Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 23

Re: Påkjørsel av løs hest, og forsikringsansvar ift bilskade

Hest blir sett på som vilt, så er bileier sin "skyld", uansett.

Skrivefeil og andre rare ord forekommer pga teit android

Siter Opprinnelig skrevet av Vals Vis innlegg
    Hest blir sett på som vilt, så er bileier sin "skyld", uansett.

Feil. Hest blir sett på som husdyr på lik linje med sau og ku. Ikke vilt.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Re: Påkjørsel av løs hest, og forsikringsansvar ift bilskade

Det er hva jeg har hørt fra mitt forsikringsselskap, at det går under vilt. Men om man kan bevise at f.eks gjerdene ikke var gode nok, kan ansvaret falle på eier.

Blir hund og katt også regnet som "vilt" - eller er det forskjell?

Noen som vet om det er forskjell på chippete og ikke-chippete dyr - er de fremdeles "vilt"?

Nå skal jo - i teorien - alle hunder katter OG hester være chippet. Har forsikringsselskapene noen skiller?

Så lenge motor er på bilen er bilen den skyldige.
    All påkjørsel er bileiers feil. Tror dette gjelder også ved andre myke trafikanter?

Jeg hørte engang at hvis man skal ri forbi en bil og hesten sparker til bilen er bileier ansvarlig.
    Hvis motoren ikke er på (parkert bil) og man rir forbi så er det ikke bileier, men så spørs det da...... om noen melder seg.

Jeg hørte bare at eneste måten en bileier skal forsikre seg om å ikke stå ansvarlig når det kommer ryttere langs veien er å skru av tenningen istedet for å stå med tomgang.

Det er i mitt hode mer riktig at heste-eier har en viss form for ansvar ved enkelte tifeller. Men man må vel forholde seg til virkeligheten.

Påkjørsel av løs hest, og forsikringsansvar ift bilskade

Motor trenger ikke være i gang :)

Hund går ikke inn under husdyrkategorien (hest, sau, ku).

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Junior Member Abbisen sin avatar
    Ble medlem
    Apr 2013
    Sted
    Ringebu
    Alder
    29
    Bilder
    2
    Siter Opprinnelig skrevet av Aina Vis innlegg
    vedrørende skyldspørsmål. Det finnes jo tilfeller der hesten treffer bilen og ikke omvendt. Senest i fjor hadde vi en kuskeløs travhest i full panikk på veien her hvor jeg bor. løp i motsatt retning i full fart og hadde løpt meg ned om jeg ikke hadde passet meg. Hadde denne hesten truffet en bil ville jeg satt ansvaret på kusken og ikke sjåføren? Vanskelig det der.
    Enig med deg. I Nederland er det en separat ansvarsforsikring som du er forpliktet å ha. Den tar disse sakene.
    Det er en litt rart at hvis din hest er løs på vegen at bilsjåføren må ta ansvar for dette.

Jeg har lurt på dette mange ganger i banken, men de sa at de visste ikke...
    Bra at det er så klart skrevet her !

Bilfører har ansvar for ikke å kjøre på noen dyr eller andre mye trafikanter. Tror det er derfor bilforsikringsselskapet blir erstatningsansvarlig ved påkjørsel? Om en rytter rir hesten inn i en bil og volder skade, forstår jeg det slik at bileier ikke kan ha ansvar (men som dere skriver gjelder dette kun om motoren er skrudd av, ellers vil det alltid kunne bli reist tvil om hva som egentlig skjedde).

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    Siter Opprinnelig skrevet av Aina Vis innlegg
    Hvis dette berører bileiers forsikring, hvordan vil det da påvirke bonusen?
    De fleste forsikringsselskaper har påkjørsel av dyr unntatt bonustapet. Dette forutsetter imidlertid at du ringer politiet og melder fra om påkjørselen.

Hester havner veldig i gråsonen, ettersom hest på frifot er som vilt å regne oppførselsmessig, erstatningsverdig/pliktig som husdyr siden den eies, og som kjøretøy å regne om den ferdes under kontroll av mennesker.

Ikke rart alle forsøker å skylde på hverandre de gangene uhellet faktisk er ute..

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 103
    Siste innlegg: 03-01-2014, 00:47
  2. Anmelde påkjørsel av ukjent dyr?
    Av Rosita! i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 12
    Siste innlegg: 16-11-2007, 08:31

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg