Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 5 av 5

Håndhest - Noen råd?

Nå skal jeg begynne og ha med fjordingsfrøkna vår på tur som håndhest. Vi har nå drevet med trent med det på banen så begge hesta skulle bli vandt med det, og det går veldig bra! Vi har prøvd oss litt uten for banen også og da har det gått enda bedre!

Men det jeg lurer på, er det noen her inne som han noen gode råd og tips om hva man burde gjøre, og event tenke på når man legger ut på tur med håndhest?
    ,¨`·.·´¨,
    `·.¸ Major Tabac ♥
    - alt er mulig, det umulige tar bare litt lengere tid!

Du kan ikke trene en hest med høye rop,
    og så forvente at den skal adlyde når du hvisker!

Usosial tulling flaana sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Ha håndhesten på høyre siden så den skjermes fra trafikk om dere skal ferdes hvor det kan komme bil. Ellers sørger jeg for nok tau og beinbeskyttere om vi skal ha litt fart.

Langt nok tau og hester som svarer på stemmekommandoer. Hesten skal kunne følge på slakt tau og stoppe når den andre hesten stopper.

Og ikke glem håndhesten, altså, korriger før den er for langt frem/for langt bak.
    Jeg bytter side, da jeg selv føler jeg ikke klarer å sitte helt likt over hesten jeg rir når jeg har håndhest, selv når den går på slakt tau. Fokuset mitt blir litt dratt mot håndhesten, og da blir det litt påvirkning på sitsen også

Tinkertanker ellbell sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Heradsbygd
    Alder
    32
    Bilder
    23
    Jeg festet enkelt og greit hesten fast til hesten jeg red på med et sånn quick-release-tau jeg. Men nå var det 700kg tinker og 250 kg islandshest-2åring da. Islandshesten var også trent på å høre på stemmekomandoer, følge ridehesten og slikt og de var veldig godt kjent med hverandre. Hadde med et langt tau hvis vi skulle ri på sti - da gikk håndhesten bak. Utrolig koselig og veldig greit.

Begynte først å holde i tauet, men unghesten hadde en sånn periode der han stoppet bom og nektet å gå lenger. Hver gang ble enten jeg dratt ut av balanse og av hesten jeg red eller han kom seg løs. Etter et par turer der trekktinker'n bare dro ham med seg skjønte unghesten at det ikke hadde noe for seg...

Når man har trent litt på det er det i grunnen ingen sak å ri med flere håndhester heller. Her er jeg på vei ut med 3 stk. Pleier å gjøre det når vi flytter mange hester fra beite til beite. En hest på hver side og en bak. Den bak må selvfølgelig være lydig på kommandoer og ikke prøve seg på å løpe forbi og slikt. OG man må ha full kontroll på hesten man rir på.

Only those who greatness see in little things, worthy are the simple, are happy in their ways. -Runrig-

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Håndhest!
    Av Mustang i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 11
    Siste innlegg: 11-03-2010, 14:05
  2. korrigering av håndhest?
    Av proscenia i forumet Hestepsykologi og atferd
    Svar: 3
    Siste innlegg: 17-07-2008, 13:18
  3. Håndhest
    Av Silje og Tindra i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 38