Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 9 av 9

Banebygging HJELP meg!!

Heey :)
    jeg skal være banebygger til stevnet nå til helgen, sitter og tegner baner nå... men jeg merker at det er en stund siden jeg var på kurset og bygd baner, så jeg har glemt litt..

derfor trenger jeg litt hjelp her.. hehe
    Altså stevnet er et klubbstevne og det skal være følgende klasser:
    30cm clear round
    50cm clear round
    70cm clear round
    90cm omhoppning
    105cm omhoppning

1. Det stemmer at det ikke er lov å ha omhoppning i under 90cm? da må det benyttes clear round eller feil og stil? eller tar jeg veldig feil nå? jeg finner ingen ting i KR.

2. Hvor mange hindere skal benyttes i clear round? max og minst?
    og i omhoppning er det greit med 8 hinder i grunnomgang og 5 i omhoppinga?

3. Kan man ikke ha kombinasjon i klasser under 1m altså LC? Snakk om hesteklasser (siden det er klubbstevne)

Trenger hjelp litt fort, føler meg helt lost her
    Team Tessa og Mac'ern

Nå har ikke jeg heller "banebyggerheftet" foran meg, men hvis det hjelper kan jeg dele ut fra erfaringen.

Dere MÅ jo ikke kjøre F&S når det ikke er CR. Feil og tid (i mangel på korrekt bedømming) er også helt greit, selv om det sentralt oppfordres til å kjøre et gitt antall klasser som 280 (F&S). Utover det har jeg aldri ridd omhopping i 80, bare feil og tid (var det A0 det het før, kanskje?).

8 hinder er helt ok i CR. Antall hinder i omhopping er jeg usikker på; sist jeg startet 90 var det 4.

Kombinasjoner skal vel egentlig ikke forekomme før 110, men det avhenger vel av avstanden. Jeg har ridd 1m med "kombinasjon" med 5 steg, i den grad det egentlig kan kalles en kombinasjon..

Håper du finner ut av det, og lykke til med stevnet! :)

Ein har strengt tatt lov å ha kombinasjonar i 1 meter, men det er høgst uvanleg - bortsett i frå f.eks unghestklassar som ein finn på HM etc.
    I 90 cm ville eg laga ei linje på f.eks 4 steg, og i 105 cm ei linje på 3 steg.

Halvparten av alle klasser skal også være bed.280, tom 80cm/LbP ? :)

har de endret på det med kombinasjoner i 1m? jeg har ridd ekstremt mye kombinasjoner i 1m :p men det var i 2007-2009 da... et paar år siden med andre ord.
    vanlig med ca 8 hinder i CR ja.

Hei!

Det er på INGEN måte greit med noe annet enn CR eller Feil og Stil på de lavere klassene, du har helt rett

Jeg vet at det praktiseres andre bedømmelser "uten godkjenning" på visse klubbstevner, men dette er ikke i tråd med Banebyggerkomiteens anbefalinger.
    Det er ofte mennesker uten banebygger-utdannelse som lager proposisjoner for stevnene, og da er det Banebyggers ansvar at bedømmelsene blir korrigert til BB-komiteens veiledninger.
    Jeg har vært banebygger og konkurrert i mange år, og har aldri hørt om "Feil og Tid", men om det menes som det gamle A:0, skal den bedømmelsen KUN brukes fra 120cm og oppover, da vi ønsker at dette kun brukes for mer erfarne ryttere..

Og det er ikke ønskelig med kombinasjon før LB Ponni og 1.10m hest.
    Kan vurderes ut ifra hva slags type stevne/mesterskap. (Feks. siste dag på tre dagers L-stevne)

I klasser 0cm - 80cm er det vanlig med 6-7 hinder, da det ofte er to runder pga CR.
    Jeg hadde vært forsiktig med å bruke omhopping i 90cm, men om det ønskes holder det med 7 hinder i gr.omg og 4 i omhop.

Håper stevnet ble suksess!

Kombinasjoner kommer ikke i 1meter, da dette er LC. Det er fra og med LB det kommer kombinasjoner.

Kombinasjon er helt lov i LC. 8-10 hinder, maks 11 sprang, sier KRII. (http://www.rytter.no/Ryttersport/ReglementKR.aspx) Jeg har hoppet mange LC-klasser med kombinasjon. Jeg har også hoppet mange LC-LB klasser med A0 bedømning, så akkurat den var ny for meg (!?). Men jeg er enig i at omhopping bør unngås i de laveste klassene, særlig siden det er snakk om et klubbstevne.

Hvis jeg skulle bestemt bedømning i klassene på dette stevnet ville jeg satt clear round i de laveste klassene, feil og stil i 90cm (hvis det lot seg gjøre, hvis ikke: clear round) og så feil og stil eller A1c (grunnomgang + eventuell direkte omhopping) i 1,05m.

Jeg har aldri i mitt liv hoppet kombinasjon i LC klasser... rart.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste innlegg: 19-08-2011, 23:30
  2. Hjelp hjelp hjelp.. Gir nesten opp å kjøpe sal
    Av C'est La Vie i forumet Utstyr
    Svar: 17
    Siste innlegg: 15-06-2010, 11:59
  3. Svar: 1
    Siste innlegg: 25-07-2009, 20:08
  4. Hesten skjønner ikke hva jeg mener (hjelp, hjelp)
    Av Silja i forumet Generell ridning/trening
    Svar: 11
    Siste innlegg: 21-04-2009, 20:44
  5. Jeg trenger hjelp, VELDIG god hjelp! ... sukk..
    Av Anne&gneistene i forumet Mellom himmel og jord
    Svar: 8
    Siste innlegg: 21-02-2007, 18:40

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg