Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 11 til 20 av 20
    Hva er dette med grus? Rei på det for første gang for et par uker siden.. Skal ikke uttale meg, men jeg forstod IKKE GREIA!!

Dette var runde steiner, mellom 1 og 2 cm i diameter.
    Hollywood og Henriette

Takk for svar :) Har enda ikke bestemt oss, er en vanskelig avgjørelse. Jeg foretrekker sand/subuss (subus er ikke grus for de som ikke vet forskjellen. Subuss har mye mindre "korn"/steiner som er ca 2-3 mm i diameter) blanding selv, elsker underlaget vi har på den banen vi har nå. Men samtidig synes jeg filt er ganske godt å ri på også, det krever bare veldig mye vedlikehold så vi må være sikre på at vi har tid til vanning og harving. Får vel lære meg å harve snart, hehe
    Sikt mot månen. Om du ikke greier det, lander du alltids blandt stjernene.

Geopad!!! btw, er det det samme som filtbunn det kanskje?
    Team Tessa og Mac'ern

Walber er vel en blanding av sand, fibre og geopad. Det har vi på vår utebane. På innebanen har vi en blanding av sand og flis...
    Vet ikke om det skyldes klimaet i Bergen, men syntes utebanen kan bli litt hard og "dump" å ri på, virker ikke som om den gir så mye fjæring som den bør? Virker som om det hersker litt usikkerhet om dette er den optimale ridebunnen eller ikke. Tenker på at det er en del ennå som må sprøytes og behandles for leddsykdommer, og her i området, har vel de fleste større ridesentrene walber bunn. Men såklart, det er umulig å trekke noen konklusjon uten nøyere studier. Og det kommer nok flere og bedre studier på denne bunnen og effekter av å ri på den, jo mer de blir brukt.
    Men akkurat for øyeblikket virker der jo som om det er mest "poppis" å anlegge slike bunner.

Filbunn/Walber/Geopad/Subus er alle bunner som er supredigge å ri når de er godt vedlikeholdt. De trenger harving hver dag pluss vanning, det verste er om de får tørke ut. Vi har wabler i ridehallen og utebanen, den ute er bedre enn den inne selv om de er like gamle. Ute får den mer vann, så den holder nok svikten bedre der.

Alltid en Appaloosa Brandal sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    28
    Bilder
    4
    Sand. Synes det er fantastisk å ri på. Hadde en med ikke så dyp sand, og en med ganske dyp sand. Den dype er veldig god å ri unghester på, de får litt flere muskler, og må konsentrere seg om å gå fremover. Heller enn å finne på sprell :)
    For alltid med en Appaloosa ved min side

Jeg synes sand er helt forferdelig :P Dyp sand spesielt. Ikke bare sliter hestene med fotfestet, men hallo gaffelbåndskader og slitte sener :P
    Min lille baby ♥
    Gikk stille bort 19. mars 2012, 6 år gammel og i mitt eie 6 måneder og 3 dager av dem...

I don't have a short temper, I just have a quick reaction to bullshit.

Er ingen konkurranserytter akkurat, men den beste bunnen jeg har ridd på, har de på Grävagården i Sverige (Skövde). Walber-bunn som var godt vannet, men ikke harvet opp. Det var fast, men ga mer enn nok svikt til ikke å gå på senene, men var likevel så fast at hestene ikke sank ned mer enn 1 cm cirka.

... and I whispered to the horse: Trust no man in whose eyes you do not see yourself reflected as an equal.

Har i dag ridd på dårlig vedlikeholdt geopad, dårligere underlag skal en lete lenge etter....

Bra vedlikeholdt fiberbunn er det beste! Dårlig vedlikeholdt derimot.... Vi har dry ecotrack (tror det heter det, sånn som kubberød selger) i ridehuset vårt, og sand ute, og fiber er absolutt best! Men er enig i at det er viktig og ikke bare ri på fiber, men det er jo viktig med variasjon uasett.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Lignende tråder

1. Walber bunn - skadelig for hestebeina?
    Av linn_elvoey i forumet Diverse
    Svar: 25
    Siste innlegg: 29-09-2011, 23:31
  2. Bilpassering, hva foretrekker dere?
    Av Nettemor i forumet Sikkerhet
    Svar: 23
    Siste innlegg: 08-09-2008, 10:08
  3. Hva slags salunderlag foretrekker du?
    Av Ullsokken i forumet Utstyr
    Svar: 28
    Siste innlegg: 13-10-2006, 21:12

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg