Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 41
    Hesten min, en araberhoppe på 7 steiler for å teste ut rytteren. Men med en gang hun blir drevet frem og merker at rytteren har kontroll, så stopper hun..
    Ekkelt, men det er vel hennes måte å finne ut om hun er trygg eller ikke.. På en måte.. missforstå meg rett:P
    Ada og Muledyra

PitaPata Horse tickers

http://www.facebook.com/pages/Tattin...67922769914895

Danica Athene 1997 ~ 2012 Borte gjemt, men aldri glemt

Jeg har inntrykk av at noen hester ikke steiler uansett hva som skjer, mens andre har mer ''anlegg for steiling'', og har lett for å gå opp når de blir redde/frustrerte. Min frøken har lett for å bli lett foran/tenke på å steile hvis hun blir frustrert, ved foring, enkelte leiesituasjoner og hvis man presser henne under rytter. Men hun har aldri steilet skikkelig, bare ser/kjenner tanken slår henne innimellom, så har jeg hindrer det i å utvikle seg med å aldri la steiletendensen føre med seg noe som helst av belønning eller fri fra press. Andre hester tenker jo aldri tanken nesten uansett hvor frustrerte/stressa de blir. Sikkert en kombinasjon gemytt og håndtering om det slår ut eller ei.

Siter Opprinnelig skrevet av Batmat Vis innlegg
    Hesten min steiler ikke og han er heller ikke typen til å gjøre det. Han har lært at når man har rytter på ryggen så gjør man ikke sånt bøll. Jeg tålererer det rett og slett ikke og har vært så streng på at sånt gjør man IKKE når man er på jobb, at jeg neppe hadde klart å fremprovosere det heller om jeg hadde prøvd. Samme med bukking, det er ikke lov. Han både bukker og steiler ute i flokken i lek, men aldri under rytter. Takk og lov for det, at jeg har gjort meg veldig tydelig på at det er en grense der er jeg veldig glad for de dagene han er sprek og det bobler over, for uansett hvor mye overskudd han har slipper han det aldri ut gjennom å reise seg eller bukke. Det er få ting jeg klarer å se for meg at kan være verre enn en frieser på nesten 700 kg som plutselig står på bakbeina med to svære høver flagrende i lufta høyt der oppe :S
    Jeg tolererer heller ikke at hesten min kan finne på å steile og bukke, han får beskjed. Men jeg vil heller legge jevnt press på så han til slutt gir seg og finner ut at min vei er den letteste for ham - men uten unødvendig bruk av vold og makt.

Bare av ren nysgjerrighet - hvordan hadde du reagert hvis din hest gjorde som min?
    Sist endret av linn_elvoey : 21-05-2013 kl 15:19

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Bilder
    8
    Jeg syns å ha hørt at om du tar hesten tidlig nok, så vil den aldri komme til det stadiet at den steiler? Om en hest kaster på hodet og kanskje rygger, så tar du den der, og viser at der går grensa, du går ikke forbi den. At om man viser dem at mindre farlig (men feil) oppførsel ikke er lov, så vil de aldri ty til verre ting?
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Jeg prøver å distrahere min fra å reagere slik i situasjoner hvor jeg vet at han kan finne på å gjøre det. Det funker noen ganger, men ikke i alle situasjoner. Bukkingen tror jeg kommer av at det bobler over for ham av energi - for han gir seg med det jo mer han trenes og brukes.
    Sist endret av linn_elvoey : 21-05-2013 kl 15:20

Jeg tror at alle hester fysisk er i stand til å steile, men noen har selvfølgelig mye mer anlegg for det enn andre. Noen steiler aldri/sjelden, noen steiler hele tiden og mange er i kategorien "steiler om de blir redde eller presset hardt nok".

Akkurat det å unngå steiling er ikke alltid så enkelt. Hvorfor og hvordan de steiler, og hvordan man avverger det er helt individuelt, og man bør være flink til å lese hesten. Noen ganger kan man forutse situasjonen og ta et ledende tøyletak eller slippe opp press tidsnok. Om man skal "ta" hesten for den uønskede atferden så bør man vite hva man gjør og time det riktig. Å "ta" en hest som steiler i feil tidspunkt kan fort ende i katastrofe.

Siter Opprinnelig skrevet av Malene_Fiola Vis innlegg
    Jeg syns å ha hørt at om du tar hesten tidlig nok, så vil den aldri komme til det stadiet at den steiler? Om en hest kaster på hodet og kanskje rygger, så tar du den der, og viser at der går grensa, du går ikke forbi den. At om man viser dem at mindre farlig (men feil) oppførsel ikke er lov, så vil de aldri ty til verre ting?
    Men mange hester reagerer jo med steiling nettopp når man "tar dem" for noe. Samtidig, så bør ikke steiletendensene resultere i at hesten slipper unna. Trikset er vel å unngå å komme opp i en situasjon hvor hesten vurderer å steile

Noen personlighetestyper er lettere i fronten og tyr lettere til steiling, andre skal det mye til før de i det hele tatt løfter en fot. Jeg har et relativt avslappet forhold til steiling og har aldri opplevd at jeg har måttet trent det vekk, det blir borte av seg selv. Men en hest som har negative erfaringer og har lært å bruke det som forsvar tyr lettere til det igjen dersom de føler seg nok presset.

