Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 8 av 8

stop and turn rope noseband hackamore??

i hvilken del av Westernverden brukes dette og til ka??

Prøvet at spørre denne såkalte Western ekspert herinne men fikk aldrig svar så prøver her..

Noen spesiell grunn til at du lurer? Det finnes jo hundrevis av rare bitt innen westerngrenene, mange av de veldig sterke. Det er jo først og fremst til mekanisk kontroll i fartsgrenene som barrel racing, roping etc man finner det store mangfoldet. Det finnes jo f.eks. egne ropingbitt til å bruke når kjevebenet er skadet av bittbruken. Aldri sett annet enn ''standard'' bitt i reining og pleasure. Tror ingen i Norge har full oversikt i bittjungelen (da må man vel nesten ha drevet med hest lenge i junaiten og helst jobbet i en stor utstyrsbutikk :p), så her er vel google tingen. Av det jeg kunne se av søk er det en hackamore med repneserem og i stedet for curbstrap er det en stålstang, høres ikke behagelig ut å ha på fjeset.
    Sist endret av zeldis : 10-12-2012 kl 23:59 Årsak: skriveleif

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    For å hjelpe Tanja på vei da, hva blir forskjellen på denne og en vanlig hackamore?

De ropeband-hackene jeg har sett, har i alle fall virket mye, mye skarpere enn den "vanlige" hacken. Søkte opp ordene/navnet på bittypen og fikk opp denne siden:

http://www.equinenow.com/store-item-32866

Ikke noe jeg ville ridd med selv .. Var i fjor sommer og prøvde en unghest som var blitt "tilridd" og der de av og til brukte tauhack (flettet skinn). Den hadde sår på neseryggen.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Denne er jo myyye mer brutal enn en vanlig hackamore. Vil tro den metallstanga mot undersiden av kjeven gir endel ubehagelig press. Kanskje mer ''egnet'' til direkte tøylenbruk sideførende enn vanlig hack da delen under haka ikke bøyer seg. Etter mitt skjønn havner den i gruppen utstyr man ikke trenger hvis hesten kan ris med så lette signaler at man kan bruke den uten å risikere vevsskader.

bare lurte på i kas dele av western verden den brukes !!

en ting mer en hack et bitt el ka me bruker er vel bare så sterke som hånden som føre det.

Så du vil ikke vite noe annet enn spesifikt hvilke aktiviteter denne hacken brukes til? Da tror jeg google er til mer hjelp enn westernrytterne her inne (inkl eksperten som neppe har oversikt over alle typer utstyr i alle grener - det er mange grener og mye utstyr!). Ut fra det jeg kunne finne ser det ut som den hører hjemme i barrel racing.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Two fingers and a noseband
    Av Bea i forumet Utstyr
    Svar: 7
    Siste innlegg: 05-02-2012, 00:48
  2. sliding stop
    Av britney i forumet Westernridning
    Svar: 10
    Siste innlegg: 07-05-2010, 15:37
  3. Stall Frisk? *rope på Torhild*
    Av -Marit Petra- i forumet Utstyr
    Svar: 11