnen, hadde vi garantert raskt lært hvordan man kan unngå det. At enkeltindivider gjør ulike sprell for å tøffe seg, er ikke noe nytt i hesteverden, tvert i mot, er det vanlig å hisse opp hesten - ofte med pisk og sporer, for å vise hvor tøff man er. Selv i dag, profileres ridesporten med pisking og slåing. Se f.eks filmen som skal profilere et sprangstevne, og se hvor fokuset er, og sjekk lyden når pisken tas i bruk. Da blir det skikkelig "action" altså.....vi er skikkelig tøffe altså, eller er vi det?
    http://www.youtube.com/watch?v=kLnlX...layer_embedded

Hvor det ble av faneparagrafen til FEI da? Hesten viktig?

Bra skrevet, Wildy! :)

Jeg har ingen mulighet til å forsikre meg hundre prosent om at ingen kaster seg opp på hesten sin uten hverken hodelag eller kontroll (du har strengt tatt lite kontroll om du setter deg på en hest som hele livet er blitt ridd med tøyler og plutselig har du ikke tøyler, for hesten vil ikke forstå hva du vil) etter å ha lest bloggen min, men jeg har hele tiden gjort det så tydelig jeg kan at det er en prosess dette her, og jeg har inkludert leserne mine i innridningen av Bat i halsring fra dag en, og beskrevet i detalj hvilken fremgangsmetode jeg brukte. For nyere lesere som er interessert har jeg satt opp en egen kategori man kan klikke seg inn på og scrolle seg bakover i tid og lese fra innlæringen.

Ellers mottar jeg jo spørsmål hver eneste dag av folk, oftest unge mennesker, som ønsker å lære seg å ri slik. Da har jeg muligheten til å gi dem de beste forutsetningene jeg kan for at de gjør det på en god måte, både av hensysn til hesten, seg selv og omgivelsene. Det handler om å lære seg å samarbeide og kommunisere uten makt og vold. Det høres muligens enkelt ut her og nå, men det er ikke det. Når jeg gir tips over nett legger jeg stort fokus på at kommunikasjonen MÅ gå begge veier, sikkerhet og hestevelferd. Om hesten ikke forstår er det dummeste du gjør å straffe den. Om du har et bitt i kjeften på dyret så KAN du komme fra det uten at det vil ha konsekvenser for deg, men det vil ha enorme negative konsekvenser på hesten om du ber hesten om noe, hesten ikke forstår, du straffer den, hesten prøve å komme seg unna og så drar du den i munnen. Du bryter ned selvtillitten på samarbeidspartneren din og det er en veldig dårlig grunnlag å ri ut på tur på en hest som vet den ikke kan stole på deg uten utstyr. Man må hele tiden spørre, snakke sammen, forstå hverandre og løse problemer sammen. Har du hodet på feil sted, mister kommunikasjonen etc, må du vite hva du skal gjøre umiddelbart for å avverge en potensielt farlig situasjon.

Jeg går også inn på at det aldeles ikke er noen skam å ha hodelag på de første årene (ja, årene) man begynner å ri slik. Ulykker skjer og nødsituasjoner kommer når man minst aner det. Tvert imot er det veldig klokt å ha tøylene liggende på nakken så du kan gripe i dem om det skulle skje noe, av hensyn til hesten, deg selv og omgivelsene. (Om hesten er ridd inn med hodelag selvfølgelig.)

Å ignorere uønsket adferd, ikke straffe og be om noe annet på en mild måte kan være utfordrende for mange, og man bør ha ganske god innstikt i hva man faktisk begir seg på. Å bruke det utstyret hesten er vant med å ris med i begynnelsen synes jeg er et must, og jeg understreker at det er veldig vikttig å starte innenfor fire vegger, i trygge omgivelser, med en person på bakken og med hodelag (grime med tøyler, sidepull, hodelag med bitt, taugrime, det hesten er vant med) og helst sal. Det er ofte unge mennesker som viser interesse og å gå inn på hvor avgjørende en dose sunn fornuft kan være synes jeg er viktig om man har en drøm om å ri hesten sin uten hodelag.

