Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    25
    Bilder
    8

Påsaling hos rideskole

Hei! Dette er noe jeg har vært nygsjerrig på en stund.
    Til dere som går på rideskole/går på ridekurs med skolehest/har barn som går på rideskole, hvordan skjer påsaling og avsaling av hesten du/barnet ditt skal bruke? Kommer du til ferdig påsalet hest, eller må dere gjøre dette selv? Eventuelt hvem saler på hesten? Når timen er ferdig, gir dere hesten videre og drar hjem eller saler dere den av?

Ser dere fordeler/ulemper ved å få sale på og av hesten selv kontra å ikke få det?
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Da jeg tok timer med rideskolehest salet jeg på selv, om jeg salet av igjen kom helt an på om den skulle brukes etter meg. Var noen andre på gruppa som trengte hjelp da, og det fikk dem heldigvis - leit hvis det skal gå utover hesteryggen at ridelærerne er sløve. Ser ingen fordeler/ulemper ved at jeg gjør det kontra en ridelærer, men mange andre trenger nok den hjelpen. Synes det er koselig å dulle litt og ikke bare ri jeg da. :)

Da eg gikk på rideskole for mange år siden kom eg som oftest til ferdig salet hest, men det hendte at timen før gikk og salet av, sånn at vi fikk sale på. Samme gjorde vi, altså salet av etter timen, så neste time fikk sale på. Eg er så heldig at eg har en mor som også driver med hest, så vi hadde hest hjemme fra eg var 5, da fikk jeg lære å sale på og av av mamma og :)
    R.I.P Brana <3 Du vil alltid være mitt alt!<3

Når jeg gikk på rideskole var det litt opp og ned. Første timen salten på de som skulle brukes, og.om jeg ikke husker feil så ble de som ikke ble brukt på neste time satt på stallen (spilt) igjen med salene på om de skulle gå time nr tre. Men ofte var det de samme som ble brukt timen etter og da ble de salt av etter time nr to de som gikk inn da. Så man kunne både komme til ferdig hest i ridehus/stall, sale på/av selv.
    ,¨`·.·´¨,
    `·.¸ Major Tabac ♥
    - alt er mulig, det umulige tar bare litt lengere tid!

Du kan ikke trene en hest med høye rop,
    og så forvente at den skal adlyde når du hvisker!

Her saler jeg alltid på selv, men det er fordi jeg rir på ridetimer med de flinkeste elevene. De gruppene som har mindre erfarne
    elever får enten ferdig påselede hester eller får hjelp av noen. Ingen hester blir ridd uten at utstyret ligger bra hvertfall. Både vi oppstallører og folk
    flest føler med at alt er bra.. er ikke det et vanlig fenomen i de fleste staller..? at man følger med hverandre og at ting blir gjort rett??

Da er jeg mer bekymret for kvaliteten på utstyret som enkelte skolehester går med..

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    25
    Bilder
    8
    Der jeg red tidligere så var som regel hestene ferdig påsalet, siden de gikk et kurs før mitt. Men om jeg skulle ri en hest som ikke hadde blitt brukt allerede måtte jeg sale på den selv. At det gikk så lenge mellom hver gang jeg fikk sale på selv gjorde at det tok ganske lang tid før jeg ble sikker på plassering av hodelag og sal på hest, desverre. Der jeg har fôrhest nå ser det ut som om de fleste hestene blir salt på på forhånd og klargjort til kursdeltakerne. Jeg tror det hører sjeldenheten til at selve ridelæreren saler opp hester, den oppgaven faller nok ofte på stalljenter i ulike aldre, etter min erfaring.
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Hadde samme opplegg som deg Malene_Fiola. Jeg tror de passet på at de lavere trinnene (nybegynner) fikk timene som var først eller etter pausen (times pause mellom 2 par timer) sånn at de var sikret å få sale på. Det var meningen at det alltid skulle være hjelp tilgjengelig, noe som kunne være så som så, alt etter hvem i stallgjengen som var tilgjengelig. Skulle man sale på en hest som ikke var ute på første time, så var jo ikke ridelærern der.

Aldri opplevd at en hest ble stående med utstyr på hvis den ikke skulle gå en time.

Jeg har opplevd forskjellige ting forskjellige steder. Men det stedet jeg rir på nå saler jeg så og si alltid på og av hesten selv, om den ikke har vært brukt rett før jeg kommer eller noen overtar den rett etter at jeg er ferdig med timen. JEg har den siste tiden ridd på den siste timen for dagen , så da har jeg kunnet dulle og kose litt med hesten etter timen. Ta på dekken og sånn. Veldig koselig egentlig.
    Her står aldri hestene med sal på en time de ikke blir brukt.

^ Det har jeg også opplevd, altså på med dekken osv! Har vært nødt til å gå ut i paddock og hente hest, plukke av dekken, gå over hest og sale opp, flaks at jeg var der i god tid før timen da.

Jobber for tiden på rideskole, de som ikke er store nok/klarer sale opp hestene sine saler vi opp for så de er klare til de kommer. (innimellom er det teroritimer osv, der vi lærer de å pusse/sale opp osv)
    Dette er da de en/to første timene. De som kommer etter det klarer pusse/sale opp selv, men noen trenger hjelp.
    De fleste kommer halvtime før for de syns det er morsomt å pusse/sale opp, de få som ikke kommer før saler vi opp for. :)
    - Eva & Lugano -

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Problem med påsaling.
    Av PennyLane i forumet Problematferd
    Svar: 15
    Siste innlegg: 09-02-2011, 17:59
  2. Tromsø rideskole
    Av lise994 i forumet Rideleir/rideskole
    Svar: 20
    Siste innlegg: 01-06-2010, 03:50
  3. EKT-rideskole..
    Av Cherita i forumet Jobb/utdanning
    Svar: 30