Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 41
    Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    25
    Bilder
    8

Steiling generelt

Hei!
    Jeg har tenkt litt på steiling i det siste, og vil gjerne lufte noen tanker, og gjerne få noen andres tanker tilbake på dette.
    Kan alle hester steile, som i, presser man de nok så vil de steile til slutt? Eller har du slike som rett og slett ikke steiler? Om en hest f.eks bukker om den blir presset for hardt kan det da gå over til steiling? Om en hest steiler fordi den syns det er for mye press, er dette noe man kan lære hesten til å slutte med, å godta presset?
    Kan man fjerne steiling, som uvane? Eller ligger det i alle hester?
    Jeg tenker f.eks på rideskole- og terapihester, dette er jo individ som verken kan eller skal steile grunnet omstendighetene og virksomheten de brukes i. Hvordan vet man eventuelt at disse ikke steiler, finnes det tegn på at hesten ikke vil steile? Finnes det da hester som ikke steiler?
    Sist endret av Malene_Fiola : 25-11-2012 kl 01:01
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Steiling er da vel en uvane som de færreste gjør heldigvis. Og gjennom mine 25 med aktiv ridning har jeg aldri hatt en steilehest.
    L'Aristo er jo nå snart 6 år, født og oppvokst hos meg. Han har steilet en gang, men det var fordi han ble kjemperedd.
    Valeska har jeg hatt i 4,5 år, og hun har aldri steilet.
    Valencia blir nå 3 år, og hun har aldri steilet under lek engang, så regner ikke med hun heller begynner.

En hest som steiler er en hest som enten har smerter eller som har hull i oppdragelsen sin, eller som har en dårlig rytter på seg.
    Normale hester gjør ikke det (vi har feks 40 hester på stallen nå, ikke en av disse steiler)

Hoppa jeg har nå hadde en periode med steiling da hun var 2-3 år. Trassalderen vil jeg kalle det Hun kunne finne på å steile før foring, rett og slett fordi hun syntes det var kjedelig å vente på foret. Men med irettesetting gav hun seg med dette fort.

Når hun var 3-4 kunne hun steile under trening(tømmekjøring m. drag/innkjøring) Dette gjorde hun når hun var veldig usikker og ble presset over komfortgrensen sin. Så dette ga seg etter litt jobbing og god tålmodighet. Hun kan enda finne på å steile under ridning dersom hun blir superstressa, men henter seg fort inn dersom hun blir korrigert.
    KALDBLODSPOWER<3

Siter Opprinnelig skrevet av sfagervik Vis innlegg
    Hoppa jeg har nå hadde en periode med steiling da hun var 2-3 år. Trassalderen vil jeg kalle det Hun kunne finne på å steile før foring, rett og slett fordi hun syntes det var kjedelig å vente på foret. Men med irettesetting gav hun seg med dette fort.

Når hun var 3-4 kunne hun steile under trening(tømmekjøring m. drag/innkjøring) Dette gjorde hun når hun var veldig usikker og ble presset over komfortgrensen sin. Så dette ga seg etter litt jobbing og god tålmodighet. Hun kan enda finne på å steile under ridning dersom hun blir superstressa, men henter seg fort inn dersom hun blir korrigert.
    Hvordan ble hun irettesatt som matglad unghest, og hvordan korrigerer du hvis hun steiler nå?

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Alle hester kan jo steile, ellers er det noe fysisk galt med dem. Men det varierer hvem som prøver denne løsningen mot mennesker. Hvis man tar ting rolig og forståelig for hesten, så bør den ikke føle seg presset til å ty til steiling under ridning. En unghest som steiler når den utfordres vil raskt slutte med det om man "tar den" på rette måten slik som sfagervik forteller om.

Vet ikke helt hvor du vil med spørsmålet?

