Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 6 FørstFørst 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 58
    Det kan jo være at det vil hjelpe å få ting litt på avstand, så du kan se det hele litt fra sidelinjen?
    .
    - Du setter ikke spor der hvor alle andre går

Først av alt vil jeg anbefale deg å slutte å ha dårlig samvittighet for ting Er det en ting som sliter ut mennesker så er det det å gruble å bekymre seg å tenke på alt som skulle ha vært gjort. Ingen hest som lever med andre hester, får komme ut hver dag, har godt med mat osv har vondt av å ikke bli brukt. Både i korte og lange perioder (hvis man da ikke har fullblodshest som MÅ ha trening for å ikke tape seg osv osv, finnes jo unntak for alt). Hesten står ikke å tenker at den skulle ønske den fikk ut på tur - selv om den sevfølgelig synes det er godt å få komme ut å jobbe litt de dagene den får det.

Ta det som det kommer, du MÅ jo ikke bestemme deg nå med en gang? Føl litt på det og la både hendelsen med syk hest og det at du fikk hesten over deg komme litt på avstand. Klart hest er kjempefarlig, farligere enn det meste MEN du kan falle ned trappa i kveld og bli lam. Du kan skli på isen å brekke både ribbein og bein. Du kan dø i en bilulykke i neste uke. Det er farlig å leve.

Hvis du føler at du er ferdig med hest så er det bare å selge unna. Men siden du er så usikker synes jeg det er dumt å forhaste seg. Jeg lurer også på om det er noe annet her som vi ikke kan lese mellom linjene? Kanskje du ikke en gang er klar over det selv men kommer til å se det når du ser tilbake på dette

Jeg tenker også litt sånn nå som det er litt tungt og trått å ha hest. Men jeg lager meg en framtidsplan, nå har jeg f.eks. sett for meg at jeg jobber intensivt med opptrening og håndterings-trening (har tenkt å lese og lære mer om horsemanship-metoder, f.eks. Parelli, og se om det funker på min hest som mangler respekt). Så, når vi er kommet til mai-juni (eller sommeren), hvis vi fortsatt står i stampe og ikke er kommet noen vei videre, da skal jeg heller seriøst vurdere om vi er rett for hverandre.

Det er lett for å ta raske beslutninger sånn ut i fra humør og situasjoner som for øyeblikket er uheldige. Men prøv å lage deg en plan for tiden framover og sett en frist du må bestemme deg innen.
    Hadde du ikke noen interesserte i å leie stallplass hos deg?

Og husk - alt går hvis du virkelig VIL. Det går, som andre forteller her, an å kobinere både familie og hest. Men det du må finne ut av, er vel om du har den viljen som skal til? Og det er det vel bare du selv som kan svare på

Usosial tulling flaana sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Forblåst sted sørpå
    Jeg opplever deg som veldig usikker på deg selv. Du trenger bekreftelse på at det du gjør er riktig, ikke bare nå men fra tidligere også. Jeg får lyst å riste deg og fortelle deg at det du gjør er FANTASTISK!! Du er FLINK, fortsett sånn!!

Og ta det som et stort kompliment, jeg oppfatter deg som veldig flink og en utrolig hyggelig person

Jeg synes i alle fall at du skal vente med å ta avgjørelsen til livet er tilbake til normalen og du ikke har en syk hest å passe på lenger! Man er så glad i disse dyra, og det er så grusomt når det er noe galt med dem, at man kanskje tenker tanker man ellers ikke ville tenkt. Problemene virker kanskje større enn de virkelig er akkurat da, for man er så sliten og bekymret?

Hesten min har jeg ikke fått trent mer enn noen få uker av gangen siden mai, for hver eneste gang det har sett ut som det løser seg, har det vært mer sykdom rett rundt hjørnet. Jeg er i stallen flere ganger om dagen, møkker, administrerer medisiner og vanner høy. Tankene spinner, og hvis hesten er en anelse mer hoven eller jeg innbiller meg at han ser mer bedrøvet ut enn vanlig når jeg er innom om morgenen, er resten av dagen ødelagt. Jeg er møkk lei. Alle forsetter om sunnhet går i vasken og studiene går adundas, og jeg har aldri tid eller ork til å være sosial, for jeg skal alltid i stallen og pleie pasienten. Min stakkars samboer har valget mellom å bli med meg i stallen eller å ikke se meg. Jeg kan virkelig ikke for det, men med en gang det er noe galt med hesten min, blir det unntakstilstand. Da er det best å prøve å skru av hodet litt og ikke høre på alle tanker og innfall som kommer dalende, de er ikke reelle og jeg ville ikke tenkt dem om alt var som normalt.

Å ikke ville ha hest fordi man blir så bekymret når den blir syk synes jeg ikke holder mål, da kan man jo heller ikke knytte seg til mennesker, for de blir jo både syke og dør de også. Men hvis du sitter der, når hesten din er frisk igjen og alt er som det skal være, og fortsatt har disse tankene i hodet og ikke synes det er verdt tiden og pengene det tar å være hesteeier, da kan du ta dette valget. Ikke nå. :)

Kanskje trenger du ikke kutte ut hele hesteholdet heller, om du skulle ende opp med at du ikke ønsker å fortsette som før. Kanskje kan du ha bare en av hestene, eller ha en fôrrytter eller to. Hvis du har hestene hjemme nå, kanskje du kan gjøre det lettere for deg selv ved å oppstalle dem et annet sted, slik at alt du trenger å gjøre er å komme og ri og kose deg? Kanskje bare noen justeringer skal til.

ser snart bare flekker ;) Dunjar sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    32
    At jeg er en person med veldig lite selvtillitt er i grunn ikke noe å legge skjul på.. Jeg er en JA-person, og gjør ofte alt litt for nøye, noe som igjen resulterer til at jeg føler jeg ikke strekker helt til.
    Nå altså med hestene...føler jeg kanskje ikke gjør nok for dem, selv om jeg egentlig VET jeg gjør mer enn nok for dem..
    Og da ender jeg opp i slike tenke situasjoner... spesielt nå som hesten var syk og jeg var livredd for å miste henne...og på den måte hadde lyst til å kanskje ha hestefri, slik at jeg slipper all engstelsen rundt dette med om hestene blir syke, om de burde blitt brukt mer, tenk om de blir rastløse og ulykkelige av å ikke få brukt seg osv osv..

Men dette er jo utegangshester og hoppa ble jo nesten ikke brukt før jeg kjøpte henne, ble brukt på tur 2-6ggr i mnd, så sånn sett brukes hu ofte her 1-2ggr i uka.
    Jeg må bare lære meg at når disse periodene kommer så må jeg sette meg ned å reflektere over hva som plager meg..

Jeg kjente på det i dag tidlig, der jeg slapp hestene ut kl 06.30 før jobb, og gleden (!) av å gå i stallen før dusjen om morgenen å høre gledes humringa deres for mat og komme ut...dette er jo uvant for meg siden de alltid pleier å være ute, og jeg synes det var veldig koselig å gå inn til dem.
    Og da kjente jeg på følelsen....å komme ut til tom stall...ingen å snakke med, "krangle" med, gråte med og kose seg med....nei, jeg er ikke klar for det ennå.. Jeg kommer nok til å fortsette en stund til...heller se an til sommeren...da er det beite tid og litt "fri". Og om jeg ikke savner dem da, så får jeg heller ta avgjørelsen da. Mens jeg nå i mellomtida heller får ha litt bølgedager...

takk for at flere dere stilte litt "kritiske" spm som fikk meg til å fokusere litt og tenke...og ikke bare se en utvei...
    "Gleden over å lykkes må alltid overskride frykten for å mislykkes"....-Gro Helen Tørum

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    32
    Drar opp igjen denne jeg :)

Da hesten ble frisk, og det gikk mot jul, og det ble hvitt på bakken synes jeg det gikk an igjen.
    Fortsatt veldig nøye på å se etter de minste tegn til noe er galt med hestene, og de og jeg har kosestunder hver morgen og kveld, der jeg står å lytter på magene deres for å se til at alle lyder er normale... Ja skikkelig hønemor er jeg blitt.

Hoppa som var syk, brukte nesten en mnd før jeg kjente igjen henne, for da gikk det opp for meg at hu kanskje har vært skrall hele denne høsten, for i desember kom hun plutselig i brunst, noe jeg ikke har sett siden i sommer!
    Ellers prøver jeg å ta en dag av gangen. Prøver å bli flinkere til å ri når jeg har tid og fri, og dagene jeg ikke har mulighet til annet enn kos, så passer jeg på å ikke få dårlig samvittighet for det heller.

Tenkte jeg skulle legge ut en annonse nå om å kanskje finne forrytter til hestene en dag i uka eller noe slik.
    Ser jo at hestene mine fint klarer seg uten å bli brukt hver dag, og de beveger seg mye på utegangen.

Jeg var 5 dager på ferie i Skottland, og må si det var godt med hestefri! Men jammen var det herlig å komme tilbake å omgås de igjen. Første jeg gjorde når jeg kom hjem, var å gå ut til dem og kosemose litt

Så nå er jeg inni en perioe med " Hest er fryktelig gøy og moro" , så skal nyte denne perioden, for vet det sikkert kommer flere motbakker.. men da er det bare å huske å se fremover å vite at det blir bedre tilslutt! :)
    "Gleden over å lykkes må alltid overskride frykten for å mislykkes"....-Gro Helen Tørum

Ja, ta vare på disse gode periodene, så har du dem som ballast i neste motbakke !

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    32
    Det skal jeg så absolutt gjøre! :)
    Håper på å få tatt noen instruksjons timer igjen nå så blir det enda litt mer å fokusere å .

Dølahest - så klart! jen86 sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    Molde
    Alder
    32
    Bilder
    1
    Skjønner godt at man innimellom går noen runder med seg selv for å avgjøre om hesten(e) er verdt all tid og penger! Det er vel noe veldig mange hestefolk gjør... Selv solgte jeg hesten min før jeg begynte å studere, men utpå våren året etter, gikk det ikke lenger å være hesteløs. Hest gjør meg så godt, både fysisk og psykisk, at jeg tror det blir lenge til jeg trenger å gå de rundene igjen. Jeg ELSKER at jeg har hest igjen, og håper jeg kan beholde henne hele livet hennes :)
    Ei merr e no ei merr, om ho går på to eller fire

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Begynne på nytt, eller fortsette der jeg slapp?
    Av Dunjar i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 8
    Siste innlegg: 21-12-2008, 12:58
  2. Slutte m hest?
    Av Hammer`N i forumet Jobb/utdanning
    Svar: 4
    Siste innlegg: 28-02-2008, 22:24
  3. Klikkertrening: Slutte å klikke eller slutte å gi godbit?
    Av _Mee_ i forumet Natural Horsemanship
    Svar: 14
    Siste innlegg: 02-02-2008, 20:22
  4. Svar: 8
    Siste innlegg: 13-09-2007, 02:17

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg