Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    ser snart bare flekker ;) Dunjar sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    31

Dagens lærepenge...

hei.

Ette flere dager med syk hest, var konsentrasjonen min heller litt dårlig i dag og jeg var sliten da fjordingen skulle settes ut.

Jeg leide han, da han plutselig skvatt av noe, og gikk på meg, jeg snubla i beina hans, og falt, han snubla i beina mine og falt....over meg!
    Jeg landa på magen og fikk da en hest som først knela, og deretter falt med hoft/bakpart over min rygg,bekken og skulder. Hesten kom seg ufattelig fort opp på beina igjen og heldigvis tråkka han ikke på meg i hele tatt.

Men jeg har hatt flaks....veldig flaks! Jeg klarte å komme meg opp på beina med det samme han var oppe. Og kjente jeg var like hel..men en vond skulder.

Hadde jeg ikke landa på magen, hadde det nok gått verre. For ryggen tåler mer enn det myke vevet rundt og på magen. Hadde hesten landet oppå magen min hadde jeg nok mistet pusten, og fare for indre blødninger, spesielt i mage, lever og tarm.

Det er ufattelig hvor fort gjort dette var, bare fordi hesten, som alltid er veldig rolig og snill ble veldig redd.
    Heretter tror jeg faktisk hjelmen kommer til å sitte på hodet mitt til og med når hestene skal leies ut og inn. Tenk også om hesten hadde landet lengre opp..på nakke og hode...vil ikke tenke tanken engang!

Så nå sitter jeg her, med en skulder og venstre arm som er fryktelig vond, ryggen begynner å gjøre vondt og bekkenet føles slik det gjør en naturlig gang i mnd.. MEN på tross av disse smertene, så tenker jeg igjen på hvor heldig jeg er som ikke knakk noe, og over at hesten ikke tråkka på meg da han reiste seg igjen.

Det er ikke noe gøy å se 450-500kg hest kommer i sakte film over deg og du vet dette kommer til å gjøre vondt!

SÅ hvor jeg vil jeg med dette? Jo minne alle på at selv den snilleste hest kan bli redd, og konsekvenser kan bli katastofale...en trenger ikke sitte oppå hesten for at en ulykke skal skje...
    "Gleden over å lykkes må alltid overskride frykten for å mislykkes"....-Gro Helen Tørum

Pratemedlem Malene_Fiola sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    25
    Bilder
    8
    For en utrolig ekkel episode, men så bra at det ikke gikk verre med deg enn det gjorde! Vi blir fort slappe på sikkerhet desverre, merker det på meg selv også.
    Hestejente med ny midlertidig fôrhest, som venter på anledningen til å kjøpe drømmehesten

Åjsann. Har du vært på legevakta?
    Det er en viktig lærepenge dette. Ting kan skje selv om hesten er verdens snilleste

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    31
    Nei, ikke vært på legevakta. jeg er litt fæl sånn at så lenge det gjelder meg selv, så drar jeg ikke til lege før jeg virkelig har slått meg... Skyldes antakelig at jeg er hjelpepleier å føler det ikke er skade nok til å dra... men kjenner jo nå at jeg kanskje burde vært der med armen da... er veldig "støl" i rygg og mellom skuldrene samt ene overarmen er vond...

Jobber 5 min unna sykehuset, så er det for ille i morgen drar jeg en tur til legevakta der...
    "Gleden over å lykkes må alltid overskride frykten for å mislykkes"....-Gro Helen Tørum

Høres ut som at det er muskulære smårupturer, du er rett og slett blitt klemt under hesten. Og jeg tror du har helt rett ang å lande på magen!

Nei, kjære deg, dette trengte du da ikke nå! Dra til legen i morgen hvis murringen i bekkenet eller ryggen er verre!

Ellers er vel behandlingen å holde seg rolig og ikke stresse områdene som er forslått. Du får gå kveldsturen som en gammelmann i dag da! Eller få hjelp, er jo det aller beste .. God bedring i alle fall!

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    31
    Takk for det :) ja dette har vært rett å slett en helvetes uke.. starta med at bilen trenger ny viftereim, deretter skada jeg fingeren min så en ble blå og sprukket, så fikk jeg feil lønn, deretter ble hesten syk, og i dag da en fjording over meg...så nå må da min ulykke være brukt opp for ei stund?

Kjenner nå i kveld at det verker litt mer og mer, men fortsatt sånn støl verking. Fortsatt veldig takknemlig for at det gikk bra...englevakt har jeg tydeligvis oppi det hele..

Kveldsturen er gått, i rolig tempo...tror det var litt godt for kroppen også å røre seg litt å ikke stivne helt. Men er morgendagen som blir spennende for denne forslåtte/klemte kroppen :)

Huff, hørtes skummelt ut. Bra det gikk så bra med deg.
    Men skulle jeg først fått en hest over ville jeg heller fått den på magen. Ryggen er utsatt ved store krefter.

Ordtaket "En ulykke kommer sjelden alene" ser ut til å ha slått til for fullt for deg :-(
    Ooofff - å få en hest over seg er IKKE godt, det kan jeg underskrive på!
    Jeg brakk "bare" et par-tre ribbein, men jøøøøæææ så forslått jeg var - gul og blå, og resten av regnbuen kom til syne etter hvert, og følte det som jeg var rundjula med en stokk i en god del dager....
    Nå håper jeg din "haug" av problemer har flata ut, og at det roer seg - det har du fortjent.

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    31
    Det er helt snodig.. jeg har ikke ett blåmerke!! Eneste er at armen er vond å strekke ut og skulderen er øm, og litt støl i nedre del av ryggen. Men hadde trodd det kom til å bli verre i dag..
    Eneste synelige tegn er en liten rød prikk på skulder og at ene armen er varmere enn andre... fatter ikke at det går an å være så heldig engang..

Siter Opprinnelig skrevet av Dunjar Vis innlegg
    Det er helt snodig.. jeg har ikke ett blåmerke!! Eneste er at armen er vond å strekke ut og skulderen er øm, og litt støl i nedre del av ryggen. Men hadde trodd det kom til å bli verre i dag..
    Eneste synelige tegn er en liten rød prikk på skulder og at ene armen er varmere enn andre... fatter ikke at det går an å være så heldig engang..
    Men det er vel normalt at du ikke ser blåmerker utenpå huden - annet enn der du faktisk har fått traume i dermis eller subcutis? De små muskelrupturene forårsaker lokale småblødninger der de oppstår og vil ikke synes utenpå Men det vil kjennes som stølhet (som avfallstoffer i/rundt muskulaturen).

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. En dyr lærepenge. Til skrekk og advarsel..
    Av Dunjar i forumet I stallen
    Svar: 77
    Siste innlegg: 05-08-2012, 09:50
  2. Dagens
    Av Lopke i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 38
    Siste innlegg: 10-02-2009, 23:07
  3. Dagens?
    Av Sol i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 20
    Siste innlegg: 02-12-2008, 21:20
  4. Dagens latter