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    25
    Bilder
    8
    F.eks, hvilke hester er det som tyr til denne løsningen? Kan man kategorisere det? Går det på rase, alder, kjønn, utdanning? Finnes det noen fasit?
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Jeg har en hest som kan finne på å steile. Dette kan han gjøre hvis han presses til noe han ikke vil. Men det er kun hvis han virkelig ER redd for noe.
    Min løsning er å ikke presse ham for hardt. Gi jevnt, lett press, uten å gi seg før han gjør det.
    Jeg håper han gir seg helt med det etterhvert som han blir eldre (han er 4 år nå).
    Sist endret av linn_elvoey : 21-05-2013 kl 16:17

Den enkleste måten å "lære" en hest å steile på er å gi den motstridende signaler. Min aller første ponni, lærte jeg å steile på den måten, dvs. holdt han i stramme tøyler slik at han ikke kunne gå frem, samtidig som jeg la press på fremadrivende signal. Da har hesten ikke noe sted å "gå", utover "oppover". La det være krystallklart; jeg angrer, men var ung og i den verste hormonalde, og benytter anledningen til å advare mot å "lære" hester dette, det er bare dumt! Men det var utrolig lett å "lære". Ikke så rart når man tenker på hva som skjer. Hesten blir frustrert og vil forsøke å finne en løsning på en uholdbar situasjon. Ved å steile kommer den løs fra det presset som gjør den frustert i utg.p, for de fleste slakker på tøylene og tar bort press fra skjenkler i samme øyeblikk hesten går opp, dess raskere den går og til høyere den går, til mer "effektivt" tar den bort presset fra hesten. Det er heldigvis (normalt) ikke vanskelig å avlære dette, det viktigste er å ikke signalforvirre hesten slik at den ser etter slike løsninger (ikke alle steiler av denne årsak) Andre årsaker er f.eks at hesten er redd et objekt, og blir presset mot det. Ettersom den skaper frykt vil den forsøke å endre retning. Ved å steile mot f.eks høyre, kan den oppnå akkurat det, rytter legger press, hester sier: nei jeg er redd, og ved fortsatt press kan hesten løse det ved å gå opp og samtidig endre retning når den er i "lufta". Da har den oppnådd to "belønninger"; a) presset opphørte b) retningsendring bort fra det skumle.

Jeg tør påstå at det ikke finnes noen fasit her, både hingster, valakker og hopper, fra shetland til fjording til Shire kan begynne med dette hvis menneskene de er hos fremprovoserer det bevisst eller ubevisst

Hesten min steiler ikke og han er heller ikke typen til å gjøre det. Han har lært at når man har rytter på ryggen så gjør man ikke sånt bøll. Jeg tålererer det rett og slett ikke og har vært så streng på at sånt gjør man IKKE når man er på jobb, at jeg neppe hadde klart å fremprovosere det heller om jeg hadde prøvd. Samme med bukking, det er ikke lov. Han både bukker og steiler ute i flokken i lek, men aldri under rytter. Takk og lov for det, at jeg har gjort meg veldig tydelig på at det er en grense der er jeg veldig glad for de dagene han er sprek og det bobler over, for uansett hvor mye overskudd han har slipper han det aldri ut gjennom å reise seg eller bukke. Det er få ting jeg klarer å se for meg at kan være verre enn en frieser på nesten 700 kg som plutselig står på bakbeina med to svære høver flagrende i lufta høyt der oppe :S

Skal nevnes at vi jobber med levade, men da er det ikke fremparten som løftes, men bakparten som senkes så det er jo noe veldig annet. Uansett så synes jeg steiling er skummelt, spesielt fordi det i de fleste tilfellene dessverre er uerfarne folk som ikke vet helt hva de driver med det og lærer det inn fordi de synes det er kult .. Det blir fort farlig og jeg har sett så mange ganger at det har kommet totalt ut av kontroll :/ Steiling, både fra bakken og ryggen kun læres inn om man har veldig mye erfaring med denne typen trening, enten om du har lang erfaring med triksetrening eller trening av showhester og liknende .. Om man er proff/vet godt hva man driver med så vil det jo ikke misbrukes i samme grad som når man ser 15 åringer lære fôrhestene sine å gå høyt opp på to, for de som driver med dette på et mer avansert nivå har som regel stålkontroll på signalene og alle som håndterer hestene vet at de er trent opp til slike ting.
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Baneunderlag - generelt
    Av Nikita i forumet Diverse
    Svar: 27
    Siste innlegg: 20-04-2012, 00:33
  2. Insekter generelt!
    Av Mirizakk i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 9
    Siste innlegg: 06-07-2010, 23:02
  3. forsikring på katt/dyr generelt
    Av Anne&gneistene i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 10