Det er en lang prosess, ingen hest er ferdig tilridd innen en dag. Å begynne å ri uten noe på hodet er på en måte å måtte ri inn hesten på nytt, om du ser bort ifra ryttertilvenning og innlæring av sjenkler. Når man rir i halsring/uten noe på hodet vil man i hovedsak unngå å ta i halsringen med mindre det er nødvendig og målet er å kunne ri utelukkende ved hjelp av sete og vekt, men veien dit er laaaaang. Så å ha en hest som er følsom for halsringen er også viktig, og ingen hest lærer det på en dag. De flytter seg ikke for trykk på halsen fra naturens side for å si det mildt. Selv føler jeg et ganske stort ansvar siden jeg ser på meg selv som en forsnakker for denne typen ridning og kommunkasjon med hesten fra ryggen, legger ut mange bilder der jeg selv rir slik og "forsvarer" halsringridning i diverse diskusjoner, så jeg legger av prinsipp ikke ut bilder av meg selv uten hjelm på grønne enger uten hodelag i galopp etc. De gangene jeg får spørsmål går jeg nøye inn på hvor viktig det er med sikkerhet, selvom hesten er din beste venn har den instinkter ++

En gang i fremtiden håper jeg å kunne holde små kurs for å hjelpe ekvipasjer som ønsker å lære å sette seg inn i det (tenker inne i en liten rolig irdehall med maks et par ekvipasjer på kurset totalt som kan få lære seg det aller mest grunnleggende med timing og kommunikasjon med hesten bare), min metode, altså fremgangsmåten jeg brukte på Batman har vist seg å fungere på flere hester allerede og jeg ser tydelig at både hester og ryttere får mye glede ut av det. Hestene setter pris på mye ros og tilbakemeldinger for hver oppgave de utfører, og man ser at selvtillitt stiger hos begge parter, det er utrolig gøy! :) Selvfølgelig trenger man ikke ri uten hodelag for å oppnå et slikt bånd, men det gjør det mer utfrodrende å hele tiden måtte tenke på at man skal SAMARBEIDE, utføre noe SAMMEN og ikke sitte på hesten og kommandere den rundt .. Om du gjør en feil så kan du ikke la det gå utover hesten ved å dra i tøylen og svinge i siste liten, du må tenke gjennom hva du gjorde og på lag med hesten få det til på andre eller tredje forsøk.

Ble litt mye babbel fra min side nå men
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Veldig godt svart, Matilde

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Hadde ikke gjort meg noe :) Jeg forventer at når man velger å ri på et inngjerdet område eller i en hall sammen med andre så har alle kontroll på sine hester. Jeg har i ett tidsrom bevisst valgt å trene alene på banen med den ene hesten min, da vi trengte å trene på kommunikasjon og tillit, men nå som det er mer eller mindre i orden går det bedre å ri sammen med andre. Har forøvrig også ridd sammen med 5 andre på en standard 20*40 m bane, hvor der var en hingst, to hopper og tre vallaker, og det gikk helt fint så lenge vi alle var tilstedeværende på hesteryggen og hoppene og hingsten ikke fikk gå klint oppi hverandre :)
    El Equilibrio Natural!

No problemo an min kan man ri opp i rumpen på an bryr seg ikke hadde det vert når an var 4 å hingst så NEI for der var an ikke helt tamme :P

Siter Opprinnelig skrevet av Batmat Vis innlegg

En gang i fremtiden håper jeg å kunne holde små kurs for å hjelpe ekvipasjer som ønsker å lære å sette seg inn i det (tenker inne i en liten rolig irdehall med maks et par ekvipasjer på kurset totalt som kan få lære seg det aller mest grunnleggende med timing og kommunikasjon med hesten bare), min metode, altså fremgangsmåten jeg brukte på Batman har vist seg å fungere på flere hester allerede og jeg ser tydelig at både hester og ryttere får mye glede ut av det.

Ble litt mye babbel fra min side nå men

Du kan komme å bryne deg på meg og Lydia da vettu Har ridd henne uten hodelag flere ganger, men henne går bare dit det er noe å spise

Men for å svare på spørsmålene: jeg hadde ikke hatt problmer med å ri i samme ridehus som han. Man kan ha null utstyr og full kontroll, og man kan ha fullt med utstyr og null kontroll. Og visa versa såklart :) Jeg er vel heller ikke en tradisjonell dressurrytter.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hva ville dere gjort hvis dere var i samme situasjon ?
    Av JeanetteU i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 32
    Siste innlegg: 22-11-2011, 00:11
  2. Hva synes du? Helt ærlig! Rytter vs hest
    Av Vissvass i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 18
    Siste innlegg: 08-04-2011, 21:44
  3. Ærlig hest?
    Av Krussedull i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 17
    Siste innlegg: 29-01-2010, 23:16
  4. 100 % ærlig?