Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 6 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 58

Dressurryttere! Helt ærlig, ville du ridd i samme hall som ham?

I 2013 er det blitt mer vanlig å ri uten hodelag eller i halsring. Også i dressur trener stadig flere uten hodelag og bitt.

Se på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=tD0wFlfMQ1U

Helt ærlig, ville du ridd din hest i samme hall som denne mannen mens han trente denne hesten?

Så har jeg et spørsmål til. Ville du ridd din hest i samme ridehall som denne mannen mens han trente denne hesten dersom du visste at denne hesten ikke KAN rides med hodelag eller bitt og vil være svært vanskelig å kontrollere med bitt?

Personlig vil jeg si ja uten å nøle. Ikke bare fordi jeg rir slik selv (uten noe på hodet altså, men på LB-nivå, ikke GP ), men fordi jeg også har en hest som jeg i mange situasjoner har langt bedre kontroll over uten bitt og hodelag.

Hvor går din grense? Ser du på helheten og hvor godt samspill ekvipasjen er, og skiller mellom mer viderekommen ekvipasje kontra en tolvåring på fôrponnien som prøver uten hodelag for første gang uten noen særlig forberedelser eller roper noe i deg "nei!" straks hesten er uten noe på hodet?

Ville det vært mer ok på en større bane enn en liten?
    Sist endret av Batmat : 22-01-2013 kl 00:31 Årsak: Leif
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Nå er ikke jeg "dressurrytter" bare helt almindelig rytter, men jeg kan jo svare for det.
    JA! såklart ville jeg ridd i hall med han her. Jeg regner med at alle som rir enten med eller uten bitt klarer å holde kontrollen på sin egen hest.
    Og skulle han miste kontrollen så vil jo ikke en løs hest gjøre noe skade for min ridning (mer enn de minuttene det tar å hente inn hesten)

Men jeg hadde kanskje følt meg litt teit med hodelag og bitt hvis jeg så en person som red 10 ganger bedre enn meg og fikk hesten til å gå 20 ganger bedre uten slikt "hjelpemiddel" på hodet... det er vel heller det jeg hadde tenkt på..

Usosial tulling flaana sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Nå rir jeg omtrent aldri i hall, men det hadde ikke gjort meg noe. Så lenge rytter ser ut til å ha kontroll er det helt fint, det finnes da nok av andre med hodelag som ikke har kontroll... OM hesten skulle komme seg løs skal jeg da klare å husje den vekk fra min hest til rytter får tak i den igjen.

Adrenalin på seks bein! Salka sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    Det blide sørlandet
    Alder
    33
    Jeg hadde ikke ridd på samme tidspunkt som ham om det er en hingst (?) han rir og jeg f.eks red ei hoppe :P
    Det kan godt hende han hadde hatt kustus på hesten sin, men det hadde ikke jeg testet med min egen hest.
    Er det en vallak, så hadde jeg med den største glede ridd sammen med ham, og garantert tenkt akkurat det samme som Lobke skriver XD

Dressurryttere! Helt ærlig, ville du ridd i samme hall som ham?

Nei, det tror jeg ikke. Og det fordi min hest kan være litt spretten og lokker gjerne med seg andre i "dansen"

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Kommer helt an på hesten jeg rir. Men ville vært mer skeptisk å ri sammen med en smågal hest med hodelag på enn en som lytter såpass til rytteren som i eksempelet ditt.

Hadde uten problem kunnet ridd i samme hall som han der, men min trening hadde kanskje ikke blitt så bra da jeg mest sannsynlig hadde stått i ro og beundret :P

Helst ikke, liker ikke å ri sammen med noen i det hele tatt. Men hadde ikke hatt større problem med han her enn noen andre, synes det er mye ubehagelig å måtte dele hall/bane med noen som snurper sammen hesten så den sender ut masse stresshormoner...

Nordlandshesteier Johanne S. sin avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Straumen
    Alder
    43
    Bilder
    3
    Siter Opprinnelig skrevet av Nimbus Vis innlegg
    Helst ikke, liker ikke å ri sammen med noen i det hele tatt. Men hadde ikke hatt større problem med han her enn noen andre, synes det er mye ubehagelig å måtte dele hall/bane med noen som snurper sammen hesten så den sender ut masse stresshormoner...
    Jeg kan godt ri sammen med andre men ellers signerer jeg dette og sier meg hjertens enig.

Nei, hadde ikke syns det var greit. Skal noen absolutt ri uten hodelag får de leie hallen til privattime eller ri når ingen andre rir.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hva ville dere gjort hvis dere var i samme situasjon ?
    Av JeanetteU i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 32
    Siste innlegg: 22-11-2011, 00:11
  2. Hva synes du? Helt ærlig! Rytter vs hest
    Av Vissvass i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 18
    Siste innlegg: 08-04-2011, 21:44
  3. Ærlig hest?
    Av Krussedull i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 17
    Siste innlegg: 29-01-2010, 23:16
  4. 100 % ærlig?