Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 4 av 4 FørstFørst ... 2 3 4
Viser resultater 31 til 37 av 37
    Gamle hesten min var luftsluker, han sto ved siden av fjordingen min inne, men påvirket ikke han.
    Ute derimot så klarte han og påvirke den ene 6åringen vi har stående. Han begynte å stelle seg opp ved stolpene som ontario brukte, for så å prøve å sluke. Denne hesten er veldig leken og barnslig og han har tatt med seg sin mors "masing" når han spiser kraftfor. Han løfter det ene forbeinet, men sparker ikke.
    Team Terror

Liisa&Ulvar

Jeg ville ikke fryktet den type "læring", men fryktet at den type oppstalling har "produsert" den type atferd. Da min forrige hingst begynte å sluke luft, var det flere som allerede var luftslukere på samme sted - som han ikke kunne "se". Slik atferd finnes overhodet ikke blant "villhester" dvs rømte tamhester, så forutsetningen for utvikle steriotyp atferd er "menneskebasert" miljø/oppstalling. Av nyere forskning som pågår synes jeg denne var interresant:

"This year’s symposium started with Dr Emma Crieghton (Newcastle University) presenting her work on group housing for horses. Although intuitively many of us would suggest that keeping a social prey species in a small wooden box for many hours a day is not going to meet their behavioural needs, stabling horses is an embedded part of equestrian culture in the UK. Emma first compared horses living in single stables to humans living in jail cells. Keeping horses in stables results in well-documented behavior problems such as stereotypical behavior (crib biting, weaving, box walking etc.). Research shows that the more time horses spend in stables the more behavioural problems are reported by the owners and that stabled horses have disrupted feeding behavior and are more likely to have an abnormal level of activity upon release."

Når det gjelder "speiling" osv, er det utfra dagens viten, ikke bevist at hester lærer på den måten. Jeg vil si "takk og lov" for det, for en av mine skur opp vannkraner osv, og tømmer hele brønnen. Vi kan binde den fast, gjemme slangen osv, hun gir blaffen og fixer det likevel. Jeg tror det er viktig å ikke blande "herming" sammen med andre faktorer. Å bruke andre hester for "lære" andre, er et gammelt triks, f.eks leie en uredd hest i henger, for å deretter ta inn en skeptisk. Men det har ikke noe med "læring" å gjøre, det har med å etablere trygghet. Det samme gjelder vannstampen her, en tømte den, så begynte alle med det samme. Kunne se ut som de lærte av hverandre, men jeg vet de andre var skeptisk til vann, men ble trygge når en gikk foran som et "godt" (les:dårlig) dårlig eksempel. Kort sagt; "what you see is not what you get":)

Bare å installere cribbing rings, da vel :P http://thefundamentalsofequinedentis...ing-rings.html Så slutter den sikkert, hvis den i det hele tatt begynner.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Ser forøvrig at DocT sier det samme som deg Wildy, at smitteeffekten nok er lav, men at det er oppstallingen eller forhold i oppstallingen som gjør at flere får uvanen.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Amen!

men vil man tro at hester hermer så tror man det. Uansett hva forskerne sier. Tro flytter fjell!
    jeg er veldig enig med Wildy!

Vi har aldri hatt luftslukere på stallen.
    Stått på samme sted i 10år nå. Og vi har hatt en del hester her, men ingen som har begynt å sluke før rocky da prøvde og herme etter Ontario.
    Men jeg tror det kan ha noe med at rocky er så sinnsykt(!) nysgjerrig, på absolutt alt. Derfor skulle han også prøve å se hva som skjedde på stolpen. Vi tok han bort fra Ontario igjen og han sluttet helt.
    Så jeg tror det kommer veldig ann på hesten.

Får grøssninger så det holder når jeg ser de grusomme ringene..
    Team Terror

Liisa&Ulvar

Jeg ville også ha sett på forholdene i en stall med flere luftslukere.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Kjøpe "skikkelig" hest når man bor på landet uten ridebane?
    Av carambee i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 63
    Siste innlegg: 18-05-2012, 23:12
  2. Lyst å se en skikkelig "flyver" ?
    Av MonaB i forumet Diverse
    Svar: 446
    Siste innlegg: 18-04-2010, 12:11
  3. Vil dere hjelpe naboen å bli "årets motorsportnavn"?
    Av mallilen i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 14
    Siste innlegg: 05-11-2009, 08:38
  4. "Standard" høyde på "hæler"? (framhøver)
    Av Nikita i forumet Høver og hovpleie
    Svar: 13
    Siste innlegg: 21-09-2009, 07:26
  5. Skikkelig "cat fight"
    Av stall grønli i forumet Andre dyr
    Svar: 8
    Siste innlegg: 10-02-2009, 18:24

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg