Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Hvilket bitt?

Hvilket bitt?

Hei.

Har ei kaldblods hoppe, som er veldig hard i munnen å jeg har problemer med å holde henne igjen. Når jeg rir henne, og skal trave så biter hun seg fast i bittet og har ingen sjans til å stoppe henne. Når jeg kjører så klarer jeg og holde henne igjen men er svært tungt, og føler jeg skal rive av armene mine å munnen hennes, for å si det sånn :(

Bruker vanlig trinsebitt og travbitt, to delt. Vet at jeg ikke har rett bitt, men skal kjøpe et nytt et, men så kommer det store spørsmålet. Hvordan bitt skal jeg kjøpe?!?
    Har ikke erfaring med bruk av sterkere bitt, fordi den forje hesten jeg hadde var ikke bitt noe problem.

Så vis noen har forslag til et annet ride og kjøre bitt så rop ut, skriv gjerne fordeler og ulemper med bitte, erfaringer eller andre ting ? :)

Før du prøver noe sterkere ville jeg prøvd et med tredelt eller rett munnstykke, f.eks et muffe eller trinse. Min liker ikke todelt, han blir tung og seig i munnen. Er en del andre milde bitt typer enn todelt og prøve, med forskjellige bittringer og munnstykker. Om det skulle vise seg at du skal prøve på et stangbitt ville jeg prøvde på en jaktkandar(med rett munnstykke). Jeg har masse gode erfaringer med det på andre hester.
    ,¨`·.·´¨,
    `·.¸ Major Tabac ♥
    - alt er mulig, det umulige tar bare litt lengere tid!

Du kan ikke trene en hest med høye rop,
    og så forvente at den skal adlyde når du hvisker!

Send en mail til Skoies og Lousie, hun kan sikkert hjelpe deg :)

Kanskje et tynnere tredelt kan være noe? Er tennene i orden og sjekket?
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Jeg har god erfaring med lærkledde en-toms bitt på strie kaldblodser. Jeg ville også prøvd tre-delt eller rett bitt først.

Men vet du hvorfor hun blir så stri? Du kan godt jobbe med å få henne myker i munnen. Det beste er å jobbe mye med overganger, stoppe, rygge. Lær henne hvordan bittet fungerer på nytt, start fra bunnen av. Jeg jobbet med en kaldblodshingst på den måten. Jeg startet med å tømme kjøre og hadde på grime med leietau i tillegg, slik at om han ikke reagerte på bittet kunne jeg stoppe han ved å drai grima fremfor å dra han i munnen. Vi øvde masse på skritt-stopp-rygge-skritt-stoppe-rygge, når det gikk bra begynte jeg å trave så vidt med han. Hele tiden trav-skritt-stopp-rygge osv. Når dette satt prøvde jeg å ri han, hadde igjen på grime og leietau slik at jeg kunne stoppe han med den fremfor å dra i munnen. Hesten fungerte helt supert, og stopped med en gang jeg tok i tømmene.

Det er virkelig verdt å jobbe med dette problemer fremfor å måtte bruke sterke bitt, hestene blir mye mer avslappet også når de ikke går og "kjemper" mot bittet hele tiden.

Andre ting som er verdt å nevne er om du har sjekket henne i munnen. Eller om det er treningsopplegget osm gjør henne stresset/ivrig. Kjører du intervaller kan det være det er bedre å unngå det helt om hun blir heit av det f.eks.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Hvilket bitt?
    Av Karolinee i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 9
    Siste innlegg: 05-05-2012, 03:56
  2. Hvilket bitt??
    Av 200silje i forumet Utstyr
    Svar: 21
    Siste innlegg: 22-03-2010, 09:47
  3. Hvilket bitt?
    Av Sigrid i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 10