Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 3 av 3

steglengden til hesten min

Hei :)

jeg sliter litt med å finne en passende steglengde til hesten min, haha har greid det fint til andre hester men akuratt henne er klarer jeg ikke! :o

Hun er en liten varmblods på rundt 160-165, tror ikke stegene hennes er så store. men er egentlig det jeg ikke helt klarer å finne ut men hva sånn ca tror dere hun går på? tenker da sånn stuss-serie, 3m i mellom? pleier det ikke ligge på rundt 3m-3,5m?

og en annen ting hvis hun har små steg, er det da lurt å trene på det i mellom kombinasjoner? for bør vel trene på det vi møter i konnkurranse selv om dette blir litt langt?
    Team Tessa og Mac'ern

Tilbake i de dager da jeg drev med sprang var jo variering av steglengde en av tingene som ble trent på ja. Hun har en "foretrukket" steglengde som dere med litt trening burde kunne både øke og korte litt på. Da vil du etterhvert kunne få plass mellom enhver kombinasjon. Noen ganger må du korte og legge inn et ekstra steg, andre ganger må du kanskje lange skikkelig.

Akkurat på stusshopping skal det jo ikke være noe galoppsteg mellom, så her får man ikke trent så mye på å lenge eller korte steg.

Kan ikke hjelpe deg med hvordan du finner ut hennes steglengde. Ser litt for meg løshopping uten at det er hinder jeg da, bare to bommer, så kan du telle steg hun får inn mellom bommene når hun er løs. Så har du kanskje noe å gå ut fra :)

Standard galoppsteg har jeg lært er 3-3,5 meter på hest.

Om det blir langt eller kort mellom to hinder kommer an på veldig mye mer enn bare hvor stor steglengde hesten har. Det er høyden på hinderne, baneunderlaget, hvilke type hinder man hopper og særlig hvilken grunngalopp man rir i og hvordan man treffer på første hinder.

- Kommer man stort på første hinder får man ofte litt trangt, mens om man kommer i bånn på første hinder så må man ofte ri frem for å få de stegene som avstanden tilsier at det skal være.

- En okser tar mer sprang utav hestene enn en rekk, noe som betyr at i okser-okser kombinasjoner må man ofte trykke på litt mer enn i rekk-rekk kombinasjoner. Men så må man heller ikke trykke så mye og komme så nære at hesten hopper for høyt uten å strekke seg nok, eller komme så stort at hesten lander for tidlig og mister fart.

-Når man hopper bane så kan man også ha en tendens til å få det trangere utover i banen etterhvert som hest og rytter kommer igang og blir gira. Eller så kan en få det lengre mellom hinderne utover i banen om hesten blir sliten. Avstanden mellom to hinder påvirkes også av om hesten kikker på noe (enten hinder eller noe i mellom dem).

Det er altså mange faktorer som spiller inn.

Når det er sagt så er det selvfølgelig faktum at hester har forskjellige steglengder og kvalitet i galoppen. Jeg hadde en liten hest (1,53m) som hadde dårlig galopp og sleit med å rekke frem på avstander og i kombinasjoner. Når vi trente på banehopping tok jeg utgangspunktet i det man møter i konkurranser; 3.5 meter per galoppsteg (+3.5 meter til landing/sats). Dvs at en kombinasjon på ett steg er 7m, to steg er 10.5m, tre steg er 14m, fire steg er 17.5, fem steg er 21m osv. Da visste jeg at vi var forberedt til konkurranser.

Ved annen teknisk trening som ikke var ren banehopping så bygde jeg ofte avstander som passet bedre til ham. Stuss og serier på rette linjer og på volter ble bygget litt trangt, ofte med avstand på 3m eller i underkant av dette. Dette gjorde jeg for å få ham til å "sette seg" bedre, bli kvikk, styrke bakparten og å komme innunder seg.

I konkurranse må man kunne lenge galoppen nok til å rekke frem i kombinasjoner og på avstander, men så skal man helst også bevare så mye kvalitet i galoppen som mulig, sånn at ikke hesten blir flat eller kommer på forparten. En hest som er flat og på forparten klarer ikke å komme opp over hinderne og da får man enten en hest som stopper fordi den ikke tørr, river fordi den blir for flat eller legger inn halvsteg som ødelegger rytmen og selvtilliten. Å lenge galoppen samtidig som den har kvalitet får man bare til om hesten er sterk og balansert i utgangspunktet. Og styrke og balanse klarer man ikke å trene ved å alltid ri bånn gass for å rekke frem. Det trener man bedre ved å hoppe serier der hesten får det normalt eller gjerne litt kort.

Å variere antallet galoppsteg mellom bommer er en veldig fin øvelse, særlig hvis man vil eksperimentere litt og finne utav hvordan steglengde hesten har og hvilke faktorer som påvirker avstanden. Da får man trent øyet sitt til å se avstanden, og så er det ikke så farlig om man gjør feil siden det bare er en bom. Man kan også holde på lengre og oftere med bommer enn med hinder, i og med at det ikke sliter like mye på hesten :)
    Sist endret av +Falco+ : 29-11-2012 kl 14:56

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Trener du steglengden??
    Av Sandra S i forumet Diverse
    Svar: 4
    Siste innlegg: 26-01-2011, 17:06
  2. Bilde av hesten din/hesten du rir
    Av Line i forumet Diverse
    Svar: 43
    Siste innlegg: 18-11-2006, 22:23

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder