Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 37
    nei men det er hvertfall heller ikke stereotypisk adfærd. Det er som lek å regne spør du meg.
    Noe føll gjør og er ikke herming. Samspill er vel et bedre ord.

Det var nettopp et program på NRK om intelligente dyr der de var innom tema om sosial samspill. Også en egenskap for flokkdyr.
    Det er langt fra å herme etter stereotypisk adfærd. Sånn sett er det jo ikke en uvane de tingene Ville og Mini gjør.
    Veving, sluking og biting er ikke lekeadfærd overhodet.

Jeg er enig i at stereotypisk adferd ikke er "smittende" uten at det finnes mange faktorer som utløser det hos flere hester. Men forstår ikke helt forskjellen mellom speiling og herming. Jeg opplever også at hester speiler adferd som ikke er nødvendig for dem som f.eks kvistbæring, bading i vannstamp osv. Har også to brødre som er veldig nære hverandre og bestekompiser. Den ene har alltid hatt en merkelig greie med å krysse bakbeina når den hviler en bakfot. Den andre gjorde ikke dette før de hadde gått sammen et års tid. Nå kan den andre også rett som det er stå med kryssede bakbein. Og ingen andre hester i stallen gjør det. Jeg tror også at for at speiling på ulike ting skal skje, så må den som tar etter være interessert i den andre den lærer av.

Kan det har noe med rang i flokken å gjøre? Min hoppe er typisk midt flokken, hun er ikke en ledertype. Hoppen hun deler paddock med, er veldig leder, og hun gnager på tre. Min gnagde ikke på tre før de to begynte å dele paddock, etter en stund prøvde min også å gnage, så i grunn ut som hun prøvde å etterligne den andre? Min prøvde et par ganger, men ga seg med det og har ikke gjort det nå på lenge. Den andre gnager som en kanin der hun kommer til. Jeg funderer på om en hest lavere på rangstien vil kunne prøve å herme/speile en hest over seg for å vise en underdanighet eller tilhørighet? Lunsjvrøvler litt nå, så bær over meg og teoriene mine

Tja. Når hun går med bare en hest så er det jo naturlig at hun blir interessert i den og vil ha kontakt med den, så da er det vel ikke så rart at den inspirerer. Har aldri opplevd her at noen speiler ranghøye dyr for å oppnå noe i allefall. med både kvistbæring og stampbading var det en unghinst og en relativt "lavt rangert" hest som begynte først. Men de som tok etter er de som vanligvis bruker tid sammen med disse hestene.

Harneshaug
    Guest
    Mammut har en tendens til å veve når han blir stresset/kjeder seg/vi tar ut andre hester før han ol. Ikke så mye som før da han kom, da hoppet han fra fot til fot, nå er det bare "vanlig" veving. Han er jo aldri inne mer enn 8 timer (sukk) men han er hysterisk på sin 4*4m stor boks for å bli igjen inne om andre blir tatt ut, man må jo få trimme de andre hestene også. Selv om han har selskap så vil han bare være ute.
    Albert har nå stått her i 1,5 år og han viser ingen tegn til å herme i alle fall. De står ved siden av hverandre med bare halvvegg mellom og det er nesten så Mammut kan "slå han ned" om Albert kommer i veien. Det jeg ser er faktisk det motsatte, at Albert kan stoppe Mammut i transen sin ved å legge hele halsen og hodet inn "over Mammut" sitt og klø han på manken eller blokkere han for å liksom trøste eller roe han ned... Vet ikke om det er derfor han gjør det man han stagger han i alle fall så pass at han slutter for en god stund, da er jo vi allerede ute og da bryr han seg ikke om å stresse mer. Det har vel mer å gjøre med at Albert senser at Mammut blir usikker enn at han skal stoppe adferden?
    Da Albert ble redd for rakettene i romjula og begynte å stresse rundt på beitet pakket de andre 5 hestene han inn i midten så kan var klemt inne og omgitt på alle kanter, da roet han seg tvert. Fasinerende å se på.

Ellers enig med Lopke da jeg også har stor tro på Andrew sin forskning, mye pga at den er så godt dokumentert og gjennomført over mange år med nøye kriterier lagt til grunn. Det er ikke bare observasjoner.

