Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 41
    Godt fortalt, IrisV. Må være godt for mange å lese at det er noe som kan jobbes med

Men hva er "brøyting" i denne sammenhengen?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

og Chantey IrisV sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Bø, Telemark
    Alder
    26
    Hun gikk på under leiing, så du ble nærmest gått ned. Null respekt for intimsoner, og du måtte virkelig holde henne under leiing for å ikke bare være ett stakkarslig slips på slep.
    Gud bedre så godt at hun omsider har landet og blitt nogenlunde voksen i hodet, nå er hun egentlig bare snill og søt hele tiden, er som ei svær bikkje egentlig.

Men jada, er mulig å bli "kvitt" steiling under håndtering iallefall, men kreves masse jobb og ikke minst samarbeid med resten av stallen om flere håndterer hesten. I mitt tilfelle så står jeg på dugnadsstall, så er 6-7 ulike mennesker som slipper ut/inn hesten min - så uten tett samarbeid for å få bukt problemet så hadde vi nok ikke vært her vi er i dag.
    Er utrolig gøy å se forskjellene, var ikke morro når det stod på - men gøy å se endringene når jeg tenker tilbake 7-8 mnd kontra hvor vi er i dag. Steiling med rytter har jeg heldigvis ikke erfaring med, da jeg aldri har hatt hester med vane for å steile under rytter (bukking der i mot, der har jeg mer erfaring enn jeg skulle ønske) Har der i mot en episode med hest som ikke var min.

Ridde ei gammal fjordinghoppe noen år tilbake i tid, type verdens snilleste hest som aldri reagerte på noe, kjente hesten godt og stolte på den i de fleste situasjoner. Utrolig nok steilet hun med meg en gang, vi stoppet for en bil ved veien vi måtte krysse for å komme til stallen - før jeg vet ordet av det går gamla på to så det synger.
    Dette var tidlig i april, midt i vårtælinga - så jorden var delvis bløt, og delvis frossen. Det gikk jo som det måtte, hesten gikk for høyt, jeg gikk i bakken og bakken gav etter for vekta av hesten, så hesten endte oppå meg.
    Rett på legevakt, videresendt på akuttmottak og full utredning med røntgen, MR og undersøkelser, samt en natt på observasjon - bristet bekken, bristet hofte, skambanket både blå, gul, lilla og grønn, krykker i 8 uker og rideforbud i 4 mnd. (ikke at det ble overholdt, 14 år liten og dum - angrer i dag her jeg sliter med hofta..) Men hadde flaks, all vekt gikk ut over ribbein, hofte og bekken, noen få millimeter til så ville mage og indre organer tatt i mot alt vekt. Da er det ikke nødvendigvis at jeg hadde vært her den dag i dag.
    Men pågrunn av denne opplevelsen så sliter jeg med steiling, så dermed vil jeg få vekk denne adferden på hesten min - jeg er redd for å ri steilehester. Jeg kan ikke sette meg på henne om 6 mnd og være redd fordi hun kan finne på å steile for hun er uenig. Så bedre å få det vekk, jo fortere, jo bedre.

Men som skrevet i forgje innlegg, vi er på god vei - fineste lille hesten min <3
    Sist endret av IrisV : 28-11-2012 kl 00:35
    Hvil i fred Melody Boy 5.2.1999-19.10.2009
    Sea Chantey f.18.5.2010, kom til meg 2.3.2011

Siter Opprinnelig skrevet av IrisV Vis innlegg
    Hun gikk på under leiing, så du ble nærmest gått ned. Null respekt for intimsoner, og du måtte virkelig holde henne under leiing for å ikke bare være ett stakkarslig slips på slep.
    Gud bedre så godt at hun omsider har landet og blitt nogenlunde voksen i hodet, nå er hun egentlig bare snill og søt hele tiden, er som ei svær bikkje egentlig.
    Dette blir litt OT - men hvordan fikk du bukt med 'brøytingen'?

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    25
    Bilder
    8
    Jeg syns det sånn sett er helt normalt å ikke ville ri steilehester, ingen vil vel ha den risikoen! Er ganske redd for å ri steilehester selv. Jeg har kun ridd steilehest en gang, og det var på tur. Uka før hadde jeg ridd bak den, vi skulle galoppere opp en bakke og hun ble så stressa/frustrert/sint over at hun ikke fikk gå først men måtte vente at hun småsteilet flere ganger. Da jeg red henne red jeg henne først på tur, hvis ikke hadde jeg ikke satt meg på henne...

Jeg tenkte på de som f.eks driver terapi og rideskole, hvordan vet de at de hestene de plukker ut ikke er "steiliere"? Går det på at visse raser er et tryggere valg?
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Siter Opprinnelig skrevet av linn_elvoey Vis innlegg
    Jeg tolererer heller ikke at hesten min kan finne på å steile og bukke, han får beskjed, men jeg må være forsiktig med ikke å ta ham for hardt - for han er av typen som kan finne på å ta igjen hvis han blir urettferdig behandlet. Og den kampen taper jeg! Da vil jeg heller legge jevnt press på så han til slutt gir seg og finner ut at min vei er den letteste for ham - men uten unødvendig bruk av vold og makt.

Bare av ren nysgjerrighet - hvordan hadde du reagert hvis din hest oppførte seg som min gjør? (beskrevet lengre opp).
    På samme måte som deg tenker jeg :) Jevnt press og stå på viljen din, uten bruk av vold. Vold løser aldri problemer. Når jeg ikke tålererer en type negativ adferd som kan bli farlig, er det som regel mer enn nok å bare være normalt konsekvent og litt ekstra tydelig her i gården :) Trygge rammer, tydelige beskjeder. I verste fall et "øøy". Men da forstår han at nå er det alvor.

Den første sommeren jeg hadde hesten min kranglet vi mye, og han sa veldig tydelig ifra om han synes jeg var urettferdig. Da kunne et mindre problem som at jeg ville på tur og han ikke fort resultere i at han begynte å bukke i protest igjen. Da havner man jo bare i en ond sirkel. Det er en hårfin balanse mellom mild, men konsekvent og unødvendig streng!
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Siter Opprinnelig skrevet av Malene_Fiola Vis innlegg

Jeg tenkte på de som f.eks driver terapi og rideskole, hvordan vet de at de hestene de plukker ut ikke er "steiliere"? Går det på at visse raser er et tryggere valg?
    Jeg vurderer personlighetstypen til hesten (horsenality a la Parelli) og tilpasser også treningen etter hestens personlighet. MEN jeg tror nok at mange hester som går i rideskole og terapi KAN finne på å steile om de presses hardt og føler seg urettferdig behandlet. Det er som regel hester med mye integritet som fungerer godt til dette og som ikke lar seg pille på nesen. Det er jo ikke ukjent med historier om hester som er verdens snilleste og greieste når de har barn og nybegynnere på ryggen for så å bli til noen uridbare rampehester med en gang de får en god rytter på ryggen som krever noe av dem.

Steiling generelt

Siter Opprinnelig skrevet av Chevaleresse Vis innlegg
    Jeg vurderer personlighetstypen til hesten (horsenality a la Parelli) og tilpasser også treningen etter hestens personlighet. MEN jeg tror nok at mange hester som går i rideskole og terapi KAN finne på å steile om de presses hardt og føler seg urettferdig behandlet. Det er som regel hester med mye integritet som fungerer godt til dette og som ikke lar seg pille på nesen. Det er jo ikke ukjent med historier om hester som er verdens snilleste og greieste når de har barn og nybegynnere på ryggen for så å bli til noen uridbare rampehester med en gang de får en god rytter på ryggen som krever noe av dem.
    Men da er vi kanskje inne på dette med for mye press og urettferdig ridning?

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Siter Opprinnelig skrevet av Nina007 Vis innlegg
    Men da er vi kanskje inne på dette med for mye press og urettferdig ridning?
    Som regel det ja.

og Chantey IrisV sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Bø, Telemark
    Alder
    26
    Siter Opprinnelig skrevet av linn_elvoey Vis innlegg
    Dette blir litt OT - men hvordan fikk du bukt med 'brøytingen'?
    Samme måte som jeg er blitt kvitt steiling omtrent. Om hesten la press og hang i leietauet, nøkk og "tssssch", roset når hun tok tegningen og tauet ble slakt, om hun brøytet uten at tauet strammet så tok jeg bare "tssssch" og viftet armene lett mot henne og roset masse når hun hadde ønsket avstand.
    Så har jeg bare jobbet mye med det, og brukt mye positiv forsterkning, ros, oppmuntring og godbiter i ny og ne. Har vært nøye på dette med positiv forsterkning da jeg ønsker å trene på en mild og positiv måte, da mye av brøytingen på C låg til bakgrunn av usikkerhet.
    Hvil i fred Melody Boy 5.2.1999-19.10.2009
    Sea Chantey f.18.5.2010, kom til meg 2.3.2011

Det som også funker bra er å gå-stoppe-gå-stoppe, i ett sett! Da har man full oppmerksomhet etterhvert, å når hesten vet du skal stoppe så prøv eks. å ikke stoppe bare nesten, altså begynne å gå myye roligere, så dilter den etter i samme tempo fordi den tror man skal stoppe. Temporegulering i tauet er også fin trening, men er såklart
    viktig å tenke på at leietauet egentlig ikke skal være der i det hele tatt, det er kroppspråket hesten skal reagere på, derfor er vel jenvlig repetisjon det beste.
    http://www.youtube.com/watch?v=sHDdf...&feature=g-upl
    Fra ett min ser man det jeg snakker om, men det var første leietreningen hans omtrent så ikke noe store greier der altså, men han tok det fort :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Baneunderlag - generelt
    Av Nikita i forumet Diverse
    Svar: 27
    Siste innlegg: 20-04-2012, 00:33
  2. Insekter generelt!
    Av Mirizakk i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 9
    Siste innlegg: 06-07-2010, 23:02
  3. forsikring på katt/dyr generelt
    Av Anne&gneistene i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 10