Om hesten blir lett i forbeina prøver jeg å la være å bli opptatt av det, jeg fortsetter med oppgaven sørger for å plassere meg smart ift rekkevidden til hesten, tar den tiden jeg trenger for å få hesten til å gjøre det jeg ber om og roser når den gjør det. Har vært veldig effektivt f.eks i lastetrening der hesten tidligere har hatt en tendens til å steile for å slite seg. Viktig å ikke dra i tauet når den er oppe/går opp, da legger de gjerne enda mer kraft i det (mottrykksreaksjon).

Steiling generelt

Jeg hadde en shettis som knapt stod på fire ben da jeg fikk den. Den steilte for alt og det trengte ikke være veldig press/stress. Han kunne feks steile på tur fordi han ikke ville gå fram. Eller inn i spylerommet, på henger, i boksen, mens han ble striglet osv. Det hører med til historien at ponnien hadde fri oppdragelse til jeg kjøpte den som fireåring.

Etter at vi hadde ordnet sjefsrollen var der aldri noe problem. Jeg lærte han også å steile på kommando :)

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

og Chantey IrisV sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Bø, Telemark
    Alder
    27
    Jeg har en "steilehest", når hun kom til meg (9,5 mnd gammel) var det aldri tendenser til steiling.
    Men siden hun skadet seg og ble stående lenge så bygget hun opp frustrasjon som fikk utløp i form av steiling og bukking etter folk i havna, bukkingen fikk jeg vekk med irettesetting - der var jeg veldig konsekvent og gikk aldri inn i havna uten longepisk, rett og slett siden dette var en utrolig farlig ardferd. Tok 2 uker så var bukkingen helt borte.

Steilingen sluttet av seg selv så fort hun kom i trening igjen, og fikk utløp for overskuddsenergi ved hjelp av mosjon.

Men så kom hun i en trassperiode i fjorvinter hvor steilingen kom tilbake, denne gangen var det bare trass og faenskap. Hun steilet når hun ikke var enig, når ting ikke passet henne, når man la press på henne eller bare fordi hun "hadde lyst"

For meg var det ett par repitisjoner med at dette ikke er greit, gav ett nøkk i leietauet og sa "tsssssch" hver gang hun var i ferd med å gire seg opp for å steile.
    Mens ei annen i stallen opplevde at C gikk skikkelig høyt opp så hun glapp leietauet, resultatet var at C gikk rundt og klasket på rygg, helt på egenhånd. Denne personen har ikke hatt nevneverdige steileproblemer etter dette da C var overbevist at denne jenta gjorde at hun datt.

Men så har man resten av stallen som var usikker på C, disse hadde stadig problemer med steiling og bøll. C er en hest som leser folk utrolig lett, og hun snurrer de rundt lillefingeren. Er du redd så kan C være ett helvette rett og slett.
    Dette gjorde at C stadig prøvde seg på steiling, de som var redde fikk det hele tiden og heftig -mens jeg og hun som "veltet" henne fikk prøvelse en gang innimellom hvor C gav seg med en gang hun fikk beskjed.

Så jeg innførte regler på leiing av C ut og inn fra paddock, alle skulle leie med kjetting over nese eller under hake, de skulle følge med på henne hele tiden, aldri leie sammen med en annen hest og være føre var, aset hun seg opp så korriger med "tsssch", "nei" eller lignende samtidig som de gav ett lite nøkk i leietau for å vekke henne (hun gikk ofte inn i en transelignende tilstand når hun satte i gang)
    Holdt dette regimet en god stund, og steilingen avtok, og dermed gikk jeg tilbake til at det er greit å leie med vanlig leietau.

Hun sluttet med den ekstreme steilingen i mai, fortsatt så kan hun steile innimellom - men da ligger det en årsak bak.
    Om hun har hatt lenge fri og er proppfull av energi så kan hun gå på to - men det er snakk om en gang og hun holder avstand.
    Hun kan også finne på å steile om det f.eks blåser heftig ute, og hun skvetter for noe, men da er det også bare litt opp og på avstand
    Samt at hun kan finne på å steile om man legger press på henne på feil måte, hun er en veldig vàr hest som er noe sær på hvordan hun vil bli håndtert.

Så vi har fortsatt noe å jobbe med, men til tross for dette er jeg fornøyd. Fra å være en hest som steiler flere ganger daglig, går loddrett rett opp og vrir seg mot deg mens den steiler. Hun brøytet også veldig under leiing.
    Så har jeg i dag en hest som steiler lavt en gang, i god avstand fra deg om hun er redd, har for mye energi eller har fått press på seg på feil måte. I gjennomsnitt så steiler hun nå kanskje 1-2 ganger i løpet av en mnd, og under leiing går hun pent bak deg på slakt leietau.
    Men jeg er ikke ferdig med jobben enda, hun skal fortsatt bli bedre- men endringene til nå er heldigvis enorme. For tidligere var hun rett og slett skikkelig ekkel tidvis (for andre, jeg har egentlig hatt lite problemer med henne)
    Sist endret av IrisV : 27-11-2012 kl 18:17
    Hvil i fred Melody Boy 5.2.1999-19.10.2009
    Sea Chantey f.18.5.2010, kom til meg 2.3.2011

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Baneunderlag - generelt
    Av Nikita i forumet Diverse
    Svar: 27
    Siste innlegg: 19-04-2012, 23:33
  2. Insekter generelt!
    Av Mirizakk i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 9
    Siste innlegg: 06-07-2010, 22:02
  3. forsikring på katt/dyr generelt
    Av Anne&gneistene i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 10