Mye av det som blir nevnt her eller om slike beiteting er jo leik, da tar de tak i det som stikker ut, det som løsnes, det som er enklest å rive av :)

Har et eksempel til jeg :)

Fjordinge jeg hadde elsket å tygge på trærne i luftegården. Såpass mye at det så ut som om vi hadde bevere på bruket. Begge de to hestene som gikk med han tok etter og de tre har gnagd ned omtrent alle trærne. Så flytter fjordingen og de to andre blir stående alene. Begge tygger like mye på trærne som før. Helt til sommerferien og de blir sluppet på beitet. Da blir det jo et naturlig stopp. Men da de kom tilbake om høsten var det ingen av dem som gnagde på trærne. Selv nå, etter flere mnd i luftegård, har ingen av dem begynt med det igjen.

Facinerende å høre om rakettene og hvordan de beskyttet Albert! Har jo hørt om lignende med aldri sett det i praksis.

Det med å roe ned stressede hester har jeg også sett her. Ville er jo en supergiret sjel som lett lar seg stresse om noen tar ut andre fra luftegården. Flere ganger har jeg sett at Mini har stoppet evt løping og roet han ned :)

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Kan det være at de tilfellene der Albert stopper vevingen, og flokken pakker inn den som er redd, er fordi de vil stagge uroligheter/ustabilitet fordi det er en fare for flokken? Individer som ikke er "til stede" eller er ustabile, kan kanskje tiltrekke seg rovdyr.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Har en hest på stallen som er ekstrem luftsluker,men ingen av de andre hestene som har stått med den eller står med den nå har begynt med det samme. Hesten min står ved siden av tror jeg ikke ser helt hensikten i tullet hennes
    ♥Vindir-03♥

Jeg har ikke opplevd at slik stereotyp adferd har smittet. Det har vært hester med slik adferd innom de på de stallene jeg har stått, men det har ikke smittet over på andre.
    Hollywood og Henriette

Ja, det kan skje at andre hester tar etter, men det betyr ikke at det må skje. Unge hester, spesielt føll/åringer som har de voksne som rollemodeller er nok mer tent på å ta etter enn voksne hester. Men ja, andre hester kan plukke opp uvanen, men som oftest går det greit med de andre selv om man har en luftsluker på stallen. Men man vet aldri hvordan dette utvikler seg på forhånd siden alle hestene er forskjellige individer, og alle er mer eller mindre lettpåvirkelig enn andre. Luftsluking er jo nå bevisst at ofte skyldes mage(sår)/fordøyelsesproblemer, men selv om hesten er blitt frisk igjen, så er det veldig vanskelig for den å slutte med den innlærte adferden med luftsluking. Jeg vil også tro at hester som står mye inn og kjeder seg på boksen sin, og som får en luftsluker til nabo, fortere vil plukke opp denne uvanen enn hester som er mye ute. Men det fins like mange meninger som det finns årsaker og forklaringer. Har selv akurat kjøpt meg en hest som er luftsluker (hun har vært det fra hun var veldig ung) og jeg er også litt urolig for at den andre hesten min (5 åringen) vil lære seg denne uvanen av henne. Håper inderlig ikke det, men nye hesten min kommer hit i morgen, så vi får se hvordan det utvikler seg. Men ja, jeg er litt spent og urolig på akkurat det jeg og
    [url]http://www.hest.no/blogg/?bid=1285[/url]
    [url]http://www.youtube.com/watch?v=OjnjPzsb9go[/url]
    :wav:

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Kjøpe "skikkelig" hest når man bor på landet uten ridebane?
    Av carambee i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 63
    Siste innlegg: 19-05-2012, 00:12
  2. Lyst å se en skikkelig "flyver" ?
    Av MonaB i forumet Diverse
    Svar: 446
    Siste innlegg: 18-04-2010, 13:11
  3. Vil dere hjelpe naboen å bli "årets motorsportnavn"?
    Av mallilen i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 14
    Siste innlegg: 05-11-2009, 09:38
  4. "Standard" høyde på "hæler"? (framhøver)
    Av Nikita i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 13
    Siste innlegg: 21-09-2009, 08:26
  5. Skikkelig "cat fight"
    Av stall grønli i forumet Andre dyr
    Svar: 8
    Siste innlegg: 10-02-2009, 19:24

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg