Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 21

Droppe studiene og satse alt på hest?

Jeg har kommet opp i en situasjon der jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Håper noen her inne kan lese og gi meg noen tips.

Jeg er 20 år gammel og var ferdig med vgs i fjor sommer. Har alltid hatt gode karakterer både på ungdomsskolen og vgs. Etter vgs reiste jeg ett år til Danmark og England for å jobbe med hest. Det var virkelig drømmelivet. Men planen var alltid å bare ha ett friår, så i vår søkte jeg på høyere utdanning. Jeg var lenge usikker på hva jeg skulle velge. Faktisk så var jeg kjempeusikker på om jeg i det hele tatt skulle studere, eller om jeg skulle jobbe med hest litt til. Men jeg savnet jo familien og venner, og litt sånn spontant så søkte jeg bachelor i petroleumsteknologi (ingeniørfag) og flyttet hjem. Jeg har alltid hatt gode karakterer på skolen og er egentlig glad i realfag (på tross av at det er disse jeg har dårligst karakterer i fra vgs).

Jeg begynte på studiene i høst. I begynnelsen gikk det forsåvidt greit, men det var litt kjedelig i og med at jeg ikke hadde noe å gjøre på ettermiddagene og kveldene. Jeg kunne brukt tiden på skolearbeid, men det hadde jeg bare null motivasjon og interesse for. Derfor ble jeg sittende å gjøre "ingenting" mens jeg stresset fordi jeg visste at jeg burde gjøre skolearbeid. Egentlig så hang jeg etter fra første uke, men det gikk greit på de første obligatoriske innleveringene likevel fordi det var ganske lett (mye repetisjon fra vgs).

Så fikk jeg deltidsjobb og kjøpte hest. Trodde at hesten skulle motivere meg til å gjøre skolearbeidet. Men skolearbeidet har bare gått nedover. Jeg har hatt lite tid, det skal jeg innrømme, men når jeg har hatt tid til å jobbe med skolen så har jeg bare blitt sittende å gjøre andre ting. Jeg er konstant stresset og har dårlig samvittighet fordi jeg føler at skolearbeidet henger over meg hele tiden. Når jeg prøver å jobbe med det så finner jeg ut at det er alt for vanskelig. Jeg henger alt for langt etter og har rett og slett gitt opp. Ikke er jeg interessert i det heller. Jeg forsover meg hele tiden (noe som er veldig ulikt meg). Rommet mitt ser bomba ut og det er såvidt jeg gidder å ta vare på meg selv. Jeg har sluttet å gå på forelesningene, og den siste oppgaven i fysikk fikk jeg ikke godkjent. Det er en ny innlevering i matte til fredag, og ny fysikk oppgave til neste fredag. Det krasjer bare helt, og jeg har ikke sjangs.

Jeg er kjempeheldig fordi jeg bor hjemme hos foreldrene mine og faktisk har mulighet til å både studere og ha hest. Jeg har de beste forutsetningene jeg kan ha for å få en bra start på livet, sånn økonomisk. Jeg har venner og familie rundt meg, verdens herligste hest og gratis boplass. Men likevel lengter jeg tilbake til hestejobbene. Det har jeg gjort helt siden jeg kom hjem i sommer. I noen perioder går det greit, men stort sett så føles det håpløst. Når jeg kom hjem fra England var jeg en livsglad og sterk jente med mye selvtillit. Jeg var ryddig og effektiv. Nå er alt det borte. Jeg er konstant stressa og sliten, utenom når jeg er i stallen og rir. Jeg har også noen ponniryttere på stallen som jeg instruerer, og det stortrives jeg med! Jeg stiller gledelig opp og har til og med takket nei når de har tilbudt seg å betale meg, fordi jeg liker å bruke tid og krefter på å instruere.

Jeg har lyst til å slutte på skolen, ta trenerutdanningen til NRYF og så reise til utlandet og prøve å få meg en god rytterjobb. Jeg brenner for hestene og virkelig elsker jobben. I England begynte jeg på jobb kl 07.00 hver morgen og forsov meg ikke en eneste dag. Jeg hadde ingen fridager. Og etter endt arbeidsdag med møkking og fôring, og stell og ridning av opptil 10 hester, så gikk jeg gjerne på treningssenteret og trente eller ut på joggetur. På tross av at jeg bodde i ei iskald campingvogn og noen ganger nesten ikke hadde mat, så følte jeg meg så sterk og glad. Det ser jeg på bilder fra den tiden også. Jeg strålte virkelig.

Jeg har lyst til å jobbe som rytter, eller trener. Og så kunne jeg tenke meg å ta lastebilsertifikatet etterhvert. Kanskje jobbe som hestepasser og kjøre hester rundt i Europa. Å kjøre er min største interesse etter hestene. Faktisk så kunne jeg også tenke meg å ta beriderutdannelse, men det spørs vel om jeg har egne ferdigheter/hestemateriell til å komme inn på en sånn utdanning. Jeg bryr meg ikke om jeg må jobbe døgnet rundt for luselønn. Det betyr ingenting, om jeg bare har nok så jeg klarer meg, hyggelige folk rundt meg, og får gjøre noe jeg liker.

Jeg har snakket litt med foreldrene mine om dette, og særlig moren min støtter meg 100% om jeg ønsker å slutte. Hun er utdannet coach og driver egen virksomhet, så vi har snakket litt om at jeg kunne blitt med på et kurs som hun holder og dermed bli coach jeg også. En slags utdannelse som kan brukes både i forbindelse med ridning/trenervirksomhet men også utenfor. Men så er det dette at jeg alltid har vært så forbanna "skikkelig" da. Jeg har alltid fullført alt jeg begynner på. Jeg har hatt jobb ved siden av skolen siden jeg var 14år gammel og aldri trengt å spørre andre om penger. Jeg har vært den flinke som har fått gode karakterer på skolen og mye skryt fra arbeidsgivere. Alltid stilt opp og har svært lite fravær fra vgs og enda mindre fra jobb.

Jeg er redd for å slite økonomisk i fremtiden. Redd for at jeg ikke finner noen bra hestejobb. Og så er jeg livredd for at jeg plutselig ikke kan jobbe med hest lengre. Hva om jeg blir skadet (som det jo er en viss risiko for)? Da har jeg jo ingen utdanning og ingen jobb å gå tilbake til. Og hva om jeg en dag vil ha familie og slå meg ned med et "vanlig" liv?

En ingeniørutdanning hadde selvfølgelig vært kjekt å ha. Men det er ikke det som er livet mitt. Jeg vil drive med hest. Jeg er ikke noe karrieremenneske. Sålenge jeg har så jeg klarer meg, driver med noe jeg liker og har gode venner og familie rundt meg, så er jeg superfornøyd. Jeg tenker på å pine meg gjennom disse 3 årene og så reise ut og jobbe med hest etterpå. Men er jeg tøff nok til å reise ut etterpå? Og klarer jeg virkelig disse 3 årene? Det kan iallefall ikke fortsette sånn som nå, for da går jeg på en skikkelig smell.

Beklager at dette ble veldig langt. Det er bare utrolig frustrerende. Det å slutte sitter veldig langt inne. Men blir veldig glad hvis noen av dere kan komme med synspunkter eller tips :)

Hei!
    Jeg har vært i absolutt samme situasjon som deg, og det er litt slitsomt. Man vil gjøre det man egentlig har mest lyst til, samtidig som man
    ønsker å være "flink" og fullføre det man har startet på. Jeg utsatte studiene, og valgte hest =)
    Jeg jobbet med hest som yrke i 10 år når jeg var yngre. Da jobbet jeg på ulike trenerstaller, red masse hester og lærte utrolig masse. Hadde også egen
    hest i tillegg til jobben med hest. Arbeidsdagen min va som regel 07.00- 22.00 og lønnen var absolutt IKKE noe å skryte av. Tok også utdannelse innen hest.
    Men i den situasjonen jeg var i da, så var det det riktige for meg. Om jeg var fattig og ikke kunne kjøpe alt jeg ønsket meg var ikke så viktig. Hestene
    var viktigst for meg, og jeg syns det var verdt det. Og jeg angrer ingenting nå heller, og jeg hadde gjordt det igjen om vi spolte tiden tilbake..

Etter 10 år fant jeg derimot ut at jeg var ferdig med den fasen i livet mitt, og tok videreutdanning. Og nå er jeg fornøyd i den jobben jeg har.

Mitt råd til deg er: Lev mens du kan, og gjør det du har mest lyst til. Det fins ingenting verre enn å pine seg igjennom noen man egentlig ikke vil..
    resultatet blir ikke som man ønsker uansett, og man mistrives. Er du tilfreds med og ofre endel ting, og innser at det er mye arbeid, så... hvorfor ikke???
    Du kan jo fint jobbe noen år med hest, og heller ta opp utdannelsen når du er klar for det.

Her er et tips til:
    http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=38064977

Skal du være "smart" så holder du ut 3 år, få beviset og er garantert jobb i all fremtid. Til og med en veldig godt betalt jobb.
    så kan du drive med hest alt du vil.. når du engang ikke har råd til det, ikke har lyst eller vil gjøre noe annet har du en god utdannelse i bakhånda.
    Jeg gjorde det motsatte så jeg angrer idag.

Det er ikke bare bare å ta utdannelse 10 år senere. Har du mulighet, har kommet inn og tror du klarer å gjennomføre de 3 årene ville jeg holdt ut.

Men jeg skjønner deg veldig godt!
    Men det heller ikke sikkert det er hest som er livet ditt om 10 år. Og da er det veldig greit å ha noe smart på CV som kan generere en fornuftig jobb.

Hva med å ta en annen utdanning på deltid eller kurser som gjør at du kan drive mer med hest også? Det er jo greit å ha noe å falle tilbake på hvis en ikke kan drive med hest professjonelt lenger.

Men... Vi lever nå bare en gang, og hvis det skulle skje noe, så er det ikke for seint å ta en utdannelse da heller. Du er jo "bare" 20 år. Det høres ut som du nå rett og slett må gjøre som du ønsker. Studiene høres ut som de fucked, for å si det slik rett ut. Du må gjøre det som er rett for deg, og det høres ut som du vet hva det riktige for deg er akkurat nå

Med mann og barn i framtiden (som skjer en del av oss ), så er det nå du har muligheten til å følge dette med hest og utdannelse i utlandet.
    Hollywood og Henriette

Ja så forskjellig kan man se på det

Hadde du ikke hatt fullført vgs så ville jeg ha rådet deg til å gjøre ferdig den først. Men den har du jo - og helt ærlig virker det ikke som at du trives med å ha det slik som du har det nå?
    Jeg er litt sånn at jeg mener man bør gjøre ting mens man har mulighet til det. Penger og status er ikke så viktig i mitt liv - så lenge man har så man klarer seg selvfølgelig :) Og det er da vel ikke et så stort problem å ta utdanning senere hvis du føler for det? :)

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    41
    Bilder
    79
    Jeg valgte også hest etter 3 års videregående skole. Orket ikke tanken på videre skolegang selv om karakterene egentlig var ok.
    Og nå 16 år etter har jeg fremdeles ingen utdannnelse, men savner det heller ikke. Tenker som så at må vi alle BLI noe??
    Jeg jobber som nattevakt i helsevesenet og 2 dager i uken som assistent på en dyreklinikk, og har gjort det i mange år. Er langt i fra rik, men har penger nok til å ha både hus, bil og hester. Jeg liker livet mitt jeg selv om jeg ikke har en tittel

Jeg hadde nok hoppet på hestekarrieren om jeg fikk velge igjen. Følg hjertet sier jeg bare. Fornuften har ikke alltid rett

Hvil i fred mine engler - Sham & Handyman

http://www.hest.no/blogg/?bid=10655

Hadde det vært meg hadde jeg definitivt valgt hest, angrer på at jeg ikke gjorde det selv før jeg startet på første studiet mitt. Studere kan en alltids kjøre senere om man har lyst til det.

Hva som er rett for deg og hva du bør velge, er det bare du og ingen andre som kan svare på. Men...

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte utdanning, og ikke hest i din alder. Jeg satte hesteholdet på vent, og fokuserte på studiet. Fikk også muligheten til å reise mye siden jeg ikke hadde hest under studiet. Sitter i dag med en sikker utdannelse, kommer nok aldri til å bli arbeidsledig (selvom jeg kanskje må flytte etter jobb). Og ikke minst jeg har råd til å dryke hobbyen min. For meg er økonomisk sikkerhet og en utforende jobb viktig.
    Hobbyen kan du alltid ta opp igjen, mens utdanning blir tyngre og tyngre jo eldre en blir.

Lykke til med valget ditt. Husk det er bare du og ingen andre som vet hva som er rett for deg!

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 21
    Siste innlegg: 21-09-2012, 14:08
  2. Satse unghest?
    Av Poteten i forumet Unghest
    Svar: 13
    Siste innlegg: 18-10-2009, 00:38
  3. Vurderer å droppe ut...
    Av Christina i forumet Jobb/utdanning
    Svar: 21
    Siste innlegg: 28-08-2008, 03:07

Regler for innlegg