Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 37
    Nova har en nabo som iblant sliper tenner langs boksdøra (metall). Dette har hun absolutt fanget opp, da jeg tok henne en dag i å gjøre det selv. Ga beskjed til henne om at hun ikke fikk lov, og fortet meg til Horze for å kjøpe anti-bit :P Har ikke sett henne gjøre det i egen boks siden, men hvis hun står bundet utenfor naboens boks har jeg sett hun har gjort antydninger til å gjøre det et par ganger! Merkelig... :P Men har heldigvis ikke utviklet seg til et problem :)

Tror absolutt det kan smitte... spesielt på unge hester. Er vel individuelt som alt annet :)

Det er snodig at en forsker med doktorgrad i hesteadfærd (etologi) konkluderer det motsatte. Men jeg gidder ikke "overbevise" noen.
    Det finnes et senter i Autralia som utelukkende forsker på hesteadfærd. Jeg vil faktisk være så frekk å påstå at de vet hva de snakker om.

http://www.aebc.com.au/

Og konklusjonen deres er at hester ikke hermer.

Når den nye "naboen" er skikkelig luftsluker..

Ei unghoppe jeg hadde før hadde ingen unoter før hun fikk en ny nabo som gnagde på boksen. Kun dager etterpå var hun i full gang med å tygge på treverket! Har sett flere eksempler også, så mine erfaringer tilsier at hesten kan kopiere atferd!
    Hvil i fred, Chipollini ♥ 1.7.1998 -18.4.2012 ♥

Nye drømmer, nye håp! ♥ Aurora og Dalton ♥

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Det er snodig at en forsker med doktorgrad i hesteadfærd (etologi) konkluderer det motsatte. Men jeg gidder ikke "overbevise" noen.
    Det finnes et senter i Autralia som utelukkende forsker på hesteadfærd. Jeg vil faktisk være så frekk å påstå at de vet hva de snakker om.

Mye mulig de ikke hermer, men jeg veit de speiler både mennesker og andre dyr. Så får man heller krangle om definisjonen på speiling og herming, og hva forskjellen er :)
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Uansett professorer eller menigmann: Noen hester tar ikke etter andre, mens noen tydelig gjør det - altså "begge deler, takk..."
    Man trenger ikke forske for å finne ut av det, når man har sett en del hester gjennom en god del år.
    Men hvilke hester som tar etter uvaner, og hvilke som gir beng i hva naboen gjør - det står ikke skrevet i panna på hesten, liksom.
    Og man kan ikke finne ut hvorfor nabohesten sluker - bare håpe at ens egen ikke tar etter - og håpe at professorene har rett...

kronisk lakenskrekk Gudhild sin avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Toten
    Alder
    29
    Kaldblodsen min sto ansikt til ansikt med en luftsluker i et år, å det har ikke han begynt med. Men han er fæl til å ta etter andre på ridetur. Eks. Så red vi bak en spenstig fullblods og hun gikk sidelengs og gjorde en merkelig hoppebevegelse, å han gjorde det samme på akkurat samme sted. Puttet han lenger bak i "følget" ved en rolig dølagamp og da var han også helt rolig. Så hva er herming, å hva er speiling og hva er egentlig bare overlevelsesgener?

Takk for svar alle sammen, ser ut for at det ikke finnes en konklusjon her og at det er opp til individet. Vurderer å henge opp en garding mot vår nye nabo, det kan vel ikke skade. det er ikke min hest som sluker men en ny nabo.

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg

Hvordan lærer føllene i en flokk da? De speiler jo ofte adferden tin sin mor og andre individer. Har mye sansen for det McLean skriver men hvordan han kan konkludere med at hester ikke speiler andre sin adferd skjønner jeg ikke helt og ser mange eksempler på at hester speiler hverandres adferd. Det finnes også andre adferdsforskere som sier at de finner at hester speiler adferd.

Dog har jeg liten tro på at hester uten videre hermer etter stereotypier for da er det ikke kontakt mellom individene (den som sluker er dopet ned og i sin egen verden). De tilfellene jeg ser av speiling er når hestene er veldig åpne og tilgjengelige for hverandre mentalt. Hadde et eksempel på det forrige uke. Ene unghesten begynte å leke med pinner. Gikk rundt og plukket opp greiner og bar dm hit og dit. Dagen etter var det 5 hester som for rundt å gjorde det samme. MEN det var ikke tilfeldig hvilke hester det var som gjorde dette, det var de som har størst lekebehov.

Jeg husker ikke alt i den boken, men den forklarer tydelig forskjellen på hvorfor hester er i stand til å speile andres adfærd og hvorfor de ikke hermer.
    Det er en forskjell og den blir beskrevet. Det er ikke snakk om hvilket ord man bruker, men at speiling og herming er 2 forskjellige ting.

Men ut fra det jeg hsuker i farten, mye av det føllet gjør etter sin mor og andre lekekammerater, er instiktiv handling. Noe de MÅ lære for å overleve.
    Stereotypisk adfærd er ikke instinktiv adfærd. Man mener jo til og med i noen kredser at hester med stereotypisk adfærd har en form for hjerneskade (eller psykiske problemer).
    Ser man adfærden hos mennesker med stereotypisk adfærd så er det ingen tvil om at den kommer av uheldige omstendingheter og problematisk miljø.

Mennesker (rovdyr) og hester har også 2 forskjellige læringskurver. Eller måte å lære ting på.
    Et rovdyr planlegger (angrep på sitt bytte) den er utspekulert og den kan herme og late som om.

Byttedyr (hest bla.) løper når de blir jaktet på. Det er helt instintivt. De planlegger ikke, de løper først og spør etterpå.
    Hesten må være noe av det mest nevrotiske dyret som finnes.

Man mener f.eks at stereotypisk adfærd finnes blandt villhester. Det er det nok en grunn til.
    Når flere hester oppfører seg rart på tur, det samme stedet og "gjør det samme" er det nok ikke snakk om herming, men instinktiv adfærd som gjør at en flokk overlever. Når en hest løper, så løper de andre og (villdyr), når en hest reagerer på noe vil andre og gjøre det. OM de reagerer så tydelig at vi mennesker merker det har noe med trening og hvor rolige og trygge hester er i trafikk f.eks.
    Men jeg synes overhodet ikke det er rart at 2 eller 3 hester reagerer likt på tur, men jeg tror det er stor sannsynlighet for at VI mennesker ikke ser det de reagerer på. Fordi vi tenker forskjellig.

men jeg anbefaler å lese boka, den forklarer hvorfor hester ikke hermer og hvorfor de speiler. Og hva som er forskjellen.

Er dette speiling eller herming?

1. Ville biter av seg koppen. Mini ser på og biter av den andre koppen til Ville.

2. Ville kaster all høyet ut av krybben. Min ser på og gjør det samme.

3. Ville tar tak bak i dekkenet (bak i kanten mellom haleflapp og dekken) til Mini og løfter han opp. Mini prøver på det samme med Ville.

4. Ville løfter opp melassekannene og kaster dem bortover. Mini ser på og gjør det samme.

- ingen av disse tingene er livsnødvendige eller instinktive for hest.

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Kjøpe "skikkelig" hest når man bor på landet uten ridebane?
    Av carambee i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 63
    Siste innlegg: 19-05-2012, 00:12
  2. Lyst å se en skikkelig "flyver" ?
    Av MonaB i forumet Diverse
    Svar: 446
    Siste innlegg: 18-04-2010, 13:11
  3. Vil dere hjelpe naboen å bli "årets motorsportnavn"?
    Av mallilen i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 14
    Siste innlegg: 05-11-2009, 09:38
  4. "Standard" høyde på "hæler"? (framhøver)
    Av Nikita i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 13
    Siste innlegg: 21-09-2009, 08:26
  5. Skikkelig "cat fight"
    Av stall grønli i forumet Andre dyr
    Svar: 8
    Siste innlegg: 10-02-2009, 19:24

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg