Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 11 til 13 av 13
    Da jeg gikk på rideskole, fikk vi se på oppsalingen i starten. Om ridebanen ikke var ridbar red vi enten på tur, eller hadde teoritimer. Ganske fort fikk vi teken på å sale opp. Ridelærer dobbeltskjekket alltid før vi fikk sette oss opp.

Etter en stund begynte jeg på timer senere på dagen, og da kom jeg til ferdig oppsalet hest. Enten så salet jeg av når timen var ferdig, eller leverte hesten videre :)
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Da jeg gikk på rideskole varierte det veldig kurs fra kurs.
    Noen sesonger hadde jeg det første kurset, neste sesong kunne jeg ha kurset i midten og sesongen etter det hadde jeg kanskje det siste kurset. Da sier det seg selv hvordan det ble gjort.

De som hadde første kurs pusset og salte på hestene (med hjelp fra ridelærere og andre mer erfarne som var i stallen), de som hadde kurset i midten fikk dessverre ikke gjort så veldig mye med det, mens de som hadde siste kurset salet av, stellet, fylte opp vann og gav kveldsmaten.

Jeg jobbet på rideskolen i mange år og var dermed i stallen fra skolen var over og frem til siste kurs var over, og hjalp dermed til om noen skulle trenge det, sjekket at hestene var salet opp riktig, sjekket at de ble salet av riktig (gud fader hvor irriterende det er når foreldre skal blande seg og åpner sidestykket til bittet isteden for hakereimen ) og svarte på spørsmål om det skulle trenges. Det var veldig greit for alle, ridelæreren fikk litt avslatning, jeg fikk mer erfaring, de andre fikk hjelp når de trengte det - og jeg fikk ri hver gang det var ledig hest + mine egne kurs (som altså ble til 3 kurs nesten hver dag pluss helger - jeg var i himmelen).

Jeg husker fortsatt min første ridetime noen sinne, vi brukte nesten hele timen på og sale opp hestene, haha. Jeg la dessuten salen på feil vei. Ups.
    Sist endret av Anananas : 14-01-2013 kl 23:48

Jeg har ridd selv på en rideskole og vært stalljente på en annen.

På den første rideskolen som jeg selv red på salte de som skulle ri første timen opp hestene, de som ikke skulle brukes til andre timen ble salt av igjen etter at 1. timen var ferdig. Skulle hesten gå på 3.timen ble den salt opp igjen av enten den som skulle ri eller en av stalljentene som alltid var i stallen mens kursene pågikk. De prøvde også å variere fra halvår til halvår hvilke grupper som red på hvilke timer slik at alle fikk være med på oppsaling og avsaling.

På den rideskolen jeg var stalljente hos noen år senere gjorde vi klar alle hestene som skulle gå 1.timen før timene startet. Altså kom kursdeltagerne til ferdig oppsalet hest. Det var også vi stalljentene sitt ansvar å sale på eller av hestene ettersom hvilke timer de skulle gå/hadde gått. Det var også vi som salte av alle hestene når kursene var ferdige.

Så det varierer nok fra rideskole til rideskole hvordan dette gjøres, og som med alt annet er det både positive og negative sider med de forskjellige måtene å gjøre det på.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Problem med påsaling.
    Av PennyLane i forumet Problematferd
    Svar: 15
    Siste innlegg: 09-02-2011, 18:59
  2. Tromsø rideskole
    Av lise994 i forumet Rideleir/rideskole
    Svar: 20
    Siste innlegg: 01-06-2010, 04:50
  3. EKT-rideskole..
    Av Cherita i forumet Jobb/utdanning
    Svar: 30